نشست مشترک پارسا پلیمر شریف و نشنال جئوگرافیک: “پلاستیک یا این سیاره؟”

شرکت پارسا پلیمر شریف در راستای مسئولیت‌های اجتماعی‌اش در پروژه‌ای مشترک با نشنال جئوگرافیک فارسی اقدام به برگزاری نشستی با عنوان “پلاستیک یا این سیاره؟” در باغ کتاب تهران کرد.

21 تیر به‌عنوان روز جهانی بدون پلاستیک‌ها نام‌گذاری شده است. این روز بهانه‌ایست برای نگاهی دوباره به تأثیرات مصرف پلاستیک‌ها در زندگی بشر. شرکت پارسا پلیمر شریف در راستای مسئولیت‌های اجتماعی‌اش در پروژه‌ای مشترک با نشنال جئوگرافیک فارسی در این روز، اقدام به برگزاری نشستی با عنوان “پلاستیک یا این سیاره؟” در باغ کتاب تهران کرد.

در این نشست که هم‌زمان با رونمایی از ۶۶ امین شماره مجله نشنال جئوگرافیک فارسی بود، بابک نیکخواه بهرامی؛ سردبیر مجله، دکتر ناهید خداکرمی؛ رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران و مهندس سعید زکایی مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف به ایراد سخنرانی پرداختند.

سخنرانان ضمن تأکید مجدد بر فواید پلاستیک‌ها در جوامع، آسیب‌های محتمل آن‌ها بر محیط‌زیست را نیز بررسی و راهکارهایی برای استفاده هرچه بهینه‌تر از پلاستیک‌ها ارائه دادند. از ابداع پلاستیک‌ها در میانه‌های قرن بیستم میلادی تاکنون، چیزی بیش از ۹ میلیارد تن از انواع پلاستیک‌ها در کره زمین تولید و مصرف شده است. این پلاستیک‌ها برای بشر رفاه، امنیت و سلامت را در کنار بسیاری دیگر از مزایا به ارمغان آورده‌اند. غذای بسته‌بندی شده و پاکیزه را تقریبا در همه‌جای این کره خاکی در دسترس داریم. خودروهایمان به مدد پلاستیک‌ها ایمن‌تر شده‌اند. ابزار و ادوات زندگی روزمره به کمک پلاستیک‌ها بسیار متنوع شده و آسودگی را نوید داده‌اند. با این حال، حدود ۱۶۵ میلیون تن زباله پلاستیکی در اقیانوس‌ها انباشه شده است و سالانه چیزی حدود ۹ میلیون تن دیگر به این مقدار در دریاها افزوده می‌شود.

مهندس سعید زکایی اشاره داشت: “گسترش تولید و استفاده از پلاستیک‌های دوستدار محیط‌زیست، یک راه‌حل عملی برای کاستن صدمات پلاستیک‌ها در محیط‌زیست است.”

filereader.php?p1=main_03b264c5954036666

سالانه در جهان تنها ۹ درصد از پلاستیک‌های تولیدی بازیافت می‌شود. بخش عمده دیگر باعث آلودگی منابع طبیعی شده و یا در مراکز دفن زباله انباشه می‌شوند. این بقایای پلاستیک‌ها تا ۵۰۰ سال بعد که تجزیه شوند، منجر به نشت گندآبه‌های سمی در آب و خاک می‌گردند.

لازم به ذکر است نشنال جئوگرافیک فارسی تصمیم دارد از این شماره به بعد، مجله‌هایش را در پلاستیک‌های کودشونده که توسط پارسا پلیمر شریف تولید شده، بسته‌بندی کند. این اقدام گامی است در راستای شکل دادن به جریانی برای تحقق آرزوی سبز ماندن جنگل‌ها، آبی ماندن دریاها و حاصلخیز ماندن خاک‌ها با توسعه استفاده از خانواده‌ی پلاستیک‌های دوستدار محیط‌زیست.

filereader.php?p1=main_415585bd389b69659