جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط‌زیست با نانوالیاف «ایران‌ساخت»

شرکت دانش‌بنیان نانو فناوران خاور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری تولید نانوالیاف را در کشور بومی کرده است. برای تولید این الیاف به فناوری پیشرفته‌ای نیاز است. این شرکت فناور با استفاده از این نانوالیاف 2 محصول دانش‌بنیان تولید می‌کند و یک خدمت نیز به تولید کننده‌ها ارائه می‌دهد.

یکی از این محصولات دانش‌بنیان فیلترهای صنعتی است که در حال حاضر بیش از 600 مجموعه صنعتی در کشور از آن استفاده می‌کنند و به وسیله آن از ورود مواد آلاینده و ریزگرد تولید شده توسط این صنایع به محیط‌زیست جلوگیری می‌شود. سید امیر حسین تقوی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان نانو فناوران خاور گفت: صنایع گوناگون با فعالیت خود آلاینده‌ها را وارد محیط‌زیست می‌کنند اما ما با استفاده از نانوالیاف، فیلترهای صنعتی تولید کردیم که از ورود این آلاینده‌ها و ریزگردها به محیط‌زیست جلوگیری می‌شود.

این فیلترها قدرت جذب بالایی دارند و قادر هستند ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون را جذب کنند. این محصول در صنایع مختلف مانند فولاد، سیمان و آرد کاربرد دارد. همچنین بیش از 600 کارخانه بزرگ صنعتی در کشور از این محصول استفاده می‌کنند.

تقوی درباره محصول بعدی این شرکت دانش‌بنیان گفت: نانو ماسک‌های تنفسی سوپاپ‌دار محصول بعدی است که تولید می‌کنیم. این ماسک‌ها در انواع N99  و N95 تولید می‌شود. ماسک‌های سوپاپ دار از چند لایه تشکیل شده‌اند. این محصول علاوه بر وجود لایه میکروفیلتر حاوی لایه نانوالیاف با قطر کمتر از 100 نانومتر است. این لایه از ورود ذرات مضر میکرونی به دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند. با شیوع کرونا در کشور و نیاز به این محصول قدرت تولید را افزایش دادیم و 60 تا 70 هزار ماسک در هفته تولید داریم.

وی همچنین بیان کرد: از آنجا که تولید نانوالیاف نیاز به فناوری پیشرفته و دستگاه الکتروریسی دارد. ما موفق به ساخت این دستگاه شدیم و پس از آن با این دستگاه ساخت فیلترهای نانویی انجام شد. این نانوالیاف‌ها علاوه بر صنایع در حوزه پزشکی هم کاربرد دارد. همچنین صادرات محصول به پاکستان، عراق و چین را داشته‌ایم  و با فعالیت شرکت برای بیش از 100 نفر شغل ایجاد شده است.