قابلیت ضدآب و ضدلک کردن محصولات با نانودستگاه ایرانی

شرکت بسا فن‌آوران نصیر موفق به تولید دستگاه پردازش پلاسمایی تحت خلأ با عنوان تجاری «پلاسما دژ» با قابلیت ضدآب و ضدلک کردن محصولات مختلف شد.

دستگاه پردازش پلاسمایی تحت خلأ که با نام «پلاسما دژ» معرفی شده است، برای ایجاد خاصیت ضدآب و ضدلک در طیف وسیعی از محصولات از جمله کفش، منسوجات، سیستم‌های الکترونیکی و پزشکی به‌کار می‌رود.

شرکت بسا فن‌آوران نصیر از اواخر دهه ۱۳۸۰ فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت مولدهای پلاسما شروع کرده و به‌مرور زمان زمینه کاری خود را در تولید انواع این مولدها، از قبیل پلاسمای سرد، پلاسمای داغ، فرکانس‌های پایین، فرکانس ماکرویو، فرکانس آر‌اف و…، توسعه داد.

این شرکت به‌واسطه بسط دانش به‌دست‌آمده در طی زمان و با تکیه به تجربیات حاصل‌شده حوزه کاری خود را از سطح ساب سیستم به سطح سیستم منتقل کرده و مولدهای تولیدی برای مشتریان را برای تولید محصولی جدید، یعنی دستگاه پردازش پلاسمایی تحت خلأ، مورداستفاده قرار داده است.

شرکت بسا فن‌آوران نصیر فرآیند طراحی و تولید این محصول را از سال ۹۴ آغاز کرده و طراحی نمونه اولیه این محصول، که حجم محفظه پلاسمای آن محدود و در حد ۵۰ لیتر بود، یک سال و نیم به طول انجامیده است.

پس از ارائه نمونه اولیه به آزمایشگاه‌های مربوطه و طی مراحل بررسی استاندارد و دریافت نتایج مثبت، طراحی و ساخت نمونه صنعتی دستگاه پردازش پلاسمایی تحت خلأ از حدود یک سال پیش آغاز شد.

فرآیند تولید محصول شامل مواردی همچون ماشین‌کاری و جوشکاری خلأ آلیاژهای استیل به‌منظور ساخت محفظه پلاسما در فاز مکانیکی، طراحی و ساخت صفر تا صد بخش‌های الکترونیکی به‌منظور ایجاد ابزار تولید پلاسما، خرید پمپ‌های وکیوم از خارج از کشور، به جهت عدم تولید این محصول در داخل کشور و استفاده در محصول نهایی و طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل و اتوماسیون بوده است.

دستگاه صنعتی آب‌گریزکننده پلاسما دژ به دلیل فرآیند خشک، بدون مواد شیمیایی و بدون استفاده از آب، دوستدار محیط‌زیست بوده و علاوه بر آن با ایجاد ویژگی ضدآب و ضدلک در اجسام سه‌بعدی در صنعت پوشاک و نساجی می‌تواند قابلیت‌های زیادی را به محصولات مختلف کفش، کیف، فرش، پارچه، مصنوعات پلی‌استری و چرم اضافه کند.

یکی از این قابلیت‌ها، خاصیت ضدآب بودن یا آب‌گریزی است که در کفش و پوشاک موجب بهداشت و سلامتی بهتر بدن می‌شود و علاوه بر منسوجات، می‌توان دستگاه‌های الکترونیکی مانند تبلت و یا تلفن همراه را نیز درون این دستگاه قرار داد تا خاصیت آب‌گریزی به خود بگیرند.

این دستگاه لایه‌ای پلیمری با ضخامت نانومتری و در حد چند لایه مولکولی بر روی محصولاتی که در آن قرار می‌گیرد، مانند کفش یا لباس، ایجاد می‌کند و این لایه بدون این که هیچ تأثیری در ویژگی‌های ظاهری و مکانیکی محصولات ایجاد کند به آن‌ها خاصیت ضدآب و ضدلک می‌بخشد.

این لایه پلیمری مانند یک شبکه نایلونی نیست که منافذ را پوشانده و تنفس‌پذیری محصولاتی مانند کفش یا لباس را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه این لایه دور تک‌تک نخ‌ها غلاف شده و به دلیل کشش سطحی بسیار پایینی که دارد، درصورتی‌که آب روی آن قرار بگیرد، قطرات آب از روی آن لغزیده و مانع جذب آب در محصول می‌شود.

این محصول هیچ نمونه مشابهی در بازار ایران ندارد و مهم‌ترین ویژگی آن در مقایسه با محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های خارجی قیمت تمام‌شده آن است که حدود یک‌پنجم قیمت نمونه‌های خارجی است.

گفتنی است که مراسم رونمایی یک نمونه از این محصول که با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو تولیدشده در اسفندماه سال گذشته برگزار شد و طی این مراسم شرکت تولیدی کفش سپنتا اقدام به عقد قراردادی با شرکت بسا فن‌آوران نصیر به‌منظور تولید این محصول کرد.

دستگاه تولیدی می‌تواند با ایجاد محیط پلاسما و تنها با برق طی زمان کوتاهی در هر سیکل کاری، ۴۸ جفت کفش را پوشش‌دهی کند و کفش پوشش‌دهی شده، بلافاصله پس از خروج از دستگاه، ضدآب و ضدلک خواهد بود.

براساس اعلام مدیران این شرکت، برنامه بسا فن‌آوران نصیر برای فعالیت در این زمینه شامل تولید و فروش دستگاه پردازش پلاسمایی تحت خلأ به شرکت‌ها و کارخانجات و نیز دریافت محصولات آن‌ها و آب‌گریز کردن این محصولات خواهد بود.

دستگاه پردازش پلاسمایی تحت خلأ با عنوان تجاری «پلاسما دژ» دارای گواهی تأییدیه نانومقیاس با اعتبار یک‌ساله از ستاد توسعه فناوری نانو است.