تریبون نانو و صنعت: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع آب و پساب

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع حوزه آب و پساب در بخش صبحگاهی و صنایع نساجی در بخش عصرگاهی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، از ساعت 8 تا 16 روز یکشنبه 25 آبان 99 برگزار شد.

در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، مهندس مرتضی گلابچی، مدیرعامل شرکت ایتوک آفرینان فناوری، با موضوع سيستم تصفيه فاضلاب صنعتي، به بیان توضیحاتی پیرامون تصفیه فاضلاب توزیع شده و احیاء، روش‌های ازن زنی با دستگاه نانوحباب، ولتراسوند، تغلیظ، خاک نانویی رنگ بر، کاتالیست، پلاسما، الکترولیز و غشا پرداخت.

وی با اشاره به  مزایای روش جزیره ای یا روش توزیع شده تصفیه آب فاضلاب گفت: در مواردی مانند فاضلاب های بیمارستانی و صنایع مختلف، با توجه به ویژگی‌های انحصاری و آنالیز فاضلاب هر بخش، بهتر است که از اختلاط انواع فاضلاب تجهیزات و بخشهای مختلف، ممانعت به عمل آمده و بطورمجزا اقدام به هدایت و تصفیه آنها گردد. این همان روش توزیع شده تصفیه فاضلاب نام دارد.

به گفته گلابچی، تاکنون اغلب روش‌های هفتگانه در آزمایشگاه تست شده و آمادگی ساخت آزمایشگاه تخصصی در سه فاز شامل ساخت پایلوتهای نیمه صنعتی روش‌های هفتگانه، تجهیز پایلوتها به دستگاههای آنالیز مواد و فرآیند و همچنین هوشمندسازی و اتوماسیون وجود دارد.

در بخش پایانی ارائه، نحوه اقدامات مرحله به مرحله جهت تصفیه پسابهای صنعتی و فرآیند عقد قرارداد، نیز توضیح داده شد.

در بخش بعد، دکتر محمدصادق ذاکرحمیدی، مدیرعامل شرکت پالایش پلاسما صنعت، با موضوع سیستم تصفیه آب و فاضلاب با استفاده از فناوری کاویتاسیون پلاسمایی، به ارائه مطالب پرداخت.

دکتر ذاکرحمیدی، دربیان مزایای این روش نسبت به نمونه های مشابه گفت که در این روش، هیچگونه فیلتری استفاده نشده است، توان مصرفی به ازای هر متر مکعب آب، 8/0 تا 2 کیلووات ساعت بر متر مکعب است و همچنین قیمت ساخت و نگهداری و مصرف روزانه اش پایین است. از طرفی از آنجا که فرآیند بکاررفته در این مدل، سریع و در کسری از ثانیه انجام می پذیرد، بنابراین حوضچه بزرگی مورد نیاز نیست.

مدیرعامل شرکت پالایش پلاسما صنعت، در بیان برتری های روش کویتاسیون پلاسمایی به میزان کارایی این روش و بازده آن نیز توجه نمود و اظهار داشت که در این روش، راندمان بالا و زمان پایین فرآیند بخصوص در حذف فلزات سنگین، بازده به میزان 99% و در حذفCOD ، بازده بین 70% تا 99% خواهد بود. همچنین میزان BOD، COD و BC بین 30% تا 80% مورد انتظار است. با این فرآیند، میزان TDS بین 60% تا 90% و میزان رنگ بری بین 70% تا 95% کاهش می‌یابد. میزان حذف VOC نیز با بازده بالای 90% انجام می پذیرد.

وی با اشاره به پروژه های موفق مانند پروژه شهر بناب، آبفای تبریز، پروژه چرمشهر، پروژه های پتروشیمی، به ارائه مستندات و نتایج آزمایشات انجام شده و موفقیتهای حاصل از تصفیه آب با این روش پرداخت و اثربخشی این روش را برای دستیابی به کیفیت بالای آب حاصله و حذف فلزات سنگین و حذف هیدروکربنها متذکر شد.

دکتر ذاکرحمیدی، ضمن ارائه جدول نتایج مصرف انرژی ماهانه در پروژه پتروشیمی تبریز، بسیار کم و در حد زیر 1 کیلووات در ساعت مصرف انرژی داشته که مصرف انرژی پایین آن را در مقایسه با سایر روش‌ها نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت پالایش پلاسما صنعت، در بیان ساخت تصفیه خانه های سیار بعد از زلزله در مناطق هموطنان کردنشین کشور، به تلاشهای صورت گرفته در زمینه تصفیه فاضلاب و آب منطقه ای بصورت پرتابل توسط این شرکت اشاره کرد. به گفته وی، این سیستم می‌تواند آب آشامیدنی را 200 مترمکعب در روز در  اختیار منطقه قرار دهد و همچنین می‌تواند فاضلاب را 10 مترمکعب در روز تصفیه کرده و بصورت بهداشتی آنها را امحا کند. وی اضافه کرد که غیر از تهران، پروژه هایی در چین و ترکیه در حال انجام است.

 

در ارائه سوم، دکتر مهدی شفیعی قاسمی، مدیرعامل شرکت آتیه پردازان ظهور شریف، پیرامون آندهای اکسید فلزی مختلط (MMO) و کاربرد آن در صنعت تصفیه آب و پساب، به ارائه توضیحات پرداخت.

وی رسالت شرکت را در تولید تجهیزات با فناوری پیشرفته ای دانست که یا پیش از این در کشور وجود نداشته و یا وجود آنها، نیاز بازار را تامین نمی کرده است. با توجه به گستره فعالیتهای شرکت، صنایع هدف شرکت بصورت متمرکز، را صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، صنایع حوزه آب و فاضلاب و حوزه سلامت برشمرد.

دکتر شفیعی قاسمی، با معرفی محصولات این شرکت در حوزه آب، به‌عنوان نمونه به تشریح مکانیزم سیستمهای الکتروکلرینیشن، برای گندزدایی از آب بعنوان گزینه ای برای جایگزینی استفاده از گاز کلر و جلوگیری از خطرات استفاده از گاز کلر پرداخت.

به گفته مدیرعامل شرکت آتیه پردازان ظهور شریف، آندهای اکسید فلزی مختلط (MMO) ساخت این شرکت در سیستم های الکتروکلرینیشن، کاربردهای متعددی از جمله در در صنایع غذایی، خوراکی، آبزیان، آب شرب انسان محور و آب شرب روستایی و شهری، آب لازم برای خنک کاریهای پتروشیمی، ایستگاههای قدرت، گندزدایی از آب های دریایی، آب توازن کشتیها، تصفیه آبهای رهاشونده در طبیعت در مرحله قبل از ورد به طبیعت، استخرها، دریاچه های طبیعی و مصنوعی و صنایع شهری، تجاری و کشاورزی دارند.

دکتر شفیعی قاسمی، ضمن برشمردن مزایای آندهای اکسید فلزی مختلط (MMO)، و با تاکید برکیفیت تصفیه آب توسط این فرآیند بویژه در صنایع دریایی و انرژی، تصریح کرد که خوشبختانه بدلیل همسانی گرید و کیفیت آب تصفیه شده در این سیستم با گریدهای بین‌المللی، برند حاضر، تولیدات این شرکت، برند معتبر و مطمئنی محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آتیه پردازان ظهور شریف، پروژه های متعددی مانند پروژه در صنایع حوزه نفت، نیروگاهها و پتروشیمی ها، ماشین سازی و هلدینگهای صنعتی صورت گرفته است. پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران (ECP)، پروژه پتروشیمی مروارید(ECP)، پروژه پتروشیمی مبین از این جمله است. همچنین در این ارائه به افزایش ظرفیت اسمی خط تولید، پوشش‌دهی 5 میلیون متر مربع در سال و ساخت اولین سالن تمیز مخصوص پوشش‌دهی آندهای MMO بصورت پیوسته و نیمه اتوماتیک اشاره شد.

دکتر شفیعی قاسمی، در پایان ارائه خود گفت که انتظار این است همانگونه که تاکنون با این فناوری، از خروج ارز به میزان قابل توجهی جلوگیری شده است، بتوان به کمک همکاران در مراکزی همچون ستاد نانو و معاونت علمی ریاست جمهوری، ظرفیتی برای کشور فعال شود تا صادراتی به منطقه داشته باشیم و در رقابت با رقیبانی همچون حضور ژاپن در منطقه خودمان، بتوانیم ارزآوری برای کشور ایجاد کنیم.

 

در بخش چهارم ارائه ها، مهندس بهاره کاویانی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پیام آوران نانوفن‌آوری فردانگر(PNF)، با موضوع تصفیه آب و پساب با استفاده از فناوری های نوین، به ارائه مطلب پرداخت.

وی خدمات شرکت را در تصفیه آب و پساب شامل حذف آرسنیک و فلات سنگین از آب، حذف نیترات از آب آشامیدنی، نمک زدایی از آب و پساب، کدورت زدایی، تصفیه پساب صنعتی بیان نمود و به معرفی توانمندیهای شرکت در تولید دستگاههای تولید نانوکلوئیدهای فلزی و دستگاههای تصفیه آب مانند دستگاه نانوکویتاسیون پرداخت.

مدیرعامل شرکت پیام آوران نانوفن‌آوری فردانگر(PNF)، در بخش معرفی تجهیزات حذف آرسنیک، به بیان مزایایی همچون امکان حذف آرسنیک به کمتر از ppb5 بدون محدودیت میزان آرسنیک ورودی، عدم استفاده از برق و مواد شیمیایی، کاهش هزینه سرمایه گذاری و عملیاتی در مقایسه با روش‌های سنتی، و ظرفیت جذب بالای جاذب مورد استفاده پرداخت و پروژه های موفقی همچون آرسنیک زدایی از آب آشامیدنی شهرستانهای استان کرمان مانند فهرج، ریگان و جیرفت به ترتیب با ظرفیتهای 4650، 10000 و 7800 مترمکعب در شبانه روز را معرفی کرد.

مهندس کاویانی، در معرفی تجهیزات حذف نیترات از آب با روش الکترودیالیز انتخابی گفت که  این دستگاهها، از قابلیت بازیابی آب تا 97%، عمر مفید غشابالای 10 سال، مصرف انرژی و هزینه عملیاتی پایین و انجام عملیات بدون نیاز به مواد شیمیایی برخوردارند. به گفته وی دستگاه آب شیرین کن این شرکت نیز با بازدهی بین 85% تا 95% با مدت عمر بیش از 5 ساله غشا و مصرف برق کمتر نسبت به روش‌های دیگر هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت پیام آوران نانوفن‌آوری فردانگر(PNF)، به بیان نمونه هایی از بکارگیری سیستمهای نمک زدایی با استفاده از روش الکترودیالیز معکوس، در روستاهای شهرستان شوش استان خوزستان، توابع شهرستان اراک، راستای رامهرمز استان خوزستان و مجتمع های روستایی استان بوشهر پرداخت.

مهندس کاویانی، در معرفی سیستم کدورت زدایی با استفاده از فناوری نانوکویتاسیون و فناوری اولترافیلتراسیون گفت که این سیستمها دارای ویژگی بازده ماری بالا و مصرف انرژی کمتر و هزینه عملیاتی پایین بوده و فضای کمی نیز اشغال می‌کند. وی در ادامه به واحد کدورت زدایی روستای مشهد اردهال در کاشان اشاره کرد که با ظرفیت 1200 متر مکعب در شبانه روز، کدورت ورودی به میزان 980 واحد را به کدورت خروجی کمتر از 1 واحد می رساند.

اشاره به پروژه های موفق در چین مانند تصفیه پساب آب همراه نفت و تصفیه پساب نساجی و بازیابی و بازچرخانی آب مجموعه و دستگاه تولید نانوحباب را برای پروژه های تحقیقاتی کشت هیدروپونیک  از دیگر بخشهای این ارائه بود.

 

در پنجمین بخش از ارائه های این روز، مهندس عارف دادگستر، مدیرعامل شرکت نانو حباب انرژی، به بیان ارائه با موضوع ژنراتور نانو حباب واتوکس در فرآیند تصفیه آب و فاضلاب، پرداخت.

مهندس دادگستر، پس از معرفی شرکت، به معرفی فناوری نانوحباب و مشخصات آن، کاربردهای این فناوری و ویژگی‌های آن پرداخت و در ادامه ژنراتورهای نانوحباب انرژی را معرفی کرده و با ذکر مزایا و ویژگیها، به بیان نتایج و آنالیزهای صورت گرفته در زمینه تصفیه آب، با استفاده از این فناوری پرداخت. معرفی  برند واتکس (WATOX) و کاربردهای ژنراتور واتوکس در آب و پساب بخش دیگری بود که در این ارائه توسط مدیرعامل شرکت نانو حباب انرژی، معرفی شد.

به گفته مهندس دادگستر، شرکت نانو حباب انرژی، شرکتی پیشگام در حوزه حبابهای ریز است و توسعه پروژه های متعددی در زمینه صنایع آب، کشاورزی، شیلات و صنایع غذایی را دنبال می‌کند.

به گفته وی، این شرکت موفق به تولید ژنراتورهای نانوحباب شده است که می‌تواند گازهای مختلفی مانند هوا، اکسیژن، نیتروژن و ازن و دی اکسیدکربن و … را درقالب حبابهای ریز به مایع تزریق کند. این ژنراتورها میزان انحلال گاز را در مایع افزایش می دهند. شایان ذکر است که این مهم، راه حلی برای بزرگترین چالشهای صنایعی که با گاز و مایع سروکار دارند، ایجاد کرده و بسیاری از فرایندها را تسریع و تسهیل نموده است.

مدیرعامل شرکت نانو حباب انرژی افزود فرآیند دفع، هوادهی و اکسیداسیون در استخرهای تصفیه آب و پساب، باعث افزایش کارایی سیستم و راندمان پساب میشوند چرا که می‌توان با افزایش میزان حلالیت در آب و پخش همگن گاز در محیط سیال، و با مدیریت منابع آبی و تالاب باعث احیای تالابها و دریاچه ها و سدها شد. به گفته وی فرآیند ازناسیون با فناوری نانوحباب ارتقا یافته و بازدهی سیستم را افزایش می‌دهد. عاری بودن این فناوری از مواد شیمیایی برای بهبود کیفیت آب، از مهمترین ویژگی‌های این فناوری است.

مهندس دادگستر در پیان ارائه به نمونه های اجرا شده این شرکت نیز اشاره کرد. بعنوان مثال پروژه هوادهی در استخرهای لجن فعال، بیوراکتورهای غشایی و زلال کننده ها که سبب کاهش زمان تصفیه و افزایش ظرفیت تصفیه و کاهش بو از سامانه شده است. هوادهی یکی از روش‌های اکسیداسیون مواد محلول است که از مدتها پیش مطرح شده است. در پایلوتی که اشاره شده است، بحث فرآیند هوادهی در تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال، بین 50 تا 70 درصد انرژی مصرفی تصفیه خانه را از آن خود می‌کند. با توجه به اینکه هزینه های عملیاتی بالغ بر 30 درصد مربوط به فرآیند هوادهی است، این روش را می‌توان یکی از بهترین روش‌های جایگزین نام برد که با این فناوری نانوحباب به توزیع یکنواخت هوا در آب و کاهش VOD  و COD را بطور توامان داشت و در عین حال از زیست سازگاری است و بازدهی بالای آن سود برد.

در ارائه ششم بعنوان آخرین بخش صبحگاهی این روز، دکتر علی اکبر بابالو، مدیرعامل رئیس هیئت مدیره شرکت دانش پژوهان صنعت نانو، به بیان ارائه با موضوع تصفیه آب و پساب با فناوری نانوغشاهای سرامیکی پرداخت.

دکتر بابالو با ذکر این مطلب که شرکت دانش پژوهان صنعت نانو با هدف توسعه دانش فنی محصولات دانش بنیان به خصوص در زمینه تولید غشاهای نانوسرامیکی شروع به فعالیت کرده است،  در بیان اهمیت تصفیه و بازچرخانی پساب و آب آشامیدنی، به پایین بودن کیفیت آب آشامیدنی، کمبود منابع آبی، اهمیت اصلاح الگوی مصرف و مسائل زیست محیطی اشاره کرد.

وی اضافه کرد که ما با سامانه های تصفیه آب و کدورت زدای آبی که ارائه کرده ایم میتوانیم بار میکروبی و کدورت را که یکی از معضلات اصلی در شهرها و روستاهاست برطرف کنیم.

مدیرعامل رئیس هیئت مدیره شرکت دانش پژوهان صنعت نانو، اظهار داشت که در صنایع معدنی، موفق شده ایم سامانه هایی بنام سامانه های فیلتراسیون دیسکی طراحی کنیم که بتواند مواد جامد حتی تا ابعاد 200 نانومتر را جدا کند و بعنوان ماده جامد با ارزش آنرا ارائه دهیم.

سامانه بازچرخانی آب خاکستری مانند کارواش، هتلها، فضاهای سبز مسکونی و تجاری و شهری که باعث کاهش مصرف آب میشود، سامانه دیگری بود که دکتر بابالو آن را توضیح داد. وی در پایان ارائه خود آرزو کرد با توانمندیهای صنعتی و تجارب اجرایی و دانش فنی، آن روزی بزودی فرا رسد که وقتی که شیر آب را باز میکنم خیالم راحت باشد که این نیاز در تمام کشور با کمک خیرین و مسئولین و سرمایه گذاران کشورمان، بتوانیم این فناوری را دراختیار همه قرار دهیم.

در پایان هر یک از ارائه های تریبون نانو و صنعت، حاضران برخط، به بیان پرسش های خود از فناور و مسئول ارائه دهنده وبینار پرداختند. این کار از طریق سامانه ارسال برخط پیامها در وبینار،  و نیز از طریق شماره های تماس اعلام شده در پایان هر ارائه شرکت،و همچنین از طریق راههای ارتباطی بخش ترویج صنعتی، صورت گرفت.

شایان ذکر است که «تریبون نانو و صنعت» با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بعنوان جایگزین عدم برگزاری نمایشگاه نانودر پاییز امسال، برگزار شد. این رویداد وبیناری، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، و با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران در حوزه های مختلف صنعتی به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو و ارائه مدیران، کارشناسان، محققان و فناوران فعال در این حوزه، طبق برنامه زمانبندی شده، در هفته پایانی آبان ماه سال جاری، به صورت آنلاین برگزار شد.