توانمندی ایرانی در تولید نانوجوهرهای رسانا برای کاربردهای متنوع

روش‌های آموزشی در سال‌های اخیر متحول شده‌اند. کم‌کم نمایشگر‌های بزرگ، نرم‌افزارهای واقعیت مجازی، پرینتر‌های چاپ سه‌بعدی و ابزارهای کمک آموزشی متنوع، جای تخته سیاه و گچ را ‌می‌گیرند تا آموزش جذاب‌تر و اثربخش‌تر از گذشته باشد. استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند آموزش در مدارس کشور ما نیز در حال گسترش است و دانش‌آموزان با بهره‌گیری از این ابزارهای جدید می‌توانند به صورت عینی با مفاهیم آشنا شوند. «قلم رسانای آموزشی» یکی از این ابزارهای مفید است که با بهره‌گیری از فناوری نانو توسعه یافته و وارد بازار شده است.

یکی از ساده‌ترین نانوساختارهایی که امروزه به‌طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند، نانوذرات فلزی هستند نانوذرات فلزی در مقایسه با دیگر ذرات دارای خواص منحصربه‌فردی از قبیل رسانایی الکتریکی بالا در واحد حجم در بعد نانو هستند و این ویژگی آن‌ها را در کاربردهای متفاوت از جمله الکترونیک برای ساخت کاردستی جهت آموزش مدارهای الکتریکی در مدارس بسیار موردتوجه قرار می‌دهد. امروزه تلاش‌های فراوانی برای رسیدن به فرمولاسیونی مقرون‌به‌صرفه، کارا و دوست‌دار محیط‌زیست از جوهرهای رسانا انجام گرفته است.

فناوری نانو برای ترسیم خطوط رسانا به کمک آمده است!
پژوهشگران شرکت نانوماد مهارت شیمی با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید قلم رسانا شده‌اند که در آن از کلوئید نانوذرات نقره با غلظت بالا استفاده شده است. این قلم حاوی نوعی جوهر رسانا است و می‌تواند خطوط و طرح‌هایی روی کاغذ ایجاد کند که رسانای الکتریسیته هستند. ساخت و تولید این قلم می‌تواند مقدمه‌ای برای حرکت در مسیر فناوری نوین الکترونیک چاپی باشد و در ادامه می‌تواند گامی برای تولید جوهرهای قابل‌استفاده در پرینترها باشد.

مزایای این محصول نسبت به نمونه خارجی 
استفاده از نانوذرات در قلم رسانای آموزشی منجر به کاهش پنجاه درصدی مقدار نقره شده است. به‌عبارت‌دیگر در این محصول بیست تا سی درصد از نقره استفاده شده، این در حالی است که در نمونه‌های خارجی، به دلیل عدم استفاده از نانوذرات، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جوهر از نقره تشکیل شده است.

این قلم رسانا قابلیت کاربرد بر روی کاغذ و مقوا را دارد و می‌تواند برای مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی، کاردستی و … مورداستفاده قرار گیرد.

قلم‌های رسانای خارجی که در سطح بازار موجود هستند در هنگام استفاده بر روی سطح برجستگی ایجاد می‌کنند اما خط‌های ایجاد شده توسط این قلم صاف بوده و برجستگی ندارند و با دست نیز قابل لمس نیستند.

از طرفی حلال قلم‌های خارجی مواد آلی است اما حلال این محصول آب بوده و مشکل زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند. همچنین محصول خارجی فاقد خاصیت نانویی است اما در ساخت این محصول از نانوذرات نقره استفاده شده است.

قیمت این قلم رسانا نیز نسبت به نمونه خارجی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و به این علت مزیت رقابتی نسبت به نمونه خارجی دارد.

به دلیل رقیق بودن جوهر این قلم، استفاده از آن بسیار راحت است و کاربر می‌تواند با فشار کمی به قلم، از آن استفاده کند. همچنین کار کردن با این قلم نیاز به تخصص ندارد اما برای استفاده از قلم‌های رسانای خارجی، اپراتور حتماً باید با نحوه کار کردن قلم آشنایی داشته باشد.

درباره قلم رسانا آموزشی نانوماد مهارت شیمی
قلم رسانا آموزشی تولید شده توسط شرکت نانوماد مهارت شیمی توانسته تأییدیه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند. برای ساخت این محصول ابتدا پژوهشگران این شرکت جوهر آن را ساخته و سپس نیترات نقره را احیا و پایدارکننده به آن اضافه کرده‌اند. پس از آن نقره یونی را تبدیل به نقره فلزی کرده‌اند؛ نقره فلزی شرایطی را مهیا می‌کند که جوهر رسوب نکند (کلوئیدی باشد). اگر شرایط غیرکلوئیدی باشد، جوهر ته‌نشین شده و یا از نوک قلم خارج نمی‌شود، در نهایت جوهر تهیه شده، وارد تیوپ قلم می‌شود.

گفتنی است شرکت نانوماد مهارت شیمی در سال ۱۳۹۴ با هدف فعالیت در حوزه فناوری نانو تأسیس شد. این شرکت با بهره‌گیری از توانمندی علمی و فنی کادر علمی شرکت و همچنین همکاری با پژوهشگران توانمند دانشگاهی توانسته است بسیاری از نانوذرات و نانوکامپوزیت‌ها، نقطه‌های کوانتومی و خوشه‌های فلزی را با کیفیت عالی که فقط در تعداد محدودی از شرکت‌های خارجی عرضه می‌شدند با موفقیت تولید و بسیاری دیگر از نانوذرات را که هنوز در سطح پژوهشی موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته‌اند را تولید کند.

برای آشنایی بیشتر با قلم رسانا آموزشی تولید شده توسط شرکت نانوماد مهارت شیمی به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایران مراجعه کنید.