تصفیه پساب صنعتی با بهره‎ گیری از فناوری پلاسما

یکی از مسائل و معضلاتی که صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با آن روبرو هستند، مسئله پساب های فرآیندی می باشد. فناوری نانو راهکاری مختلفی را برای تصفیه پساب ارائه می نماید که یکی از روش های تصفیه پساب بهره گیری از فناوری پلاسما می باشد.

منابع آب شیرین و قابل مصرف در فعالیت های صنعتی و کشاورزی بسیار محدود است و بازیافت حجم آب مصرف شده در صنایع بخصوص در کشورهایی که از نظر منابع آب شیرین محدودیت دارند بسیار حائز اهمیت است. عدم تصفیه پساب های صنعتی علاوه بر این که مصرف آب را در صنایع بسیار بالا می برد، از طریق نفوذ به لایه های آب های زیرزمینی آلودگی های مهمی را به طبیعت تحمیل می نماید. در سال های اخیر، مقررات و قوانین زیست محیطی به وسیله نهادها و سازمان های ذیربط با کنترل بیشتری اعمال می شوند و صنایع مختلف باید با الزامات استانداردهای زیست محیطی به ادامه فعالیت بپردازند. تصفیه آلودگی های پساب های صنعتی بسیار پرهزینه است و روش های سنتی از قبیل روش های ته نشینی و رشد بیولوژیکی هوازی و بی هوازی علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین، در بسیاری از موارد جوابگوی استانداردهای لازم نیست و مشکلات مهمی برای صنایع ایجاد می کند. برطبق آمار سازمان حفاظت محیط زیست، روزانه حدود 7 میلیون تن پساب فقط به دریای جنوب کشور وارد می شود.
filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8
تصفیه پساب های صنعتی با بهره گیری از فناوری پلاسما در داخل کشور به عنوان راهکاری بسیار سریع، کارآمد و همچنین کم هزینه انجام می شود. در این روش پس از تخلیه الکتریکی و ایجاد محیط پلاسمایی در داخل پساب، ذرات موجود در پساب با سرعت بالا به حرکت درآمده و با کمک پدیده کاویتاسیون پلاسمایی و تاباندن پرتو فرابنفش، مواد محلول در آب به هم چسبیده و با پلیمریزاسیون آنها، لخته های درشت ناخالصی ایجاد و ته نشین می شود. با توجه به این موضوع که کل این فرآیند در مدت زمان متوسط 2 دقیقه و بدون استفاده از هرگونه مواد شیمیایی صورت می پذیرد، مشکلات رایج سایر روش های تصفیه پساب مانند زمان بر بودن را ندارد و می تواند نقش پررنگی در حفظ محیط زیست ایفا کند.
filereader.php?p1=main_037a595e6f4f0576a
در زمستان سال 1393 برای اولین بار در شهر تبریز پساب صنعتی معادل 20 مترمکعب در روز توسط این فناوری تصفیه شد. با موفقیت طرح مذکور، در سال 1394، پنج طرح دیگر با مجموع ظرفیت حدود 200 مترمکعب در روز در نقاط مختلف کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است که تا به امروز در حال استفاده است.
filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0
ر.ک. گزارش عملکرد توسعه فناوری نانو در سال 1395 صفحه 26