برگزیدگی طرح تصفیه پساب‌های صنعتی شرکت دانش پژوهان صنعت نانو

تولید غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و همچنین تصفیه آب‌های آشامیدنی شرکت دانش پژوهان صنعت نانو، به‌عنوان طرح برگزیده مسابقه «میدون» شبکه سوم سیما شد.

علی‌زبردستی، مدیرعامل شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو،به همراه آقای دکتر علی اکبر بابالو، ارائه‌دهنده این در مسابقه میدون می‌گوید: «ما در مسابقه میدون طرح تصفیه آب را برای مصارف صنعتی و آشامیدنی ارائه کردیم که به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. البته این طرح برای تصفیه آب در دو بخش تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی و همچنین تامین آب شرب برای مصارف خانگی و فردی مطرح شده که مورد توجه داوران قرار گرفت.»
به گفته دکتر زبردستی اجزاء این دستگاه‌ها با توجه به نیاز هر صنعت و کارفرما، در شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو تولید می‌شود. این فناوری برای حوزه‌های مختلف نظیر صنایع غذایی، کاشی و سرامیک و معادن، لبنیات و دیگر صنایع که پساب‌های مختلفی تولید می‌کنند، قابل استفاده بوده و می‌توانیم به این صنایع کمک کنیم تا پساب‌های خود را با استفاده از فناوری‌نانو تصفیه کنند و به استانداردهای محیط‌زیست برسانند. این امکان وجود دارد که پساب به گونه‌ای تصفیه شود که امکان بازیابی و استفاده مجدد نیز داشته باشد.»
مدیرعامل شرکت دانش پژوهان صنعت نانو می‌افزاید: «در بخش تصفیه آب آشامیدنی در مقیاس صنعتی، ما می توانیم آب آشامیدنی مورد نیاز یک شهرک، روستا یا یک منطقه را با استفاده از فناوری ‌نانو تصفیه و تامین کنیم. حتی از این فناوری می‌توان برای تامین آب یک صنعت از منابع مختلف و غیرمتعارف نظر آب گل‌آلوده استفاده کرد که برای این کار می‌توان با هزینه کم تصفیه‌خانه‌ای طراحی کرد.»

وی می‌افزاید: «یک رویکرد نیز تولید دستگاه تصفیه آب فردی یا خانگی است که این دستگاه‌ها را برای اولین بار در برنامه میدون رونمایی کرده‌ایم. این دستگاه برای نقاط محروم و شرایط بحران قابل استفاده است که ما آن را پکیج بحران نام‌گذاری کردیم. تاییدیه آبفا نیز برای این فناوری گرفته شده است. زمانی که با سیل یا زلزله روبرو هستیم و تامین آب آشامیدنی برای مردم دشوار است، این دستگاه می‌تواند از منابع آب آلوده، آب آشامیدنی تولید کند. در برخی مناطق که آب‌رسانی به هر دلیل دشوار است یا ایجاد تصفیه‌خانه مقرون به صرفه نیست این فناوری قابل استفاده است.»
به گفته ایشان، این برنامه فرصت مناسبی بود برای دیده شدن این فناوری توسط صنایع، خیرین و مسئولان تا از آن برای حل چالش‌ آب در کشور استفاده شود.