کاهش خروج ارز از کشور با نانوسره های جوش‌ ایرانی در صنایع خودرو

سره جوش مقاومتی یکی از پرمصرف‌ترین قطعات در صنعت تولید خودرو است. بیش از ۹۵ درصد قطعات بدنه‌ی خودرو، با این نوع جوش ساخته می‌شوند. تا چندی پیش سره‌های جوش مقاومتی کاملا از خارج وارد می‌شد اما شرکت آرتاش کامپوزیت موفق به ایجاد دانش فنی و بومی‌سازی فناوری تولید قطعات سره الکترود جوش مقاومتی، شامل کلاهک‌های جوش نقطه‌ای و نازل‌های جوش زیر پودری، شده است. با انجام این مهم، کاهش خروج ارز از کشور و وابستگی صنعت خودروسازی محقق شده است.

آرش کمان‌کش مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت در این باره می‌گوید: «بعد از فارغ‌التحصیلی علاقه‌مند به کار  با فلز مس شدم، در این میان متوجه شدم که در صنعت خودرو قطعه‌ای برای جوشکاری بدنه خودرو به نام الکترود جوش مقاومتی مورد نیاز است که از خارج وارد می‌شود. در واقع این الکترود یک آلیاژ خاصی است که در داخل کشور تولید نمی‌شود. بررسی‌های بیشتر انگیزه توسعه این فناوری را در من ایجاد کرد. چند سالی روی ساخت نمونه اولیه و سپس بهبود این آلیاژ کار کردم و در نهایت محصول نهایی مورد نظر صنعت خودروسازی آماده شد. در حال حاضر سایپا و چند خودروساز دیگر از این محصول استفاده می‌کنند.»

وی درباره مزیت اقتصادی این محصول می‌گوید: «اثر اقتصادی استفاده از این سره، تنها به واسطه استفاده از خود این محصول نیست. یکی از اثرات این سره‌ها، جلوگیری از توقف خط تولید است. از آنجایی که بسیاری از خودروسازها از بدنه گالوانیزه استفاده می‌کنند، احتمال چسبیدن الکترود به بدنه وجود دارد و این موضوع می‌تواند باعث توفف خط تولید شود که استفاده از این الکترودها، به دلیل وجود فاز نانویی، مانع از توقف خط تولید می‌شود. در نتیجه خودروساز می‌تواند سریع‌تر و صرف هزینه کمتر، فرآیند تولید را جلو ببرد.»