تولید پتوهای عایق حرارت ایرانی مبتنی بر فناوری نانو

شرکت «پاکان آتیه نانو دانش» توانسته با استفاده از سیلیکا آیروژل خواص پتوی عایق حرارت را بهبود ببخشد.

عایق‌های نانوساختار نسل جدیدی از عایق‌های حرارتی هستند که با کمک نانوفناوری وارد عرصه رقابت با عایق‌های حرارتی رایج گشته‌اند. عایق‌های نانوساختار از مواد جامد با تخلخل بسیار زیاد تشکیل شده‌اند. وجود ساختار نانویی سبب گشته تا این نوع مواد خصوصیات بسیار متنوعی را به صورت یکجا داشته باشند که این خود سبب وجود کارایی بسیار زیاد برای آنها می‌گردد.

این نوع عایق‌ها هم اکنون از سوی بسیاری از صنایع مورد توجه و استقبال قرار گرفته و در حال حاضر بسیاری از صنایع بزرگ از آن در حجم انبوه استفاده می‌کنند. بخش ساختمان و صنایع نفت و گاز از جمله مهم‌ترین بخش‌های صنعتی هستند که از عایق‌های نانوساختار استفاده می‌کنند. علاوه بر این عایق نانوساختار قابلیت استفاده در خانه‌های قدیمی و پیش ساخته شده را نیز به راحتی فراهم می‌کند. عایق‌ها به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛

  1. عایق‌هایی که در ساختار آنها حباب‌های هوا وجود دارد و باعث کاهش ضریب انتقال حرارت می‌شوند.
  2. عایق‌هایی که حرارت را باز می‌تابند.

فاکتور مهم در انتخاب عایق‌ها، میزان مقاومت حرارتی آنهاست. هر قدر مقاومت (R) بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می‌دهد. پس به جای ضخامت عایق‌ها، باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شوند. یکی از مهم‌ترین خواص آیروژل‌های سیلیکایی خاصیت عایق بودنشان در برابر انتقال حرارت هدایتی است، در نتیجه پایین بودن ضریب هدایت حرارتی آنها به عنوان پارامتری مطلوب محسوب می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد بازار آیروژل‌ها به عایق‌های حرارتی اختصاص داده شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده بزرگ‌ترین بازار مصرف آیروژل‌ها باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که آیروژل‌ها بر روی بسترهای خاصی که دارای مقاومت مکانیکی مناسبی هستند، نشانده شده و به صورت عایق حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاربرد آیروژل‌ها به عنوان عایق حرارتی، داشتن بسترهای مناسب برای پوشش دادن است.

شرکت پاکان آتیه نانو دانش پتوی عایق حرارت حاوی آیروژل سیلیکا را تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوی عایق حرارتی در صنایع مختلفی نظیر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در حال استفاده بوده و جایگزین عایق‌های واردتی در صنایع شده است.

این عایق با ضخامت ۶ تا ۱۰ میلی‌متر می‌تواند تا ۴۵ درصد مصرف انرژی را کم کند. عایق‌های فعلی در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، کمتر از نیم‌ساعت دوام دارند که این موضوع در آتش‌سوزی‌ها فاجعه آفرین است. در حالی که این عایق می‌تواند چندین ساعت دوام در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشد.

از دیگر مزیت‌های این فناوری می‌توان به کاهش آلودگی صوتی اشاره کرد در واقع این عایق حرارتی، عملکرد عایق صوتی را نیز دارا است. شرکت پاکان آتیه نانو ۵۰ سال این عایق‌ها را تضمین می‌کند و اگر در مقیاس زمانی طولانی‌مدت این عایق‌ها با عایق‌های معمولی مقایسه شود، کاملاً مقرون‌به‌صرفه هستند.

 

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • ممانعت از انتقال حرارت از طریق تابش
  • عدم تولید دود یا آلاینده شیمیایی در اثر قرارگیری تحت شعله مستقیم
  • انعطاف‌پذیر
  • سهولت استفاده
  • آبگریز با قابلیت عبور بخار آب
  • هزینه تمام شده بسیار پایین‌تر نسبت به محصول خارجی
  • قابل استفاده در در صنایع هوافضا، حمل و نقل، تجهیزات صنعتی، تولید نیرو و ساختمان

دارای تأییدیه مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، تأییدیه استانداردهای بین‌المللی از پژوهشگاه متالورژی رازی، تأییدیه کیفیت و کارایی از پالایشگاه نفت تبریز، تأییدیه کیفیت محصول بلنکت از شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا و تأییدیه کارایی محصول در شرایط حاد حرارتی از موسسه صنایع شیمیایی وزارت دفاع

 

درباره شرکت پاکان آتیه نانو دانش

شرکت پاکان آتیه نانو دانش با پشتوانه تحقیقاتی حدود ۱۰ ساله و تیم علمی قوی در سال ۱۳۹۴ توسط جمعی از متخصصین حوزه مهندسی شیمی با هدف تولید عایق‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری‌های نوین راه‌اندازی شد. بعد از موفقیت‌های اولیه در ساخت آزمایشگاهی محصول و جذب سرمایه اولیه تولید خود را به‌صورت نیمه‌صنعتی در پایان سال ۹۵ با موفقیت به انجام رساند و در ادامه با افزایش سرمایه، به‌منظور افزایش مقیاس تولید، شروع به تولید صنعتی محصول و ارائه آن به بازار هدف در ابتدای سال ۱۳۹۷ کرد.

این شرکت دانش‌بنیان در همین راستا تاکنون موفق به تولید عایق‌های متنوع مبتنی بر فناوری نانو شده است. شرکت توگا از مجموعه شرکت‌های بزرگ مپنا، صنایع دفاعی و نظامی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع هسته‌ای کشور و صنایع رنگ از جمله طرف‌های قرارداد محصول تولیدی هستند.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید به http://irogel.com مراجعه نمائید.