همکاری شرکتهای نانوفناور و صنعتی برای تولید ایمپلنت ستون فقرات با پوشش هیدروکسی آپاتیت در کشور

به دلیل تشابه ترکیب شیمیایی هیدر هیدروکسی آپاتیت از مهم‌ترین بیوسرامیک‌های مورد استفاده در پزشکی و دندان پزشکی است که به دلیل خواص زیستی منحصر به فرد و شباهت ساختاری زیاد به بافت سخت استخوان، در سال‌های اخیر مورد توجه واقع شده است. این ماده دارای ترکیب مشخص استوکیومتری Ca10(PO4)6(OH)2 و ساختار کریستالوگرافی وکسی آپاتیت با استخوان علاوه بر جنبه‌های زیست فعالی و تأثیرات درمانی هیدروکسی آپاتیت می‌توان به عدم تحلیل رفتن ، قابلیت تحریک رشد استخوان (به خصوص داخل تخلخل‌ میان ذرات، حفرات موجود در ماده کاشتنی یا داربست )، ایجاد پیوند مستقیم با استخوان و چسبندگی مطلوب با بافت استخوان اشاره کرد. سطح هیدروکسی آپاتیت با انواع مختلفی از سلول ها همچون سلول های بیگانه خوار درشت ، استخوان سازها ، استخوان خوارها و لیگامنت های پریودنتال سازگاری زیستی مناسبی دارد. هیدروکسی آپاتیت اجازه رشد سلول های استخوانی نظیر استخوان سازها و استخوان خوارها را می دهد و به دلیل شباهت شیمی سطح هیدروکسی آپاتیت و استخوان، سلول‌ها تمایزی بین این دو قائل نمی‌شوند. از جمله کاربردهای مهم این بیوسرامیک می توان به استفاده در جراحی ارتوپدی به شکل توده‌ای و یا پوشش در سطح ماده کاشتنی، جراحی ستون فقرات و حامل دارو یا پروتئین با قابلیت آزادسازی کنترل شده اشاره کرد.

اطلاعات فنــاور

صنایع اپتیک اصفهان (IOI)، در سال 1987 تاسیس شد. از همان ابتدا هدف ما پی ریزی شالوده یک صنعت مدرن و پویا در طراحی و ساخت انواع قطعات دقیق نوری و تجهیزات و ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشاوره در جهت رضایت مشتریان ما بود. آموزش تکنسین ها و کارشناسان کارآمد و ماهر، پایه گذار در تحقیق و توسعه مداوم، استفاده از فن آوری های نوین در پژوهش و تولید، رعایت استانداردهای کیفیت و تولید و توزیع قطعات و دستگاه های نوری به طور کامل در انطباق با استانداردهای بین المللی، ملاقات دیدگاه مشتریان به بهترین رضایت خود را در کیفیت، قیمت، زمان تحویل و خدمات پس از فروش و همکاری و رقابت با دیگر شرکت های نوری در راه سازنده و امن ، تنها برخی از سیاست های اصلی صنعت ما محصوب می گردند.

فروش محصول

کارشناسان شرکت الکتراپتیک هم از طریق بازخوردهای پزشک‌ها و بیماران و همچنین بررسی فعالیت شرکت‌های پیشرو در عرصه پزشکی متوجه شدند که استفاده از پیچ‌های تیتانیوم برای تثبیت ستون فقرات مشکلاتی را برای بیماران، به ویژه بیماران دارای پوکی استخوان ایجاد می‌کند. بنابراین کارشناسان شرکت موضوع تمرکز بر تولید پیچ‌های با زیست‌سازگاری بیشتر نسبت به نمونه‌های معمولی (تیتانیومی) را مطرح کردند که این موضوع پس از تصویب توسط تیم مدیریتی شرکت وارد مرحله اجرایی شد.

تیم تحقیقاتی الکترواپتیک فعالیت خود برای توسعه پیچ‌های زیست‌سازگارتر و زیست‌فعال را در اواسط سال 1395 شروع کرد. در واقع شرکت الکترواپتیک در آن زمان با وارد کردن مواد اولیه،پیچ‌های تیتانیوم تولید و در بازار عرضه می‌کرد اما با توجه به رویکرد تیم تحقیقاتی خود و همچنین بازخوردهای دریافتی سعی داشت از مسیر بیومتریال، خاصیت پیچ‌ها را ارتقاء بدهد. در نتیجه تحقیقات دانشجویی، تیم تحقیقاتی اطلاعات لازم در مورد نوع الکترولیت مورد استفاده و همچنین پارامترهای مختلف برای اعمال پوشش را کسب کرد. در نهایت تیم الکترواپتیک پس از چند ماه  تلاش و چندین بار آزمون و خطا توانست یک پوشش مناسب بر روی سطح پیچ اعمال کند. البته پوشش مورد نظر دارای چهار سطح بود که سطح بیرونی آن پوشش نانوهیدروکسی آپاتیت کریستالی بود که خیلی به افزایش نرخ رشد سلول و چسبندگی سلول کمک کرد. در ادامه مسیر تیم الکترواپتیک باید برای دریافت مجوز تولید و فروش محصول خود، مدارک مختلف از جمله نتایج تست‌های انجام شده را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌داد. در نهایت با ارائه مستندات توسط تیم الکترواپتیک به وزارت بهداشت، آن‌ها به صورت شفاهی اعلام کردند که محصول مورد نظر مورد تایید است ؛ شایان ذکر است که نمونه ایرانی این محصول برای پیچ‌های ارتوپدی (نه ستون فقرات) وجود دارد اما در مورد پیچ‌های ستون فقرات الکترواپتیک اولین شرکت تولیدکننده است.

اطلاعات تقاضا

امروزه در عرصه پزشکی، پزشک‌ها سعی دارند که تا حد امکان از ایمپلنت‌هایی در بدن بیماران استفاده کنند که زیست‌سازگاری بالایی داشته باشد. با این حال در طی سال‌های اخیر در بیمارانی که دارای مشکلات ستون فقرات هستند از ایمپلنت‌ها و پیچ‌هایی استفاده می‌شود که جنس آن‌ها تیتانیوم است. مساله‌ مهمی که وجود دارد تیتانیوم با وجود خاصیت زیست‌سازگاری خود اما محیط خیلی خوبی برای رشد سلول در اطراف خودش ایجاد نمی‌کند بنابراین با وجود گذشت زمان همچنان به عنوان یک جزء جداشدنی در بدن بیمار قرار دارد که با استخوان‌های بیمار یکپارچه نشده است. این موضوع به مرور زمان مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می‌کند. اوج مشکلات مربوط به زمانی است که بیمار پوکی یا تراکم پایین استخوان داشته باشد که در این موارد چون پیچ به خوبی با استخوان بیمار جوش نمی‌خورد در طی زمان و با حرکات بیمار، محل آن باز شده و از استخوان جدا می‌شود که این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای بیمار ایجاد می‌کند. در این راستا متخصصان مختلف سعی دارند که از طریق روش‌های بیومتریال این مشکل را رفع نمایند.

اطلاعات فناوری

ایمپلنت ستون فقرات با پوشش هیدروکسی آپاتیت

هگزاگونال شش وجهی است. به دلیل تشابه ترکیب شیمیایی هیدر هیدروکسی آپاتیت از مهم‌ترین بیوسرامیک‌های مورد استفاده در پزشکی و دندان پزشکی است که به دلیل خواص زیستی منحصر به فرد و شباهت ساختاری زیاد به بافت سخت استخوان، در سال‌های اخیر مورد توجه واقع شده است. این ماده دارای ترکیب مشخص استوکیومتری Ca10(PO4)6(OH)2 و ساختار کریستالوگرافی وکسی آپاتیت با استخوان علاوه بر جنبه‌های زیست فعالی و تأثیرات درمانی هیدروکسی آپاتیت می‌توان به عدم تحلیل رفتن ، قابلیت تحریک رشد استخوان (به خصوص داخل تخلخل‌ میان ذرات، حفرات موجود در ماده کاشتنی یا داربست )، ایجاد پیوند مستقیم با استخوان و چسبندگی مطلوب با بافت استخوان اشاره کرد. سطح هیدروکسی آپاتیت با انواع مختلفی از سلول ها همچون سلول های بیگانه خوار درشت ، استخوان سازها ، استخوان خوارها و لیگامنت های پریودنتال سازگاری زیستی مناسبی دارد. هیدروکسی آپاتیت اجازه رشد سلول های استخوانی نظیر استخوان سازها و استخوان خوارها را می دهد و به دلیل شباهت شیمی سطح هیدروکسی آپاتیت و استخوان، سلول‌ها تمایزی بین این دو قائل نمی‌شوند. از جمله کاربردهای مهم این بیوسرامیک می توان به استفاده در جراحی ارتوپدی به شکل توده‌ای و یا پوشش در سطح ماده کاشتنی، جراحی ستون فقرات و حامل دارو یا پروتئین با قابلیت آزادسازی کنترل شده اشاره کرد.