تولید دستکش‌های صنعتی نانویی در کشور

بروز حوادث در محیط‌های کار، در بسیاری از موارد منجر به آسیب‌ دست‌ها و انگشتان افراد می‌شود. با توجه به اینکه خطرات زیادی سلامت دست‌ها را در حین انجام کار تهدید می‌کند، استفاده از دستکش ایمنی مناسب، ضروری است.

دستکش‌های کار انواع بسیار گوناگونی دارند که هرکدام برای فعالیتی خاص تولید می‌شوند. برای انتخاب دستکش مناسب باید به مواردی مانند نوع فعالیت کاری، شرایط آب و هوایی در هنگام انجام کار، سطح مقاومت دستکش و مواردی از این قبیل توجه کرد. به‌عنوان نمونه افرادی که در مشاغل مرتبط با حوزه برق کار می‌کنند نیاز به دستکش‌هایی دارند که عایق جریان برق باشند و یا کشاورزان و افراد شاغل در مناطقی با آب‌وهوای بارانی نیاز به استفاده از دستکش‌هایی دارند که مانع نفوذ آب به داخل دستکش شوند.

فناوری نانو مسیر نفوذ آب را مسدود می‌کند!
پژوهشگران شرکت آژینه ابزار پارس موفق شدند با تلاش تحقیقاتی و بررسی‌های مختلف، دستگاه آبگریزکننده دستکش‌های ایمنی را طراحی کرده و از آن برای تولید دستکش‌هایی با پوشش ابگریز استفاده کنند.

قسمت کف این دستکش از نیتریل یا لاتکس طبیعی تولید شده و قسمت پشت دستکش از الیاف تهیه شده است. مقاومت در برابر برش به دلیل استفاده از پوشش لاتکس، مقاومت در برابر مواد نفتی، اسیدی و روغنی به دلیل استفاده از پوشش‌های نیتریل و خاصیت آبگریزی به دلیل دارا بودن نانوذرات از ویژگی‌های این دستکش‌های ایمنی با نام تجاری بوفالو است.

استفاده از الیاف بافته شده در یک طرف دستکش، باعث سبک شدن وزن آن شده، به‌گونه‌ای که کار کردن با آن را آسان‌تر کرده است، از طرفی ورود و خروج هوا از این قسمت دستکش به آسانی صورت می‌گیرد که منجر به تنظیم دمای دست می‌شود.

این دستکش‌ها با دارا بودن خاصیت آب‌گریزی، پاک‌کنندگی و مقاومت در برابر برش توانسته‌اند به محصولی پرکاربرد برای استفاده در صنایع سبک و سنگین مانند نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد و معدن، مونتاژکاری، خودروسازی، ساختمان‌سازی، صنعت شیشه، کار با سنگ و چوب و… تبدیل شوند.

گفتنی است شرکت آژینه ابزار پارس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ در زمینه تولید، واردات و صادرات دستکش‌های ایمنی آغاز کرده است و هم‌اکنون با تنوع بیش از سی نوع دستکش با برند بوفالو یکی از توزیع‌کنندگان مطرح دستکش‌های ایمنی در منطقه خاورمیانه است. بافت بدون درز و طراحی ارگونومیک، راحتی و انعطاف‌پذیری از خصوصیات دستکش‌های تولیدی این شرکت است.

این شرکت پس از حضور در نمایشگاهی مرتبط با حوزه ایمنی که در کشور آلمان برگزار شد، در پی تولید دستکش‌های ایمنی با استفاده از فناوری‌های روز از جمله فناوری نانو برآمد و اکنون با تولید دستکش‌های ایمنی با استفاده از فناوری نانو، بازار کشورهای آسیای میانه، ترکیه، عراق، افغانستان، ایالات متحده عربی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آمریکای جنوبی و اروپای غربی را به‌عنوان هدف صادراتی خود درنظر گرفته است.

این شرکت توانسته برای فروش دستکش‌های آبگریز با مجتمع پتروشیمی هولدینگ خلیج‌فارس و چند شرکت خصوصی قرارداد فروش به امضا برساند و گواهینامه نانومقیاس را از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و استاندارد مقاومت در برابر پارگی EN388 را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این محصول دریافت کند.

درباره دستکش‌های آبگریز شرکت آژینه ابزار پارس
برای تولید این دستکش‌ها ابتدا بافت دستکش به‌وسیله دستگاه‌های بافت تمام اتوماتیک و با استفاده از نخ‌های اسپان و یا DTJ با توجه به اندازه و نوع محصول بافته می‌شود، کف دستکش نیز به‌وسیله خط تولید پوشش لاتکس و یا نیتریل آماده می‌شود و پس از این مرحله دستکش درون دستگاه اتوماتیک آبگریزکننده نانویی قرار می‌گیرد.

در این مرحله ابتدا دستکش‌ها کاملاً شسته و تمیز می‌شوند تا سطح بافت دستکش عاری از هرگونه مواد اضافی شود. سپس دستکش‌ها در قالب‌هایی از جنس آلومینیوم و دو لایه تفلون نسوز قرار داده می‌شوند و محلول حاوی نانوذرات آبگریز بر روی سطح بافت دستکش‌ها اسپری می‌شود. پس از این مرحله، دستکش‌ها وارد کوره دستگاه اتوماتیک شده و با گردش حرارت و سپری شدن زمان مناسب از کوره خارج می‌شوند.