تولید ظروف چینی ضدباکتری و نانو در ایران

پژوهشگران ایرانی در شرکت صنایع چینی تقدیس، با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید ظروف چینی با خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی شدند که از پایداری و ماندگاری عوامل بیماری‌زا و رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تولید ظروف چینی آنتی‌باکتریال با اضافه کردن نانومواد آنتی‌باکتریال در لعاب یکی از دستاوردهای محققان شرکت صنایع چینی تقدیس است و این شرکت توانسته با دریافت گواهی استاندارد و تاییدیه نانومقیاس محصول خود را به بازار داخلی عرضه کنند.

برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها با شستشوی ساده یا حتی با مواد شوینده از روی ظروف پاک نمی‌شوند با استفاده از فناوری نانو لایه‌ای روی ظروف ایجاد می‌شود که به ظروف قابلیت حذف عامل بیماری‌زای قارچی و باکتریایی را می‌دهند. این ظروف چینی آنتی‌باکتریال با بهره‌گیری از فناوری نانو از پایداری و ماندگاری عوامل منفی روی ظروف جلوگیری می‌کنند و محیط و سطح ظرف را برای رشد و ایجاد انواع باکتری‌ها ناامن می‌سازند.

ظروف چینی نانویی فاقد هرگونه سمیت برای بدن انسان است. همچنین این نانومواد با لعاب چینی سازگاری دارد و به‌علت اینکه خواص آنتی‌باکتریال آن در مرحله لعاب‌زنی جزئی از خود ظرف می‌شود، ماندگاری این ویژگی طولانی است و در شست‌وشو از بین نمی‌رود و صرفاً با جدا شدن لعاب از سطح ظروف خواص خود را از دست می‌دهد.

مطابق اعلام شرکت تولیدکننده، این محصول در بازار ایران نمونه مشابه – با خواص آنتی‌باکتریال – ندارد و نمونه‌های خارجی آن نیز ازلحاظ قیمت قابل رقابت با آن نیستند.

گفتنی است، شرکت صنایع چینی تقدیس در سال ۱۳۸۴ با هدف تولید انواع ظروف چینی خانگی و هتلی به بهره‌برداری رسمی رسید و با گذشت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت خود توانست با جذب و به‌کارگیری مدیران، کارشناسان داخلی و خارجی و با تکیه‌بر فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از دانش روز دنیا، در ردیف یکی از تولیدکنندگان موفق ظروف چینی در دنیا قرار گیرد.

لازم به ذکر است ظرفیت تولید این واحد تولیدی سالیانه ۹۰۰۰ تن است و تعداد ۹۰۰ نفر پرسنل در سه نوبت‌کاری مشغول به‌کار هستند. این شرکت پیش از این موفق به تولید ظروف آب‌گریز شده و مجوز نانومقیاس آن را نیز اخذ کرده است.