تولید و عرضه موکت های نانویی در کشور

پاک نگه داشتن موکت یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها است. آلودگی کفش، حیوانات خانگی و یا حتی ریخته شدن مواد مختلف توسط کودک بر روی کف خانه، خوشایند نیست. جارو کشیدن و شستشو می‌تواند مؤثر باشد ولی انجام هر روزه این کار، طاقت‌فرسا است. همچنین با گذشت زمان، میکروب‌ها می‌توانند روی موکت رشد کنند؛ با وجود اینکه قابل تشخیص نیستند. وجود رطوبت نیز می‌تواند سبب پدید آمدن قارچ و کپک شود که سبب ایجاد بوی نامطبوع و فساد موکت خواهد شد. در این شرایط فناوری نانو راهکار ویژه‌ای برای پاکیزگی موکت‌ها دارد!
راهکاری که امروزه برای مقابله با این موارد پیش‌روی تولیدکنندگان قرار گرفته تولید موکت به صورت آنتی‌باکتریال است. در روش‌های معمول برای ایجاد ویژگی آنتی‌باکتریال بر روی منسوجات، مواد مؤثر به صورت پوشش بر روی منسوج قرار داده می‌شود. چسبندگی این پوشش به منسوج، دوام و پایداری آن را تضمین می‌کند. به دلیل محدودیت‌های موجود در این روش، پایداری پوشش در برابر سایش پایین است و بنابراین نمی‌توان برای موکت از آن بهره گرفت.

سهولت در  شستشوی موکت‌ها با فناوری نانو
شرکت ظریف‌مصور که دارای سابقه‌ای طولانی در تولید موکت است از چندی پیش اقدام به تولید موکت آنتی‌باکتریال کرده است. در این شرکت برای حل مشکل رشد باکتری بر روی موکت، از مواد آنتی‌باکتریال که اثر همیشگی دارند بهره گرفته می‌شود. تفاوت شیوه به کار گرفته شده در شرکت ظریف‌مصور با روش معمول آنتی‌باکتریال‌سازی منسوجات در این است که در فرآیند به‌کار رفته در تولید موکت آنتی‌باکتریال ظریف‌مصور در مرحله تولید نخ، نانومواد آنتی‌باکتریال به پلیمر افزوده می‌شود و بنابراین اثری دائمی دارد.
به عبارت دیگر مستربچ آنتی‌باکتریال تولید شده از نانومواد، در مرحله ذوب‌ریسی به پلیمر افزوده می‌شود و در بستر پلیمر قرار می‌گیرد. این روش تولید، پایداری همیشگی اثر آنتی‌باکتریال را تضمین می‌کند.با بهره از این مواد، از رشد باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد جلوگیری می‌شود و بنابراین موکت همیشه پاک خواهد ماند. با داشتن ویژگی آنتی‌باکتریال، نیاز به شستشوی موکت نیز کاهش می‌یابد.
بر این اساس می‌توان مواردی همچون جلوگیری از ایجاد بوهای نامطبوع، جلوگیری از ایجاد لکه و تغییر رنگ، پاک ماندن بخش‌های دور از دسترس موکت مانند پایه الیاف و پشت موکت، مقاوم و باکیفیت بودن و اثر آنتی‌باکتریال درازمدت به‌دلیل استفاده از مواد مؤثر در ساختار پلیمر را به عنوان برتری‌های موکت آنتی‌باکتریال ظریف‌مصور برشمرد.
گفتنی است که گسترش روزافزون مصرف موکت در بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر سازمان‌ها سبب شده است که ویژگی آنتی‌باکتریال این دسته محصولات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. جلوگیری از رشد باکتری و کپک در بیمارستان‌ها دارای بیشترین درجه اهمیت است. نیاز به موکت‌های آنتی‌باکتریال امروزه در اتاق‌های بازی، اتاق نقاهت بیماران، اتاق قرنطینه و اتاق‌های هتل نیز بسیار احساس می‌شود. استفاده از محصول دارای این ویژگی برای منزل و آشپزخانه، مکان‌‌های عمومی مانند مساجد و حسینیه، اتاق کودکان و نیز مکان نگه‌داری حیوانات خانگی در حال گسترش است.
موکت آنتی‌باکتریال نخستین‌بار در کشور توسط شرکت ظریف‌مصور تولید شده است و این شرکت توانسته پس از نمونه‌گیری از محصول و انجام آزمون‌های میکروبی گواهی نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند.

گروه تولیدی صنعتی ظریف‌مصور در سال ۱۳۶۲ در شهرک صنعتی بروجن تأسیس شد. این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی است که به تدریج و در روند گسترش گروه تولیدی ظریف‌مصور به آن افزوده شده است. بخش تولید الیاف و موکت چاپی در سال ۱۳۷۰ آغاز به‌کار کرد. بخش تولید رنگ‌دانه این مجموعه از سال ۱۳۷۷، بخش پتروشیمی رجال از سال ۱۳۷۹، بخش موکت تافتینگ، بخش بازیافت و نیز کشت و صنعت نفیس از سال ۱۳۸۵ و بخش تولید رزین‌های پلیمری از سال ۱۳۹۳ مشغول به کار است.

در حال حاضر بیش از نیمی از خطوط تولید کارخانه ظریف‌مصور به تولید موکت آنتی‌باکتریال اختصاص دارد و با تولید و فروش سالانه بیش از یک میلیون مترمربع از این محصول، به‌طور مستقیم بیش از یک‌صد نفر برای تولید در این زمینه مشغول به‌کار شده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با این محصول به صفحه شرکت ظریف مصور در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.