تولید نانوذرات اکسیدروی در ایران

اکسیدروی ماده‌ای با خواص منحصربه‌فرد است. با سنتز نانوذرات اکسیدروی می‌توان خواص این ماده را بهبود بخشید و کاربردهای متنوعی از آن ارائه داد. نانوذرات اکسیدروی (Zinc Oxide) ترکیبی غیرارگانیک است و با فرمول شیمیایی ZnO ماده‌ای پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود.

نانوذرات اکسیدروی در مقایسه با سایر نانوذره‌های جدید خواص ویژه‌ای دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به پایداری شیمیایی و فتوشیمیایی، مقاومت در برابر UV، اثرات کاتالیتیکی بالا و سمیت پایین اشاره کرد. این ویژگی‌ها در کنار ویژگی‌هایی همچون ۶ وجهی بودن بلور نانوذره اکسیدروی، خاصیت آنتی‌باکتریایی، قدرت پوشش‌دهی و چسبندگی بالا، خاصیت فعال‌کنندگی آنزیم‌های انسانی و حیوانی، زیست سازگار بودن، خاصیت ضداحتراقی و نیمه‌رسانا بودن سبب استفاده فراوان از نانوذرات اکسیدروی در صنایع مختلف شده است.

کاربرد در صنایع بهداشتی به‌عنوان عامل ضدآفتاب فیزیکی، استفاده در باتری به علت خاصیت ضداحتراقی آن، کاربرد در صنایع اپتیک و الکترونیک، دستگاه‌های الکتریکی و رادیو، استفاده در ساخت کاشی و سرامیک اماکن عمومی به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، تصفیه آب و پساب برای حذف آلودگی‌های محیط‌زیست، برخی از کاربردهای این نانوذره است.

استفاده در سلول‌های خورشیدی، کاربرد در آینه‌های ضدبخار و سطوح خودتمیزشونده، کاربرد به‌عنوان روان‌کننده درجه حرارت بالا در موتورهای توربین گازی، کاربرد در سنسورهای گاز و کاربرد در تولید پانسمان زخم‌ها از دیگر موارد استفاده نانوذرات اکسیدروی به شمار می‌رود.

علاوه بر آن این ترکیب در ساخت مواد فراوانی در صنعت مانند پلاستیک، سرامیک، شیشه، سیمان، لاستیک (تایر اتومبیل)، نرم‌کننده، رنگ‌ها، موم‌ها، چسب، غذاها و… استفاده می‌شود.

با توجه به کاربردهای وسیع این ماده، روش‌های تولید آن نیز متنوع است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از روش هیدروترمال، روش سل ـ ژل، روش تجزیه حرارتی، روش الکترومکانیکال و روش لیزری.

تولید نانوزینک اکساید ویژه ضدآفتاب
در حال حاضر تولید نانوزینک اکساید در داخل و خارج از کشور انجام می‌شود، اما تولید این ماده با توجه به کوتینگ خاص موردنیاز برای تولید ضدآفتاب اولین بار در کشور در شرکت کاوش کیمیا حیان پارس و با مشاوره فنی پژوهشگاه نانو دانشگاه شریف صورت گرفته است.

در شرایطی که بازار این ماده در جهان کاملاً رو به رشد است، نانوذرات تولیدی توسط شرکت کاوش حیان کیمیا از لحاظ قیمت نسبت به نمونه‌های خارجی کاملاً برتری دارد و باعث صرفه‌جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصولات تولید شده با استفاده از این ماده می‌شود.

در حال حاضر تولید نانواکسیدروی در شرکت کاوش حیان کیمیا پارس در بچ‌های آزمایشگاهی صورت گرفته و به‌زودی تولید صنعتی آن نیز آغاز می‌شود.

با شرکت کاوش حیان کیمیا پارس بیشتر آشنا شوید
شرکت کاوش حیان کیمیا پارس زیرمجموعه شرکت پارس حیان است. شرکت پارس حیان در سال ۱۳۶۲ توسط دو استاد دانشگاه دکتر رقیه گلوبندی و دکتر زهرا گلوبندی تأسیس شد. عمده فعالیت این شرکت در زمینه تولید محصولات بهداشت پوست و مو است و در طول فعالیت خود با رسیدن به نزدیک ۱۵۰۰ پرسنل و تولید ۱۲ برند و قریب به ۶۰۰ قلم محصول در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صحنه لوازم آرایشی بهداشتی در سطح خاورمیانه است.

مسئولان شرکت پارس حیان در راستای فعالیت‌های توسعه‌ای خود، تصمیم گرفتند با تأسیس شرکت «کاوش حیان کیمیا پارس» فعالیت‌های دانش‌بنیان این مجموعه را با محوریت بومی کردن تولید مواد پیشرفته وارداتی، در این شرکت تازه تأسیس متمرکز نمایند.

شرکت کاوش حیان کیمیا پارس توانسته برای تولید نانوذرات اکسیدروی از ستاد توسعه فناوری نانو گواهی نانومقیاس دریافت کند.

گفتنی است کل تیم تحقیق و توسعه و آزمایشگاه پارس حیان به‌طور مستقیم در پروژه تولید نانوذرات اکسیدروی مشغول به فعالیت بوده‌اند و علاوه بر آن از همراهی نهادهای آکادمیک و دانشگاهی نیز بهره برده‌اند. در مجموع حداقل ۱۵ نفر به‌طور تمام‌وقت و نزدیک به ۲۰ نفر به‌صورت پاره‌وقت در پروژه تولید نانوذرات اکسیدروی در شرکت کاوش حیان کیمیا پارس مشغول به کارند.

با توجه به مصرف بالای نانوذرات اکسیدروی در محصولات شرکت پارس حیان، اولویت اصلی شرکت کاوش حیان کیمیا پارس تأمین ماده اولیه محصولات پارس حیان و در مرحله بعد عرضه محصول خود در بازار است.

در عین حال، به باور مسئولان شرکت کاوش حیان کیمیا پارس، با توجه به تقاضای بالا برای نانوذرات اکسیدروی، این شرکت، با وجود پیچیدگی‌ها و چالش‌های روند تولید، برای فروش و تجاری‌سازی محصول خود با مانعی روبه‌رو نیست.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت کاوش حیان کیمیا پارس به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایران مراجعه کنید.