تولید ماشین لباس‌شویی های ایرانی با فناوری نانو

بدنه ماشین لباس‌شویی‌های تولیدشده در شرکت تولیدی و صنعتی پاک‌شوما با استفاده از پوشش تبدیلی نانوزیرکونیومی در مقابل خوردگی مقاوم‌سازی می‌شوند.

عمر و دوام ماشین لباس‌شویی و همچنین زیبایی و رنگ مناسب مهم‌ترین عوامل جذب‌کننده مشتری هستند. از طرفی به علت استقرار ماشین لباسشویی در داخل خانه و به دلیل وجود آب و بخار در سیستم کاری آن، بدنه لباسشویی باید عایق و کیفیت مناسبی داشته باشد.

درحال حاضر برای عایق کردن ماشین‌های لباسشویی از یک رنگ آستری به نام ED (Electro Deposition) استفاده می‌شود که الزام استفاده از این آستری، وجود یک زیرلایه تحت عنوان پوشش تبدیلی (Conversion coating) است. این پوشش به صورت شیمیایی با سطح فلز واکنش داده و به صورت فیلمی نازک ما بین فلز و رنگ قرار می‌گیرد که دو خاصیت مقاومت در مقابل خوردگی و چسبندگی رنگ را ایجاد می‌کند.

اصولا پوشش‌های تبدیلی براساس کیفیت‌های مختلف رتبه‌بندی می‌شوند. سالیان سال برای تولید لوازم خانگی از فسفاته روی برای پوشش‌های تبدیلی استفاده می‌شد اما نسل چهارم پوشش‌های تبدیلی براساس نانوزیرکونیوم ساخته می‌شوند.

در حال حاضر از این فناوری در تولید ماشین‌های لباسشویی شرکت پاکشوما بهره گرفته شده است و متخصصان این شرکت با همکاری شرکت شیلر فرآیند پارس به عنوان تولید‌کننده این نوع پوشش‌ها طی دو سال اخیر تحولی را در زیرلایه محصولات فلزی رنگ شده خود به‌وجود آورده‌اند.

این پوشش نانویی در تمامی عمر ماشین لباسشویی ماندگار است و مقاومت در مقابل خوردگی را به طور مستمر حفظ می‌کند.

طبق گفته متخصصان این شرکت داخلی، هدف از اجرای این طرح استفاده از مزیت‌های فراوان نانوزیرکونیوم نسبت به فسفاته روی است. کاهش ضخامت پوشش زیرلایه نانویی که باعث چسبندگی بهتر رنگ و مقاومت در مقابل خوردگی می‌شود و کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم (حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد) از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این فناوری است. عدم ایجاد رسوب، لجن و پسماند در حین فرآیند تولید، صرفه‌جویی در میزان آب مصرفی و قابلیت پوشش‌دهی انواع قطعات آهنی، آلومینیومی و گالوانیزه از دیگر مزایای استفاده از پوشش‌های نانوزیرکونیوم است. همچنین این فناوری به دلیل عدم وجود فلزهای سنگین و زیان‌آور، به‌عنوان پوششی دوستدار محیط‌زیست و محصولی سبز شناخته شده است.

لازم به ذکر است، با توجه به استفاده این فناوری در زیرلایه رنگ ماشین لباس‌شویی امکان شناسایی و تشخیص استفاده از این پوشش نانویی برای مشتریان وجود ندارد درحالی‌که در آزمایشگاه‌های مرجع قابل شناسایی خواهد بود.