کاهش هزینه اقتصادی با نانوعایق های ایرانی

گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان (پمپا) موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس برای رنگ عایق حرارتی نانویی شده است و با ارائه محصول خود در نمایشگاه‌های تخصصی ساختمان، عایق‌ها و صنایع وابسته اقدام به معرفی آن کرده است.

این رنگ عایق حرارتی با چسبندگی عالی بر روی سطوح فلزی، از پرت انرژی و اتلاف حرارتی جلوگیری می‌کند و به‌دلیل ضریب انتقال حرارت بسیار کم، اثربخشی بالایی در ایزولاسیون حرارتی سطوح دارد.

این نوع رنگ، برای مکان‌هایی که موضوع انرژی و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری مهم است، مانند سردخانه‌ها، موتورخانه‌ها، مرغ‌داری‌ها، گاوداری‌ها، تانکرهای حامل مواد و… و به‌خصوص در مواردی که به‌دلیل ضخامت زیاد و نیاز به استفاده از چسب و مواد دیگر و نیز میعان بخارهای و در نتیجه خوردگی سطح فلز، عایق‌های سنتی ضعف دارند، اهمیت فراوانی دارد.

سابقه تولید این نوع رنگ با استفاده از مواد غیرنانویی به حدود ۲۰ سال پیش بازمی‌گردد و در شرایطی که تولید آن با استفاده از فناوری نانویی حتی در خارج کشور نیز جدید است، گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان توانسته ضمن بومی‌سازی فناوری تولید این نوع پوشش عایق حرارت، اقدام به تولید آن کند.

تولید نسل جدید عایق‌های حرارتی با فناوری نانو

رنگ عایق حرارتی NIRA نسل جدید عایق‌های حرارتی، جایگزین عایق‌های سنتی و فومی، بدون آلودگی و دوست‌دار محیط‌زیست است. این محصول نانویی بر پایه پلیمرهای پایه آب و با نانوذرات ایروژل تولید شده و استفاده از این نانوذرات باعث کاهش ضریب انتقال حرارت و افزایش کارایی و اثرپذیری ۸۶ درصدی محصول نسبت به نمونه‌های غیرنانویی شده است.

در حال حاضر آنچه در بازار داخلی با کاربرد عایق حرارتی موجود است محصولات سنتی مانند پشم شیشه، پشم سنگ و فوم‌ها هستند که پایه ترکیبی کاملاً متفاوتی دارند و محصولی مشابه و منطبق با محصول گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان در بازار داخلی موجود نیست. چنان که اشاره شد این محصول در دنیا نیز جدید بوده و درحال‌توسعه و رو به پیشرفت است.

کاربرد این محصول ایزولاسیون حرارتی تجهیزات و سیستم‌ها تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است؛ تجهیزاتی همچون دیگ‌های بخار، تانک‌های روغن، خطوط لوله‌های انتقال بخار و آب گرم و سیالات، شیرهای تحت‌فشار، مبدل‌های حرارتی، بویلرها، منابع دوجداره، منابع انبساط، لوله‌های مخازن کولرهای گازی و تأسیسات ساختمان‌ها و نیروگاه‌ها، دستگاه‌های تهویه مطبوع، کانال‌ها، چیلرها، کانال‌های تهویه هوا، مخازن برودتی، سیلوها و انبار مواد غذایی، مرغداری و گاوداری‌ها.

در بسیاری از صنایع زمان لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات و تعویض لوله‌ها و قطعات زنگ زده و تعویض عایق‌های آسیب‌دیده، غیر از صرف هزینه مربوطه، موجب خساراتی از جمله توقف تولید می‌شود. استفاده از عایق حرارتی NIRA تعدد تعمیر و نگهداری تجهیزات را به حداقل می‌رساند و صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

ضریب انتقال حرارت بسیار کم در ضخامت کم (در حد چند میلی‌متر) از ویژگی‌های مهم دیگر این محصول است. این در حالی است که عایق‌های سنتی و فومی با ضخامت بالا (در حد چندین سانتی‌متر) کارایی دارند و مشکلاتی را در رابطه با فضای کار ایجاد می‌کنند.

همچنین در حالی که عایق‌های سنتی آلاینده و سمی هستند این محصول مواد سمی و آلاینده ندارد و چنین موادی را تولید هم نمی‌کند.

تعمیرپذیری، قابلیت اجرا بر روی سطوح با شکل‌های هندسی مختلف، عدم امکان رشد قارچ و باکتری، مقاوم بودن به اشعه UV و عوامل جوی، انعطاف‌پذیری بالا، مقاوم بودن به نوسانات و شوک‌های دمایی و انقباض و انبساط، ساختار سلولزی بسته با جذب آب پایین و مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت، عدم ایجاد حساسیت و مشکلات تنفسی برای مجری و نداشتن خطر آتش‌سوزی برخی از دیگر ویژگی‌های خاص این محصول است.

با گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان بیشتر آشنا شوید

گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان (پمپا) با محوریت تولید محصولات نوین ساختمانی در سال ۱۳۹۴ با تکیه بر سابقه طولانی و تجربه فعالیت‌های تحقیقاتی، تولیدی و اجرایی مدیران و کارشناسان مجموعه در صنعت رنگ، رزین و مواد پلیمری تأسیس شد. اهداف این شرکت، تولید محصولات نوین و محافظ سطوح ساختمانی، بر پایه پلیمرهای پایه آب و دوست‌دار محیط‌زیست، مطابق با استانداردهای کیفی مربوطه، جلب رضایت مشتریان، تأمین نیاز بازار و تلاش جهت فرهنگ‌سازی مصرف این‌گونه شرکت پمپا تولیدات است.

شرکت پمپا تولید محصولات ساختمانی را با رویکرد ارتقای محصولات با فناوری نانو با محوریت صرفه اقتصادی و کاهش آلودگی محیط‌زیست، برنامه‌ریزی کرده است و پیش‌بینی می‌شود که در نخستین سال تولید صنعتی رنگ عایق حرارتی نانویی در این شرکت ۳۰ تن از این محصول تولید شود.

گفتنی است به واسطه تولید رنگ عایق حرارتی نانویی تاکنون برای ۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است.

به گفته مسئولان شرکت پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان با وجود تحریم‌ها تأمین مواد اولیه مهم‌ترین چالش تولید در این مجموعه است که خوشبختانه تولیدات داخلی در حال رفع این مانع هستند.