گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت ترانسفورماتور

گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها یکی از تجهیزات مهم و گران‌قیمت در صنعت برق هستند که عملکرد بهینه و مناسب آن‌ها به عوامل بسیاری وابسته است.

کاربردهای نانوفناوری در صنایع گوناگون پیشرفت چشمگیری داشته است. ترانسفورماتور یکی از اجزای کلیدی صنعت برق است که با استفاده از نانوفناوری تلاش‌هایی برای ارتقا کارایی آن شده است، به‌خصوص در زمینه بهبود عملکرد سیال‌های عایق پوشش‌های عایق الکتریکی و سیستم‌های کنترل و نظارت در ترانسفورماتورها با استفاده از نانوفناوری تحقیقات زیادی صورت گرفته است.

فناوری نانو در قسمت‌های مختلفی از ترانسفورماتور مانند سیال‌های عایق الکتریکی و رسانای حرارتی، مخزن، بوشینگ، واشر، سیم‌پیچ، هسته مغناطیسی، مانیتورینگ و نظارت کاربرد دارد و می‌تواند موجب بهبود بازدهی و افزایش عمر ترانسفورماتور شود. در جهان شرکت‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه استفاده از فناوری نانو برای بهبود بخش‌های مختلف ترانسفورماتور فعالیت دارند، شرکت‌های معروفی مانند هیتاچی، تاتا استیل، نانوتک و … که هریک از فناوری نانو برای بهبود یک بخش از ترانسفورماتور استفاده کرده‌اند. با استفاده از فناوری نانو می‌توان بازدهی ترانسفورماتور و همچنین فاصله زمانی تعمیر و نگهداری و عمر آن را افزایش داد. این امر موجب کاهش هزینه تولید در نیروگاه‌های برق و توزیع خواهد شد.

گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت ترانسفورماتور را اینجا بخوانید.