ظرفیت فناوری نانوی کشور در پرورش دام، طیور، ماکیان و سلامت غذایی

با صنعتی شدن پرورش ماکیان، سودآوری بیشتر در کنار حفظ سلامت غذایی، مورد توجه قرار گرفته است. مبارزه آگاهانه با عوامل بیماری‌زا یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در صنعت پرورش طیور است تا با کاهش تلفات و مرگ‌ومیر این پرندگان پرورشی، بازدهی تولید افزایش یابد. از این رو مسئله ضدعفونی در سالن‌های پرورش طیور از اهمیت بالایی برخوردار است.

با انتخاب و استفاده صحیح از مواد ضدعفونی‌کننده، می‌توان میزان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و شیوع سریع عوامل بیماری‌زا در گله و تلفات و مرگ‌ومیر را در طول دوره به شدت کاهش داد. از بین مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی‌کننده‌هایی که بر پایه مواد معدنی تولید می‌شوند به علت دوره عمل طولانی پایداری شیمیایی، سازگاری با محیط‌زیست و نداشتن مقاومت دارویی و مؤثر بودن بر طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها، مورد استقبال بیشتری از سوی پرورش‌دهندگان طیور قرار گرفته است.

جادوی فناوری نانو برای جنگ با میکروب‌ها
در عصر فناوری نانو و رشد چشمگیر این صنعت و مزایای فراوان آن، پژوهشگران شرکت نانوپوشش فلز با بهره‌گیری از این فناوری موفق به تولید ضدعفونی‌کننده‌ای غیرشیمیایی و سازگار با محیط‌زیست، با عنوان نانوبیوساید NF، شدند که علاوه‌بر دارا بودن مزایای فراوان در مقایسه با ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی و پایه الکلی، بسیاری از معایب آن‌ها را نیز ندارد.

کاربرد نانوبیوساید NF در حوزه دام بزرگ، کوچک و صنعت طیور است. ضدعفونی حوضچه ورودی به سالن‌های پرورش، ضدعفونی محوطه فارم‌های پرورش طیور شامل سالن‌های پرورش، سقف، دیوارها، بستر، پنجره‌ها و اطراف سالن‌ها به صورت اسپری، ضدعفونی تجهیزات و لوازم آبخوری، دانخوری و …، ضدعفونی مخازن آب مصرفی و مسیرهای انتقال آب به داخل سالن و از بین بردن بیوفیلم در لوله‌ها و مخازن آب و ضدعفونی انبارهای خوراک (دیوار و سقف و کف و تجهیزات و میکسر و فرغون و …) از جمله موارد کاربرد این محصول است.

از دیگر موارد کاربرد نانو بیوساید NF می‌توان به ضدعفونی کود به‌منظور کم شدن بوی نامطبوع و جلوگیری از احتمال انتشار آلودگی، ضدعفونی البسه و پوشاک و لوازم شخصی کارگران (چکمه‌ها و دستکش‌ها، روپوش‌ها)، ضدعفونی قفس‌های طیور و دستگاه‌های جوجه‌کشی و ضدعفونی کامیون‌های حمل جوجه و مرغ، ضدعفونی سالن‌های کشتار (سقف و دیوار و کف)، ضدعفونی تمام مسیر و دستگاه‌های خط کشتار و سالن‌های بسته‌بندی و ضدعفونی فیلتر دستگاه‌های هواساز و پوشال کولرهای آبی که منجر به کاهش شدید بار میکروبی از هوا و محیط فارم می‌شود، اشاره کرد.

مزایای استثنایی یک ضدعفونی‌کننده نانویی
ماندگاری بسیار بالاتر (عدم تجزیه و تبخیر نانوذرات نقره)، فاقد سمیت استنشاقی، سمیت سلولی، سمیت خوراکی و حساسیت جلدی (برای کاربر، دام و طیور) بودن، کاهش محسوس بوهای نامطبوع و گازهای آلاینده مانند آمونیاک و سولفید هیدروژن و تهویه هوا، عدم ایجاد مقاومت، سازگاری و جهش در باکتری، نداشتن اثر خوردگی بر روی سطوح، ابزار و تجهیزات و بهبود ضریب تبدیل از مهم‌ترین مزایای رقابتی این محصول است.

کاهش بار میکروبی و در نتیجه کاهش بسیار محسوس عوامل بیماری‌زا در فارم از قبیل آنفولانزا و پونشیت، نیو کاسل، گامیرو وغیره)، جلوگیری از شیوع سریع بیماری در گله و تسریع در بهبودی آن، جلوگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی طیور، صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه‌ها و افزایش سوددهی از دیگر مزایای این محصول است.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم
شرکت نانوپوشش فلز در سال ۱۳۸۵ تأسیس و در حال حاضر دارای ۱۴ محصول تجاری‌سازی و عرضه شده است.

شرکت نانوپوشش فلز تاکنون توانسته علاوه بر گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو برای این محصول، پروانه ساخت سازمان دامپزشکی کل کشور، تائیدیه کمیته نانو مستقر در سازمان دامپزشکی و تأییدیه آزمون‌های موردنیاز از مراکز مورد تائید سازمان را دریافت کند.

نانوبیوساید NF تولیدی این شرکت، به‌عنوان اولین محصول دارای پروانه ساخت و تولید سازمان دامپزشکی کل کشور در حوزه فناوری نانو توسط معاون علمی ریاست جمهوری و رییس سازمان دامپزشکی کل کشور و دبیر کمیته نانو سازمان دامپزشکی کشور رونمایی شد.

ظرفیت اسمی تولید این محصول ۳۲۰ هزار لیتر در سال است و با توجه به اینکه پروانه ساخت این محصول در مهرماه ۱۳۹۷ صادر شده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان این سال ۳۰ هزار لیتر از محصول در بازار فروخته شود. گفتنی است تاکنون تعداد ۱۵ نفر در این شرکت در حوزه تولید و فروش اشتغال دارند.

هم‌اکنون شرکت نانوتجهیز درمان آرا به‌عنوان تیم بازاریابی و مارکتینگ محلول ضدعفونی‌کننده نانوبیوساید NF با شرکت نانو پوشش فلز قرارداد همکاری منعقد کرده است. همچنین چندین شرکت پخش دارویی دامپزشکی در کشور در استان‌های تهران، فارس، خراسان، بوشهر، خوزستان و یزد به‌عنوان نمایندگان پخش استانی این محصول تعین شده‌اند.

مشتریان اصلی این محصول، فارم‌های پرورش طیور، دام بزرگ و کوچک و کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دام کوچک و بزرگ و طیور هستند.

درباره نانو بیوساید NF شرکت نانوپوشش فلز
نانوذرات نقره موجود در نانوبیوساید NF از طریق تولید اکسیژن فعال توسط نانوذرات نقره، دگرگون ساختن میکروارگانیسم‌ها (ترکیب با گوگرد موجود در RNA سلولی) و افزایش بار مثبت نقره در ابعاد نانو که موجب تخریب غشای سلولی میکروارگانیسم‌ها خواهد شد، اثرگذار می‌شود.

نانوبیوساید NF با پراکسیداسیون لیپیدها و پروتئین‌های غشایی و اختلال در غشاهای باکتریایی و تغییر در فعالیت آنزیم‌ها موجب از بین رفتن باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود و با متلاشی کردن دیواره سلولی باکتری باعث مرگ آن می‌شود. اسپری کردن نانوبیوساید در مکان‌های آلوده، بار آلودگی محیطی را کاهش داده و موجب مهار گسترش آلودگی خواهد شد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت نانوپوشش فلز، به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.