نانوپودرهای ایرانی؛ پرکاربرد و مقرون‌به‌صرفه برای صنایع

پودرها ذرات ریزی هستند که در ساده‌ترین حالت از خرد کردن قطعات جامد بزرگ به دست می‌آیند. نانوپودرها را می‌توان مجموعه‌ای از ذرات دانست که اندازه آن‌ها کمتر از ۱۰۰ نانومتر است. نانوپودرها از مهم‌ترین محصولات فناوری‌نانو با کاربردهای گسترده در صنایع مختلف هستند و به همین دلیل در دسته محصولات با ارزش و استراتژیک هر کشور قرار می‌گیرند.

فناوری نانوی ایرانی مسیر واردات نانوپودرها را مسدود کرد!
پژوهشگران شرکت رایکا صنعت افرند در کشورمان پس از دو سال تحقیق و توسعه روی ساخت مجموعه‌ای از نانوپودرها، با بومی‌سازی فناوری تولید آن‌ها، نیازهای صنایع داخلی را در بخش‌های مختلف به این مواد برطرف کرده و کشور را به خودکفایی رسانده‌اند.

از مهم‌ترین پودرهای نانویی تولید شده توسط این شرکت می‌توان فلورید منیزیم، سولفیدروی، گاما آلومینا و اکسید سیلیسیم را نام برد که همگی دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو هستند.

این محصولات از ویژگی‌های ارزشمندی برخوردار هستند که از آن میان می‌توان به خلوص شیمیایی بالا (قابلیت تولید با خلوص ۹۹ تا ۹۹/۹۹ درصد)، عرضه در بازار داخلی با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه‌های وارداتی، اضافه کردن عناصری به‌منظور تغییر در خواص و کاربرد و… اشاره کرد.

معرفی برخی از نانوپودرهای شرکت رایکا صنعت افرند:
فلورید منیزیم؛ نانوپودری که برای نخستین‌بار در کشور به تولید رسیده است
نانوپودر فلورید منیزیم به واسطه خواص عبوردهی مناسب به‌عنوان یکی از ماده‌های مهم در ساخت پنجره‌های اپتیکی به‌کار می‌رود. از مهم‌ترین مزایای این ماده می‌توان به پایداری حرارتی، وزن سبک و پایین بودن ضریب شکست اشاره کرد. سنتز این نوع ماده از گذشته تا به امروز با روش‌های متفاوت شیمیایی انجام شده است.

شرکت رایکا صنعت افرند با بهره‌گیری از یک تیم متخصص در راستای پیشرفت کشور در زمینه مواد سرامیکی گام برداشته و با بومی‌سازی تکنولوژی تولید این پودر علاوه بر برطرف کردن نیاز کشور به ویژه صنایع دفاعی، سبب جلوگیری از خروج ارز نیز شده است.

گفتنی است نانوپودر فلورید منیزیم برای اولین‌بار در داخل کشور توسط این شرکت و با روش سنتز فلوراسیون تولید شده و موفق به کسب گواهینامه نانومقیاس شده است.

پیش از این واردات پودر فلورید منیزیم از کشور چین انجام می‌شد و پودر وارداتی نیز فاقد ریزساختار نانو و تماماً میکرونی بوده است. به همین سبب پودر تهیه شده در این شرکت با ریزساختار نانو و خلوص بالا کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به پودر چینی داشته و از لحاظ قیمت نیز قابل رقابت با تمام پودرهای تجاری است.

خودکفایی کشور در تولید سولفیدروی
نانوپودر سولفیدروی به دلیل خواص اپتیکی و الکتریکی و اپتوالکتریکی منحصربه‌فرد، دارای پتانسیل خاصی جهت کاربردهای مشخص همانند استفاده در لیزرها، مواد پنجره‌های IR، سنسورها، سلول‌های خورشیدی و فتوکاتالیزها است. در میان نیمه‌رساناها ZnS با باند گپ بزرگ و خواص اپتیکی ویژه که دارا است در دو دهه اخیر به‌طور خاص مدنظر محققان قرار گرفته است.

گفتنی است نانوپودر سولفیدروی قابل استفاده در صنایع اپتیک باید از خلوص بسیار بالایی برخوردار باشد و با توجه به این که نانوپودر تولید شده در این شرکت خلوص بسیار بالایی داشته، این محصول علاوه بر دریافت گواهینامه نانومقیاس، موردتوجه صنایع اپتیک ایران نیز قرار گرفته است.

تولید این نانوپودر به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و واردات این پودر را به حداقل رسانده است. پیش از این، به دلیل تحریم، نمونه‌های مشابه این محصول به سختی از کشور چین وارد می‌شد که در حال حاضر طی قراردادی مشخص نیاز صنایع کشور به این محصول در داخل تأمین شده است.

گاما آلومینا؛ محصولی با کاربردهای مختلف
اکسید آلومینیوم از خانواده ترکیبات غیرآلی با فرمول شیمیایی Al2O3 است. این اکسید، یک اکسید آمفوتر مهم است و نام‌های تجاری متنوعی مانند آلومینا، کوراندوم و… دارد. نام‌های تجاری متنوع اکسید آلومینیوم نشان‌دهنده گستره وسیع استفاده از این ماده در صنعت است.

گاما آلومینا یکی از پایه‌های کاتالیستی است که به دلیل مقاومت حرارتی و مکانیکی بالای آن در صنعت بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. در صنایع مختلف از جمله در پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی این پایه با پوشش‌دهی فلزات گوناگون یا ترکیبی از فلزات به طور عمده در واکنش‌های شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاتالیست‌های فرآیندهایی همچون ایزومریزاسیون، دهیدراسیون الکل و اکسیداسیون مواد آلی از نشاندن اتم‌های فلزی بر روی این پایه تولید می‌شوند.

نانوپودر گاما آلومینای تولیدشده خلوص بسیار بالایی داشته و از نظر قیمت تمام شده قابل رقابت با سایر شرکت‌ها است.

این نانوپودر تاکنون موفق به کسب تأییدیه نانومقیاس (آزمایشی) شده و در حال حاضر در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید می‌شود.

شرکت رایکا صنعت افرند پس از تجربه موفق در تولید گاما آلومینا در حال حاضر موفق به تولید نانوپودر آلفا آلومینا با خلوص بسیار بالا نیز شده و آماده همکاری با سایر شرکت‌ها جهت افزایش میزان تولید است.

اکسید سیلیسیم؛ نانوپودری برای محصولات آرایشی و بهداشتی
نانوذرات سیلیکون دی‌اکسید که با نام‌های نانوذرات سیلیکا یا نانوسیلیکا نیز شناخته می‌شوند، به دلیل پایداری بالا، سمیت ناچیز و همچنین قابلیت به‌کارگیری در کنار گستره وسیعی از مولکول‌ها و پلیمرها به‌عنوان پایه‌ای برای حجم وسیعی از تحقیقات زیست پزشکی بدل شده است.

از جمله کاربردهای این نانوپودر می‌توان به مواردی همچون افزودنی برای انواع لاستیک و پلاستیک، پرکننده تقویتی برای بتن و سایر مصالح ساختمانی، پلتفرم پایدار و غیرسمی جهت کاربردهای زیست پزشکی مانند برگردان دارویی و تشخیص درمانی، ماده مقاوم در برابر اشعه UV، برای ساخت جوهر چاپ، شیشه و سرامیک خودتمیزشونده، غلاف و …و ساخت لوازم آرایشی از جمله کرم ضدآفتاب، کرم شب و روز، کرم سفیدکننده، کرم‌های پوستی و… اشاره کرد.

از ویژگی اصلی نانوپودر تولید شده در شرکت رایکا صنعت افرند می‌توان به خلوص بسیار بالا، سطح ویژه بالا و قیمت تمام شده ارزان، با توجه به منابع اولیه مورداستفاده اشاره کرد.

این شرکت نانوپودر اکسید سیلیسیم را در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید کرده و با توجه به دریافت تأییدیه نانومقیاس (آزمایشی) در حال افزایش مقیاس تولید خود است.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت رایکا صنعت افرند به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایرانی مراجعه کنید.