راه‌اندازی خط تولید تجاری ماسک نانوی تنفسی صنعتی و پزشکی در کشور

آلودگی هوا می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامتی افراد جامعه وارد کند. در مواقع افزایش میزان آلاینده‌ها در هوا، افراد تلاش می‌کنند با به کارگیری راهکارهای گوناگون آسیب‌ها را به حداقل برسانند. یکی از روش‌های رایج به منظور کاهش اثرات آلودگی‌ هوا، جلوگیری از ورود ذرات آلاینده و عوامل بیماری‌زا به مجاری تنفسی، با استفاده از ماسک‌ است. ماسک‌های تنفسی علاوه بر شرایط آلودگی‌هوا، در مشاغل خاص مانند محیط‌های بیمارستانی و صنعتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آیا این ماسک‌ها توانایی محافظت از دستگاه تنفسی در برابر ذرات و ریزگردها را دارند؟

کارایی ماسک‌های تنفسی زیر ذره‌بین
ماسک تنفسی وسیله حفاظت تنفسی است که به منظور فیلتر هوا و جلوگیری از ورود ذرات آلاینده و عوامل بیماری‌زا به مجاری تنفسی استفاده می‌شود.

بسته به نوع استفاده، ماسک‌ها در دو طبقه صنعتی و پزشکی تقسیم‌بندی می‌شوند. ماسک‌های پزشکی برای استفاده در محیط‌های بیمارستانی و درمانی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار و یا توسط افراد عمومی برای محافظت در مقابل آلودگی هوا استفاده می‌شوند. ماسک‌های صنعتی نیز برای محافظت تنفسی افراد در مقابل آلاینده‌های صنعتی درنظر گرفته شده است.

کارایی فیلتراسیون تمامی انواع ماسک (سوپاپدار و غیر سوپاپدار) بسته به نوع لایه‌های فیلتری است که در بدنه آن‌ها تعبیه شده است. جدیدترین تکنولوژی فیلتر ارائه شده برای ماسک تنفسی، پوشش نانوالیاف بارگذاری شده با جاذب – از جمله کربن فعال – است.

لایه‌های نانوالیاف، پوشش نازکی هستند که در حالی که کمترین افت فشار را ایجاد می‌کنند، ذرات ریز نانومتری آلاینده را به دام می‌اندازند. همچنین تحقیقات نشان داده که لایه‌های فیلتر نانوالیاف ظرفیت فیلترینگ بیشتری داشته و بنابراین طول عمر ماسک را افزایش می‌دهند.

محافظت از سیستم تنفسی خود را به فناوری نانو بسپارید!
یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیان فعال در کشور با عنوان اکسین سبز اسپادان مستقر در مجموعه مراکز توسعه فناوری سلامت علوم پزشکی اصفهان توانسته با برخورداری از دانش و فناوری تولید این محصول، خط تولید تجاری ماسک تنفسی صنعتی و پزشکی (کودک و بزرگسال) مجهز به لایه نانوالیاف جاذب‌دار با خصوصیاتی منحصربه‌فرد را راه‌اندازی کند.

این ماسک‌ها با عنوان تجاری نانوکسین طبق استاندارد EN149:2001 تولید شده و توانسته‌اند علاوه بر گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، گواهی آزمون‌های کیفیت از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی بهداشت کار جمهوری اسلامی ایران و مجموعه آزمایشگاه‌های نلسون آمریکا را نیز دریافت کنند.

از جمله مهم‌ترین خصوصیات ماسک‌های نانوکسین می‌توان به فیلتراسیون ریزترین ذرات آلاینده تا ۹۹ درصد، طول عمر بیشتر، تنفس آسان و راحتی استفاده اشاره کرد.

براساس نیاز خود ماسک مورد نظرتان را انتخاب کنید
ماسک صنعتی FFP3 نانوالیاف OXA30
این ماسک با فیلتر ریزترین ذرات تا ۳ دهم میکرون با کارایی ۹۹ درصد طبق اصول پایه استاندارد EN149:2001 از لحاظ کیفیت فیلترینگ در رده ماسک FFP3 قرار می‌گیرد و مناسب‌ترین ماسک جهت محافظت افراد در انواع صنایع است. این در حالی است که بیشترین درصد ذرات آلاینده نفوذکننده به عمق ریه در محدوده اندازه یک تا ۳ دهم میکرون هستند که توسط اکثر ماسک‌ها قابل فیلتر نیستند.

ماسک صنعتی FFP3 نانوالیاف OXA30 تاشو، سوپاپدار و دارای هفت لایه است. همچنین با توجه به این که نقش سوپاپ در ماسک خارج کردن هر چه سریع‌تر بازدم فرد و آسانی تنفس به خصوص در فعالیت زیاد صنعتی است، دیافراگم ماسک OXA30 (قسمت لاستیکی قابل انعطاف داخل سوپاپ) برخلاف سایر ماسک‌های موجود در بازار، که از جنس پلاستیک رنگی بازیافتی است، از جنس درجه یک سیلیکون شفاف بهداشتی تهیه شده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

این ماسک یک محافظ تنفسی قابل اعتماد در عملیات تخریب، سوراخ کاری، سمباده کاری، سندبلاست، جوش و برش و کار با اسید و بخارات سمی است. در مجموع تنفس با این ماسک نسبت به سایر ماسک‌ها راحت‌تر بوده و تضمین مناسب‌تری برای سلامت کارکنان کلیه صنایع است.

در حال حاضر صنایع بزرگی از جمله معادن زغال‌سنگ، سرب و روی، ذوب‌آهن، فولاد، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از مصرف‌کنندگان این ماسک هستند.

ماسک‌های پزشکی و روزانه OXA40
با توجه به آلوده بودن هوای اکثر شهرهای بزرگ کشور و نیاز به به‌کارگیری ماسک تنفسی ایمن، این شرکت نمونه ماسک پزشکی ویژه آلودگی هوا نانو را برای اولین بار در دو سایز کودک و بزرگسال وارد بازار کرده است.

ماسک‌های پزشکی و روزانه نانوکسین نیز با طراحی جدید قابلیت جذب ذرات بسیار ریز موجود در هوا تا بالاتر از ۹۹ درصد را دارا بوده و برای عموم افراد در مواجهه با ریزگردها، هوای آلوده شهری و صنعتی و محافظت در مقابل سرایت بیماری‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این نوع ماسک‌ها با حالت متفاوت و جدید خود توانسته است بهترین کارایی نسبت به ماسک‌های معمول موجود در بازار را به نمایش گذاشته و همچنین برای همه مصارف از جمله مکان‌های پر رفت‌و‌آمد شهری، خانه، اتاق انتظار پزشکان، آرایشگاه، مغازه، صنایع نیمه‌آلوده مفید واقع شود.

ماسک کودک نانوکسین
ماسک‌های معمولی قادر به محافظت کودکان در مقابل اکثر عوامل بیماری‌زا، آلاینده‌های شهری و صنعتی و ریزگردها نیستند؛ اما ماسک نانوکسین به کمک ارگونومی متناسب با سایز صورت کودکان و لایه نانوالیاف تعبیه شده در آن ریزترین ذرات آلاینده و عوامل بیماری‌زا تا سه دهم میکرون را با کارایی ۹۹ درصد به دام انداخته و از ورود آن‌ها به مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند.

ماسک کودک نانوکسین در دو رده سنی ۴ تا ۸ سال و ۹ تا ۱۵ سال تولید شده است. در تولید این نوع ماسک استفاده آسان و ماندگاری بر روی صورت حتی در زمان بازی یا ورزش مدنظر بوده است.

طراحی و ارگونومی خاص، سایز مناسب برای سنین مختلف، استفاده از کش‌های مرغوب و نرم و حفاظت مناسب از جمله ویژگی‌های این محصول است. ماسک کودک نانوکسین دارای چهار لایه است؛ لایه اسپان باند داخلی، لایه نانوالیاف فیلترکننده ذرات نانومتری آلاینده و عوامل بیماری‌زای ویروسی و باکتریایی، لایه فیلترکننده ذرات میکرونی آلاینده و لایه محافظ اسپان باند بیرونی.

شرکت اکسین سبز اسپادان شرکتی پیشرو در زمینه ساخت دستگاه الکتروریسی و تولید لایه نانوالیاف است که فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ در مجموعه مراکز فناوری سلامت علوم پزشکی اصفهان با هدف پیاده‌سازی تکنولوژی‌های نانو و بایو در تولید شروع کرده و هم‌اکنون ماسک‌های تنفسی صنعتی و پزشکی (کودک و بزرگسال) مجهز به لایه نانوالیاف جاذب‌دار تولیدی این مجموعه با برند ثبت شده نانوکسین به بازار عرضه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت اکسین سبز اسپادان به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایران مراجعه کنید.