تولیدصنعتی نانوفیلتر‌های ایرانی ویژه خودرو

ذرات آلاینده معلق در هوا می‌توانند با ورود به موتور خودرو در عملکرد آن ایجاد اختلال کرده و زمینه آسیب و فرسایش قطعات را فراهم کنند. فیلترهای هوای خودرو می‌توانند تا حد زیادی از ورود ذرات معلق به موتور جلوگیری کنند اما بخشی از این ذرات به واسطه ابعاد بسیار ریز، از منافذ فیلترهای معمولی عبور می‌کنند. جای نگرانی نیست! فناوری نانو برای رفع این مشکل راهکار موثری ارائه کرده‌ است. کافی است این‌بار هنگام تعویض فیلتر خودرو، از فیلترها نانویی استفاده کنید!

فیلترها از خودرو شما محافظت می‌کنند
فیلتر هوا یکی از ساده‌ترین عواملی است که می‌تواند تاثیری مثبت در کارکرد بهینه موتور داشته باشد. اگر این قطعه عملکرد مناسبی داشته باشد فرآیند تنفس موتور به خوبی انجام می‌شود.

فیلتر هوا بر سر راه هوای ورودی به موتور خودرو قرار می‌گیرد و ضمن عبور جریان هوا، از ورود ذرات مخرب به محفظه سیلندر جلوگیری می‌کند.

با ضخیم‌تر کردن کاغذ فیلتر می‌توان ضریب عبور ذرات معلق را کاهش داد اما در این صورت کاهش ضریب نفوذ هوا نیز اتفاق خواهد افتاد که این کاهش منجر به کاهش توان خودرو و احتراق ناقص در سیلندر خودرو خواهد شد.

نانوفیلترها در کمین ذرات گردوغبار
شرکت فرانگار شرق توانسته با استفاده از فناوری نانو، فیلتر هوای خودروهای سواری را به تولید برساند که به دلیل داشتن لایه نانوالیاف بر روی سطوح خود، ذرات آلاینده ریز موجود در هوا را به دام انداخته و هوا را به‌طور کامل تصفیه ‌‌می‌کند. این فیلترهای نانویی قابلیت استفاده در خودروهای سواری نظیر تویوتا، هیوندای، لیفان و ام‌وی‌ام را دارند.

شرکت فرانگار شرق با نام تجاری «فردا» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعتی انواع فیلتر هوا و روغن خودروهای سبک در جنوب کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استفاده از نوآوری در حوزه فیلتر، با تولید نانوفیلتر هوا گام مهمی در ارتقای کیفی این محصول برداشت و با اتکا به دانش فنی داخلی و بهره‌گیری از توان علمی کشور با عقد قرارداد انتقال تکنولوژی در حوزه فناوری نانو اقدام به راه‌اندازی خط تولید نانوفیلتر کرده است و توانسته گواهینامه نانومقیاس این محصول را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند.

درباره فیلتر هوای خودرو شرکت فرا نگار شرق 
در فیلتر هوای نانو یک لایه نازک الیاف پلیمری بر روی کاغذ فیلتر قرار می‌گیرد که توانایی فیلتراسیون را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد. این لایه نانوالیاف باعث می‌شود تمام ذرات معلق موجود در هوا (حتی ذرات بسیار ریز در حد نانومتر) در ورودی فیلتر گرفتار شده و هوای بسیار تمیزتری به محفظه احتراق موتور وارد شود که این موضوع به میزان بیشتری نسبت به فیلترهای معمولی باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. برخلاف فیلترهای معمولی که از مکانیسم عمقی بهره می‌برند، مکانیسم به دام انداختن ذرات در این نوع فیلترها سطحی بوده که موجب افزایش طول عمر فیلتر می‌شود.

در واقع فناوری نانو این امکان را فراهم می‌کند تا با لایه‌گذاری در مقیاس نانو بر روی کاغذ فیلتر بدون نیاز به افزایش ضخامت کاغذ، ضریب نفوذ ذرات بدون کاهش نفوذپذیری هوا به‌شدت کاهش یابد.

از طرفی به دام انداختن ذرات بسیار ریز در حد میکرون که از فیلترهای معمولی به‌راحتی عبور می‌کنند باعث احتراق کامل‌تر در سیلندر خودرو می‌شود که موجب کاهش محسوس مصرف سوخت، بالا رفتن راندمان خودرو و کاهش آلایندگی خروجی اگزوز، افزایش شتاب خودرو و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی شرکت فرانگار شرق به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.