استفاده از نانوفیلتر سلولزی برای بهبود عملکرد توربین‌های بخش نیروگاهی و پالایشگاهی کشور

شرکت بهین پالایه شریف فیلتر سلولزی عمقی تصفیه روغن توربین را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این فیلتر با حذف وارنیش از روغن‌های روان‌کار توربین، عملکرد این توربین‌ها را بهبود می‌دهند.

با ورود ذرات زیر یک میکرون و عدم حذف وارنیش از روغن‌ ،مشکلات متعددی برای بخش نیروگاهی و پالایشگاهی کشور ایجاد و هزینه‌های سنگینی به آن تحمیل می‌کند. ۹۰ درصد از آلودگی‌های روغن توربین کارکرده را ذراتی عمدتاً با ماهیت فلزی و وارنیش نامحلول با سایز زیر ۵ میکرون و ۷۰ درصد از این آلاینده‌ها را ذراتی با سایز زیر یک میکرون تشکیل می‌دهند.

با توجه به نیاز نیروگاه‌های برق ایران به سیستم‌های فیلتراسیون روغــن کارآمد و به‌روز، شرکت بهین پالایه شریف فیلترهای سلولزی را با استفاده از نانوالیاف تولید و به بازار عرضه کرده است. این شرکت با انجام فرآیند تحقیق و توسعه موفق به دستیابی به فناوری تولید آلفا سلولز، میکروبلورهای سلولز، نانو سلولز و رزین کاتیونی مورد نیاز برای تولید فیلتر شده است.

این شرکت مستقر در مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری خراسان رضوی، موفق شده است با ارائه این فیلترهای نانویی میزان تخریب اکسایش و تخریب حرارتی را در توربین‌ها کاهش دهد.

این شرکت سه نوع محصول یعنی بهپال فیلتر، بهپال کوالسور و بهپال وارنیش را تولید و عرضه می‌کند. بهپال فیلتر دارای درجه فیلتراسیون ۳ میکرون بوده و قابلیت جذب یک لیتر آب را نیز دارد. این فیلتر برای انواع روغن‌های هیدرولیک، روغن‌های پایه نفتی توربین، روغن‌های ترانسفورماتور و سنگ‌زنی قابل استفاده است. درجه فیلتراسیون بهپال کوالسور نیز ۳ میکرون بوده و قابلیت جداسازی آب از روغن را نیز داراست. این فیلتر نیز برای روغن‌های هیدرولیک و روغن توربین استفاده شده و برای روغن‌های دیزل نیز قابل به کارگیری است. بهپال وارنیش از درجه فیلتراسیون ۰٫۴ میکرون برخوردار است و در روغن‌های هیدرولیک، توربین و ترانسفورماتور استفاده می‌شود.

شرکت بهین پالایه شریف در سال ۱۳۹۲ توسط گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف پایه‌گذاری شد و استفاده از شیوه‌های به‌روز و کارآمد و مقرون‌به‌صرفه در تولید سیستم‌های فیلتراسیون از اهداف ابتدایی تأسیس این شرکت بوده است.