صادرات کرم‌های ضدآفتاب نانویی به کشورهای همسایه

پارس حیان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی و مراقبت از پوست، مو و دندان و محصولات آرایشی در ایران است. سبد محصولات نانویی این شرکت شامل ۱۴ نوع کرم ضدآفتاب مختلف است.

دکتر محمدرضا شاهینی، سرپرست بخش نوآوری شرکت پارس حیان می‌گوید:« در تولید ضدآفتاب‌ها از جاذب‌های فیزیکی یا شیمیایی استفاده می‌شود. جاذب‌های فیزیک پرتوهای مضر آفتاب را بازتاب می‌دهند. در نانوذرات هم همین موضوع مصداق دارد، برخی نانوذرات نظیر نانوذرات فلزی می‌توانند نور خورشید را بازتابش دهند. وجود نانوذرات در این کرم‌های ضدآفتاب موجب شده تا کارایی محصول افزایش یافته که این کار با افزایش میزان بازتاب پرتوهای مضر نور آفتاب انجام می‌شود.»

نفیسه نیک‌پی، کارشناس بخش تحقیق و توسعه شرکت پارس حیان می‌گوید: «طی یک پروژه مشترک با دانشگاه صنعتی شریف، موفق به تولید نانوذرات مورد استفاده در این کرم‌ها در مقیاس آزمایشگاهی شده‌ایم. به دنبال تولید صنعتی این مواد هستیم تا در مقیاس انبوه تولید شوند.»

در کرم‌های ضدآفتاب این شرکت از جاذب‌های معدنی نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است. در کرم ضدآفتاب از پارامتری به عنوان ضریب محافظت در برابر نور خورشید استفاده می‌شود که این پارامتر نشان دهنده میزان جذب پرتوهای مضر نور آفتاب است. در محصولات ضدآفتاب شرکت پارس حیان با کاهش ابعاد ذرات تیتانیم، این ذرات قابلیت جذب و پراش پرتوهای خورشید را پیدا کرده و در نتیجه خاصیت ضدآفتاب بودن در این کرم‌ها ایجاد می‌شود. اگر از ذرات درشت‌تر استفاده شود، کرم به صورت رنگ سفید در آمده که عملکرد ضدآفتابی نخواهد داشت.

این نانوذرات دارای پوششی از جنس الکیل‌سیلان هستند که وجود این پوشش عاملی به همراه نانومقیاس بودن ذرات اکسیدتیتانیوم موجب شده تا کرم‌های بتوانند SPF بالایی داشته باشند.

ضدآفتاب‌های نانویی بلافاصه پس از مصرف، خاصیت محافظت‌کنندگی خود را ایجاد می‌کنند، به‌گونه‌ای که این کرم‌ها بلافاصله پس از استفاده، لایه حفاظتی روی پوست تشکیل می‌دهند و سد دفاعی در مقابل اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می‌کنند. نانوذرات مورداستفاده در این محصول وارد سلول نمی‌شوند و در همان لایه‌های سلول مرده پوست باقی می‌مانند.

ساختارهای بلوری نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم به دو صورت روتایل و آناتاز مورداستفاده قرار می‌گیرند. این درحالی است که اتحادیه اروپا استفاده از ساختار آناتاز را در تولید محصولات آرایشی بهداشتی ممنوع اعلام کرده است و ساختار روتایل را موردپذیرش قرار داده است و شرکت پارس حیان نیز محصولات خود را در ساختار روتایل به تولید می‌رساند.