تولید فیوم سیلیکای ایرانی؛ نانوماده پرکاربرد صنعتی

پودر اکسید سیلیسیم که به نام‌های اروزیل و فیوم سیلیکا نیز شناخته می‌شود، پودر سفید رنگ با نسبت سطح به حجم بالا و در ابعاد نانومتری و بسیار سبک است که جهت افزایش استحکام کششی و مقاومت به فرمولاسیون اضافه می‌شود و با توجه به اینکه دارای سطح فعال بالا است می‌تواند فضاهای خالی را پر کرده و تشکیل ژل دهد.

اروزیل به لحاظ نرمی و خاصیت حجم‌دهندگی و همچنین صیقل‌دهندگی به‌عنوان پرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. خلوص بیش از ۸/۹۹ درصدی این پودر و خواص آن موجب شده است تا در بسیاری از صنایع از قبیل مرکب‌سازی، فایبرگلاس، سرامیک‌سازی، روان‌کننده‌های بتن و… استفاده فراوان داشته باشد.
تولید این ماده پیش از این در انحصار کشورهای آمریکا، آلمان، کره و چین بوده است. با وجود تحریم‌ها و با توجه به اینکه هم‌اکنون این ماده از چین با کیفیت پایین و قیمت بالا وارد می‌شود، نیاز به تولید این ماده در کشور بیشتر از پیش احساس می‌شود.

تاکنون فعالیت ثبت شده‌ای در حوزه تحقیق و توسعه در حوزه فیوم سیلیکا در ایران یافت نشده و شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین اولین تولیدکننده فیوم سیلیکا در ایران است. هدف اصلی از اجرای این طرح رفع نیاز کشور به یکی از پرکاربردترین ماده اولیه‌ای است که سال‌هاست به کشور وارد می‌شود و در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این محصول در تولید ظروف یک‌بارمصرف، تولید انواع چسب‌ها از جمله سیلیکونی و حلالی، صیقل‌دهی سطوح سنگ و پر کردن خلل‌وفرج، استحکام‌دهی در صنایع رنگ و رزین، در صنایع آرایشی و بهداشتی، صنعت داروسازی، صنعت سرامیک‌سازی، ساخت باتری‌های خاص و همچنین ساخت روان‌کننده‌های بتن کاربرد دارد.

شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین، یک شرکت نوپا در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم است که بعد از ۳ سال کار تحقیقاتی و پس از سعی و خطاهای فراوان، توانسته است برای اولین بار در داخل کشور به فناوری تولید فیوم سیلیکا دست یابد. جهت دست‌یابی به دانش فنی تولید فیوم سیلیکا دو نیروی متخصص به‌صورت تمام‌وقت و دو نیرو به‌صورت نیمه‌وقت در شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین فعالیت داشته‌اند.

این شرکت در حال حاضر مشغول تکمیل ظرفیت خط تولید و ساخت دستگاه‌های موردنیاز جهت تولید در مقیاس تناژ در ماه است و تاکنون فروشی از این محصول نداشته است. درعین‌حال پیش‌بینی می‌شود که تولید سالیانه فیوم سیلیکا در شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین به‌زودی حدود ۹۰ تن در سال و در آینده‌ای نه‌چندان دور ۵ هزار تن در سال باشد.

مسئولان شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین که در آستانه مذاکره با شرکت‌های تولید چسب برای فروش محصول خود هستند، مشکلات مالی، تجهیزات پیشرفته تولید و تأمین مواد اولیه را از جمله موانع تولید این محصول پرکاربرد می‌دانند.

درعین‌حال شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین تاکنون تأییدیه نانومقیاس از ستاد نانو و تأییدیه تعیین توزیع اندازه ذرات و توزیع یکنواخت ذرات با تست TEM را دریافت کرده است.

برای آشنایی بیشتر با شرکت نانوجاذب‌های پیشرفته نوین به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.