تولید صنعتی کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر نانویی در کشور

پلاستیک در دنیای امروزی به یک معضل جهانی تبدیل شده، توسعه پایدار را به چالش کشیده و محیط‌زیست جهانی را با خطر جدی مواجه کرده است. روزانه هزاران کیسه پلاستیکی به دلایل مختلف در طبیعت رها می‌شوند، کیسه‌هایی که از بین رفتن آن‌ها گاهی به صدها سال زمان نیاز دارد. وجود این زباله‌های پلاستیکی نه تنها چهره زمین را زشت می‌کنند بلکه اثرات بسیار مخربی بر محیط‌زیست و حیات جانداران خواهند داشت. هرچند امروزه با ایجاد برخی کمپین‌ها مانند عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در جهت نجات کره‌زمین گام‌هایی برداشته می‌شود اما همچنان محیط زیست ما با معضلی جدی در این زمینه روبه‌رو است؛ در این بین فناوری نانو نیز به نجات کره زمین شتافته است! راه‌حل فناوری نانو برای رفع یک چالش بزرگ زیست‌محیطی، در کشور بصورت صنعتی، منجر به تولید محصولات موردنیاز در این زمینه شده است.

سهم صنعت سیمان و گچ از آلودگی‌های پلاستیکی چقدر است؟
در کشور ما مصرف سالانه یک میلیارد عدد از کیسه‌های پلاستیکی در بسته‌بندی سیمان و گچ، به خاطر عدم بازیافت این نوع کیسه‌ها و انباشت پسماند آن، به یک چالش جدی تبدیل شده است. این نوع کیسه‌ها از پلی‌پروپیلن تولید می‌شوند و بازیافت آن‌ها به دلایل فنی و اقتصادی با مشکل روبه‌رو است. جایگزینی کاغذ به جای پلی‌پروپیلن تنها راه‌حل فعلی صنعت بسته‌بندی سیمان و گچ است که خود باعث نابودی درختان شده و هزینه بسته‌بندی را دو برابر می‌کند.

فناوری نانو از محیط‌زیست محافظت می‌کند
شرکت یاران ساختار آذر توانسته با تولید انبوه و صنعتی کیسه‌های تخریب‌پذیر نانویی ویژه سیمان و گچ، برای اولین بار در دنیا گامی بزرگ در نجات کره خاکی از آلایندگی پلاستیک‌ها بردارد. استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر باعث افت فرآیندپذیری در تولید این نوع کیسه‌ها می‌شود در صورتی‌که با افزودن نانوذرات، فرآیندپذیری و تولید محصول آسان‌تر انجام می‌شود.

این محصول نسل جدیدی از نانوکامپوزیت‌ها با پایه پلی‌پروپیلن است که براساس فناوری نانو به تولید رسیده و از آن برای تولید نخ و پارچه و کیسه، مخصوص سیمان، گچ و آرد استفاده می‌شود. این محصول در جشنواره فناوری‌های پیشرفته ربع رشیدی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

زیست‌تخریب‌پذیر بودن، قیمت بسیار مناسب، کیفیت استاندارد، تولید انبوه و صنعتی و کاهش عمر ۴۰۰ ساله کیسه به دو و نیم سال از مزایای رقابتی این محصول است.

گواهی‌نامه نانومقیاس، تأییدیه سازمان محیط‌زیست برای تولید و مصرف به جای کاغذ، تأییدیه و ابلاغیه وزارت صمت، گواهی‌نامه استاندارد ملی ایران و رتبه برتر جشنواره فناوری‌های پیشرفته کشور از جمله تأییدیه‌های اعطا شده به این محصول است.

تولید انبوه این محصول نیازمند هیچ تغییری در خط تولید و ماشین‌آلات نیست و هیچ هزینه‌ای به صنعت بسته‌بندی سیمان تحمیل نمی‌کند، بلکه با کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت تولید و کاهش فشار دستگاه‌ها و بالا بردن کیفیت محصول نهایی موجب ایجاد مزایای رقابتی و انحصاری و بی‌نظیر شده و به حل یک معضل جهانی کمک می‌کند.

با تولیدکننده گونی‌های زیست‌تخریب‌پذیر بیشتر آشنا شوید
شرکت یاران ساختار آذر به‌عنوان یکی از نخستین شرکت‌های تولیدکننده گونی و کیسه‌های AD STAR سیمان و گچ در سال ۱۳۷۳ در شهرک سلیمی تبریز با حجم تولید ۷ هزار تن در سال با ماشین‌آلات اروپایی راه‌اندازی شد و همواره با فناوری روز دنیا تولید محصولاتی با کیفیت بالا را در برنامه کار خود داشته است.

این شرکت توانسته، به واسطه تولید این محصول با استفاده از فناوری نانو و توسعه بازار، زمینه اشتغال ۶۰ نفر نیروی جدید را فراهم کند.

میزان تولید فعلی کیسه‌های پلی‌پروپیلنی اکسا زیست‌تخریب‌پذیر حاوی نانوذرات در شرکت یاران ساختار آذر حدوداً ۳۰ میلیون کیسه در سال است و درآمد حاصل از این میزان تولید حدود ۳۲۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

در حال حاضر اکثر کارخانه‌های سیمان ایران به منظور حفظ محیط‌زیست و مزایای رقابتی کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر تولیدی شرکت پاران ساختار آذر، مشتری این محصول هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به کارخانه‌های سیمان کاشان، صوفیان، ارومیه، خوی، فارس، خوزستان، تهران، اردستان، نایین و… اشاره کرد.

علاوه بر بازار داخلی، در حال حاضر گونی‌های پلی‌پروپیلنی اکسا زیست‌تخریب‌پذیر حاوی نانوذرات به هشت کشور خارجی نیز صادر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با گونی اکسازیست‌تخریب‌پذیر سیمان، گچ و آرد تولید شده توسط شرکت یاران ساختار آذر به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانوی ایران مراجعه کنید.