تولید دستگاه ایرانی پلاسمای سطح برای تمیزکاری و فعال‌سازی سطوح

شرکت مهندسی پلاسما فناور جم دستگاه کرونا پرینت تولید و به بازار عرضه کرده است. هدف از طراحی و ساخت این دستگاه، اصلاح سطحی منسوجات، حکاکی، تمیزسازی، پلیمریزاسیون، رسوب‌گذاری و تولید ساختارهای نانو است. با استفاده از این دستگاه ایجاد تغییرات در مقیاس نانومتری در سطح امکانپذیر می‌شود.

این دستگاه با استفاده از فناوری پلاسما می‌تواند اثرگذاری یکنواخت‌تر و با کیفیت‌تری در حوزه چاپ و بسته بندی ایفا کند. همچنین دستگاه کرونا پرینت با استفاده از الکترودهای سرامیکی می تواند پردازش یکنواختی را بر روی پلیمرها پلاستیک‌ها و رول‌های فلزی ایجاد نماید. در اثر پردازش پلاسمایی سطح پلیمرها، پلاستیک‌ها و رول‌های فلزی در ابعاد  نانو دچار تغییر شده و گونه‌های شیمیایی هیدروکسیل و اکسیژنی بر روی سطح باقی می‌ماند که می‌تواند ضمن افزایش انرژی سطحی امکان برقراری بهتر پیوند بین رنگ و سطح را فراهم می‌کند. این محصول می‌تواند رول‌هایی با عرض ۴۰ سانتی‌متر تا ۳ متر را با سرعت ۰ تا ۴۰۰ متر بر دقیقه مورد پردازش قرار دهد و قابل استفاده برای انواع فیلم‌های PE, PP, PET, nylon, vinyl, polystyrene, polycarbonate, PVC وهمه نوع پلاستیک ترموپلاست است.

از کاربردهای این دستگاه می‌توان به مواردی نظیر افزایش قابلیت رنگ‌پذیری و چسبندگی سطوح، اصلاح سطحی الیاف و پلیمرها و تغییر خواص آن‌ها با تغییر ترکیب یا ساختار و بهبود آب دوستی، خواص ضد الکتریسیته ساکن و بهبود خواص چسبندگی در تولید کامپوزیت‌ها اشاره کرد.

شرکت مهندسی پلاسما فناور جم یک شرکت دانش‌بنیان واقع در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی است که به پشتوانه فعالیت‌های ۱۵ ساله آزمایشگاه پلاسما و با بهره جستن از فارغ التحصیلان ممتاز اقدام به انجام پروژه‌های متعددی در حوزه فناوری پلاسما نموده است. در حال حاضر فعالیت اصلی این شرکت به طراحی و ساخت سیستم‌های کرونا و تجهیزات پردازش پلاسمایی اختصاص یافته است.

پلاسما، به حالتی از گاز گفته می‌شود که به صورت کامل یا جزئی یونیزه شده است. به عبارت دقیق‌تر، پلاسما یک محیط گازی متشکل از مولکول‌ها، اتم‌ها، یون‌ها و الکترون‌ها است. به دلیل حضور ذرات باردار، پلاسما هادی الکتریسیته است، بنابراین می‌تواند کاملاً از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی تأثیر بپذیرد. به همین دلیل، ذرات تشکیل‌‌دهنده پلاسما، می‌توانند در حضور میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی انرژی و شتاب بگیرند. به‌دلیل همین ویژگی‌ها، کاربرد امروزه پلاسما (در مفهوم عام، از پلاسمای سرد تا پلاسماهای دما/چگالی بالا)، در تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی بسیار گسترش یافته است.

از آنجایی که پلاسما دارای ذرات پرانرژی است و این ذرات می‌توانند در حضور میدان‌های الکتریکی/مغناطیسی شتاب گیرند، لذا می‌توان از پلاسما برای اصلاح سطحی منسوجات، حکاکی، تمیزسازی، پلیمریزاسیون، رسوب‌گذاری و تولید ساختارهای نانو استفاده کرد. برخورد ذرات پرانرژی پلاسما و واکنش آن‌ها با سطح مواد باعث پارگی زنجیره‌ها و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود، در حالی که خصوصیات بالک مواد ثابت باقی می‌ماند.

عموماً، کاربرد اصلاحات سطحی توسط پلاسما شامل ایجاد یا بهبود خواصی مانند آب‌دوستی، خواص ضد الکتریسیته ساکن، خاصیت مویینگی، جذب مواد شیمیایی، رنگ‌پذیری، چاپ‌پذیری، افزایش سطح مؤثر، ایجاد سایت‌های فعال، چسبندگی و بسیاری موارد دیگر در منسوجات تولیدی می‌شود.