تریبون نانو و صنعت: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع عمران و ساخت و ساز

سومین روز تریبون نانو و صنعت، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، و با محوریت صنایع ساخت و ساز و عمران، در بخش صبحگاهی و معرفی برخی از برنامه های توسعه صنعتی ستاد نانو در بخش عصرگاهی ، از ساعت 8 تا 16 روز دوشنبه 26 آبان 99 برگزار شد.

در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، و در نوبت صبحگاهی، با محوریت صنایع ساخت و ساز و عمران، مهندس محمد یوسفی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه ساخت و ساز ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با موضوع فرصت های فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز، به بیان توضیحاتی پیرامون معرفی ساختار ستاد نانو، وضعیت فناوری نانو در حوزه ساخت و ساز، کاربردهای نانو در حوزه پوشش، رنگ و رزین ساختمانی، کاربردهای نانو در حوزه عایقها، صنایع شیشه و حوزه بتن و سیمان پرداخت.

وی در خصوص تعداد محصولات حوزه ساخت و ساز اظهار داشت که تاکنون بیش از 130 محصول توسط بیش از 68 شرکت، شامل شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ با تنوع بالا و با کاربردهای متفاوت و در زمینه های مختلف به ثبت رسیده است.

مهندس یوسفی، در خصوص اولویت بندی کاربردهای فناوری نانو در صنایع ساخت و ساز، به حوزه های رنگ، پلیمر، کاشی و سرامیک، عایق، بتن، کامپوزیت، شیشه، آسفالت، گچ و آهک، سنگ، چوب، فولاد و آجر و سفال اشاره کرد.

وی در خصوص کاربردهای نانو در رنگ و رزین به معرفی عایقهای حرارتی، رنگهای خودتمیزشونده، ضدباکتری، آبگریز، سپر الکترومغناطیس، تأخیر انداز آتش، و رنگهای ترافیکی و مقاوم به خوردگی پرداخت و در ادامه درباره انواع و اقسام هر یک از حوزه ها و بخشهای صنعت ساخت و ساز از جمله در زمینه عایقهای ساختمانی، توضیحات کاملی را بیان نمود.

عایقهای مبتنی بر ایروژل، پنلهای عایق خلاء، رنگهای عایق بر پایه نانوسیلیکاسل، رنگهای عایق بر پایه نانوپودرهای سرامیکی، عایقهای امواج الکترومغناطیس، مواد عایق برودت، عایقهای دوجزئی، و شیشه های با پوشش کم گسیل، از دیگر مواردی بود که به گفته مدیر توسعه کسب و کار حوزه ساخت و ساز ستاد، در صنعت عایقهای کاربردی در ساخت و ساز مورد توجه واقع شده‌اند.

مهندس یوسفی، در بخش معرفی کاربردهای نانو در بتن، به گستره وسیعی از زمینه های مورد استفاده از این فناوری اشاره کرد که از آن جمله می‌توان کاربرد این فناوری در تولید بتنهای با مقاومت سایشی بالا، استحکام بالا،  قطعات بتنی(نظیر تراورس،  کفپوشهای بتنی ضدآلاینده،) و نیز بتنهای سبک سازه ای را نام برد.

در بخش بعد، دکتر سعید بزرگمهر نیا، مدیر تحقیق و توسعه شرکت آپتوس ایران، با موضوع کفپوش های بتنی توانمند حاوی ذرات نانو سیلیس، به ارائه مطالب پرداخت.

دکتر بزرگمهر نیا، در این ارائه، نمونه محصولات شرکت آپتوس ایران، از جمله قطعات بتنی شامل کفپوشهای بتنی، بلوکهای سبک، جدولهای بتنی، نیوجرسی، دیوارهای پیش ساخته بتنی، پنلهای بتنی نما، بتنهای مسلح به الیاف شیشه (GFRC) را نام برد و عملکرد و کاربرد و ویژگی‌های هر یک از این محصولات یادشده را توضیح داد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت آپتوس ایران، ضمن بیان توضیحاتی پیرامون اندازه بازار محصولات این شرکت، این مقدار را برای بنادر ، فرودگاهها، و مکانهای صنعتی به میزان 70% ، برای شهرداری ها و سازمان ترافیک را در حد 20% و شرکتهای خصوصی و دیگر ارگانها را تا 10%  اعلام کرد.

وی در خصوص توانمندیهای صادراتی این محصول گفت که صادرات این محصول با توجه به دلایلی مانند وزن قطعه، متراژ پروژه و مانند آن، برای مسافتهای دور مقرون به صرفه نخواهد بود و در صورت توجیه اقتصادی قابل صادر کردن به کشورهای اطراف مانند عراق، ترکمنستان، سوریه و … می باشد.

دکتر بزرگمهر نیا، در ادامه به مقایسه کفپوشهای بتنی با معمولی پرداخت و با اشاره به اینکه شرکت آپتوس ایران،  جزء 30 برند برتر کشور بوده است، در بخش پایانی ارائه به معرفی گواهینامه ها و استانداردهای محصولات، گواهی های فنی مرکز تحقیقات، مدارک دانش بنیان و ثبت اختراعات، افتخارات و دستاوردهای حاصل پرداخت.

در ارائه سوم، مهندس علی سید معصومی، عضو هیئت مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس، با موضوع کاشی های ضدباکتری دائمی بر پایه فناوری نانو، به ارائه توضیحات پرداخت.

به گفته مهندس سید معصومی، کاشی های ضدباکتری شده با لعاب تولیدی این شرکت قادر است که بر طیف قابل توجهی از میکروارگانیزمها شامل باکتریهای گرم مثبت و منفی و قارچها، اثرگذار باشد و سطح کاشی را عاری از چنین آلودگی هایی بنماید.

بعلاوه موضوع ویژگی ضدباکتریایی این لعاب نیز تحت گواهی اداره استاندارد بشماره 12659 و 27447 سوییس، بررسی شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس، در ادامه افزود که دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز 4 نوع باکتری مقاوم و عفونی را بروی این لعاب کشت کرده است و بعد از یک شیفت کاری 8 ساعته کاهش تعداد باکتری را بخوبی نشان داده است که 99/99% قدرت ضدباکتری را نشان می‌دهد.

مهندس سید معصومی، فرق کاشیهای ضدباکتری با لعاب ضدباکتری تولیدی این شرکت با کاشیهای مشابه را در عواملی همچون اثرگذاری، کارایی و بازدهی و عمر اثر طولانی در کاشیهای شرکت عنوان کرد بطوری که قدرت ضدباکتری در کاشیهای معمول ضدباکتری بین 40 تا 50 درصد است و در عین حال نسبت به محلولهای ضدباکتری پوششی که روی سطوح کاشی و سرامیک، و سنگ و شیشه و چوب بصورت محلول پلیمری اسپری می‌شود، دوام و ماندگاری و بازده بیشتری دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس، کاربرد مهم این محصول را در اماکنی همچون مانند بیمارستانها، مراکز پیوند مغز و استخوان، سوانح سوختگی، اتاق عمل، ICU و CCU  و استخرها و آشپزخانه های صنعتی و اتاقهای تمیز و خطوط تولید دارویی، و در سرویسهای بهداشتی و آشپرخانه هتلها عنوان کرد.

وی افزود که این کاشیها، براحتی با آب پاک می‌شود و نیاز به استفاده از مواد گندزدا روی سرامیک و کاشی ندارد. بعلاوه در این تولید، هیچگونه محدودیت ابعادی و طرحی نداریم که برای هر کاشی دارای لعاب قابل استفاده است.

بنا به گفته مهندس سید معصومی، از آنجا که نانوذرات درون لعاب و نه روی لعاب قرار گرفته اند، لذا ماندگاری طولانی داشته و با شستشو از بین نمی رود. این در حالی است که بیمه ایران، نیز در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، این تولیدات را تا 5 سال بعد از نصب ضمانت می‌کند

وی افزود: اخیرا برای این محصولات تست ویروس را داده ایم که برای کویید 19 نتایج موفقیت آمیز بوده است و در حال تکمیل مستندات نهایی برای انتشار هستیم.

در بخش چهارم ارائه ها، دکتر محمد کاظمی پیله رود، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بهسرام، با موضوع کاشی و سرامیک ضد لک بر پایه فناوری نانو، به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر کاظمی پیله رود، در حالی که در ساعت 2 بامداد از خارج از کشور در تریبون نانو صنعت، حضور یافته بود، با سرفصلهای معرفی شرکت، معرفی محصولات، بیان ارتباط محصول با فناوری نانو، ویژگیها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه معمولی

معرفی افتخارات و توانمدیها و اطلاعات تماس و ارتباط با شرکت، به ارائه توضیحات پرداخت.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بهسرام، به‌عنوان واحد نمونه صنعتی اصفهان، در توضیح ویژگی این محصولات گفت: یکی از مشکلاتی که کاشیهای گرانیتی دارند اینست که در فرآیند فشردگی خاک و تحت فشار و دمای بالا با تخلخل در ساختار روبرو هستیم و به علت این تخلخلهای ریز، حضور هرگونه لک، رنگ و جوهری و مواد رنگزا، باعث گیر افتادن در آن و ایجاد لک روی سرامیک شده و رنگ آن عوض می شود.

وی افزود: در گذشته که فناوری نانو هنوز توسعه نیافته بود، یکی از مشکلات مهم در کاشهای گرانیتی فرآیند پرزحمت صیقل دادن آن بود که برای این کار از پولیشی استفاده می شد که پس از دو تا سه ماه، از بین می رفت و استحکام و دوامی طولانی نداشت

دکتر کاظمی پیله رود، با اشاره به اینکه در گذشته چین و آلمان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت کاشیهای گرانیتی برای تولید مواد و دستگاههای لازم بود، به بحث تحریمها و ورود پیدا کرد. به گفته وی تحریمهای بوجود آمده در کشور، باعث شد تا در داخل شرکت، هم از نظر دستگاه و هم از جنبه فرآوری مواد، موفق به تولید نانومواد و نحوه قراردهی آن بروی سطوح گرانیتی شویم.

وی افزود: علاوه بر بومی سازی و ساخت، بهینه سازی دستگاهها و مواد کاربردی را هم انجام دادیم.

بنا به گفته مدیر تحقیق و توسعه شرکت بهسرام، در این نوع از کاشی و سرامیکهای ضدلک، نانوذرات بکاررفته، تخلخلها را پر می‌کند و با شدن این تخلخلها، بخشی از خاصیت ضدلک بودن در محصول ایجاد شده و باعث شود تا از نفوذ عوامل لکزا مانند چربی و رنگدانه، به درون سطح محصول، ممانعت بعمل آید. همچنین با تمهید یک سری از مراحل عملیات حرارتی و گرمایش در محصول، مواد نانو به بدنه کاشی نفوذ کرده و سپس با یک سری از پلیمرها خاصیت استحکام و دوام تا بیش از 10 سال به کاشی گرانیتی اعمال می‌شود.

در پنجمین بخش از ارائه های این روز، مهندس علیرضا قضاوی، مدیر بازرگانی شرکت کلار پویا، به بیان ارائه با موضوع شیرآلات با پوشش نانومتری تزئینی، پرداخت.

مهندس قضاوی، در سیر تولید محصول از ماده اولیه تا محصول نهایی به توضیح مراحلی همچون تهیه برنج از شهید باهنر کرمان و ماشین‌کاری و تراشکاری شمشهای اکستروژن و سپس پرداخت و پولیش و در نهایت آبکاری کروم و ایجاد نانوپوشش با روش‌های فیزیکی پرداخت. وی افزود که در این کارخانه، فرآیند آبکاری کروم در طی دو فرآیند در دو مرحله نیکل نیمه براق و وان بعدی نیکل براق آبکاری می‌شود و در مرحله آخرنانوپوشش داده می‌شود.

مدیر بازرگانی شرکت کلار پویا، ضمن برشمردن برتری های دستگاههای نانولایه نشانی داخلی نسبت به نمونه های مشابه خارجی، به استفاده این شرکت از توان داخلی اشاره کرد و به بیان توضیحاتی پیرامون محصولات شرکت کلار پویا پرداخت.

به گفته وی این نوع شیرآلات، سه برابر از نظر سختی سطوح مقاومتر بوده در برابر خش، ایمن هستند. به‌علاوه از زیبایی بصری بالایی نیز برخوردارند.

مهندس قضاوی، با توضیح فرآیند کندوپاش نیز عنوان کرد که در نانوپوشش دهی شیرآلات با فرآیند کندوپاش، نانوپوششهای ضداثر انگشت نیز تولید می‌شوند که در آن، یک لایه شفاف روی لایه آبکاری کروم قرار می‌گیرد که دوام و زیبایی بصری را دوچندان می‌کند.

در ارائه ششم بعنوان آخرین بخش صبحگاهی این روز، مهندس محمد حبیبی، مدیرعامل شرکت توسعه هنر متین، به بیان ارائه با موضوع درپوش و دریچه های نانوکامپوزیتی فاضلابهای شهری و ساختمانها پرداخت.

مهندس حبیبی، در توضیح دریچه های منهول گفت: این محصولات در واقع یک صفحه قابل جابجایی از دربی بروی دهانه باز منهول، هستند که برای جلوگیری از سقوط افراد به درون آن می باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه هنر متین، افزود: به دلایلی همچون وزن بالای دربهای منهول چدن و چدن بتن و در مقابل وزن کمتر دریچه منهولهای کامپوزیتی، مقاومت بیشتر در برابر لغزش، اینگونه دریچه های منهول که ایمنی جاده ها را حتی در وضعیت بد آب و هوا تضمین می‌کند و در نهایت خواص عایق الکتزیکی دریچه های منهول نانوکامپوزیتی موجب استفاده روزافزون از این نوع دریچه ها در سطح جهان گردیده است.

بنا به گفته وی، علاوه بر وزن و طبیعت سنگین دریچه های منهول چدنی، این دریچه ها معمولا برای فروش به‌عنوان قراضه، بویژه در زمان افزایش قیمت فلز، به سرقت می‌روند.

در پایان هر یک از ارائه های تریبون نانو و صنعت، حاضران برخط، به بیان پرسش های خود از فناور و مسئول ارائه دهنده وبینار پرداختند. این کار از طریق سامانه ارسال برخط پیامها در وبینار،  و نیز از طریق شماره های تماس اعلام شده در پایان هر ارائه شرکت،و همچنین از طریق راههای ارتباطی بخش ترویج صنعتی، صورت گرفت.

شایان ذکر است که «تریبون نانو و صنعت» با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بعنوان جایگزین عدم برگزاری نمایشگاه نانودر پاییز امسال، برگزار شد. این رویداد وبیناری، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، و با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران در حوزه های مختلف صنعتی به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو و ارائه مدیران، کارشناسان، محققان و فناوران فعال در این حوزه، طبق برنامه زمانبندی شده، در هفته پایانی آبان ماه سال جاری، به صورت آنلاین برگزار شد.