گام بلند نانوفناوران ایرانی برای تولید و بکارگیری گرافن در صنایع

اکسید گرافن به دلیل خواص منحصربه‌فرد توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما عیوب ساختاری ایجاد شده برای اکسید گرافن در مرحله تولید، آب‌دوستی و برخی محدویت‌های دیگر، تنوع کاربردی این نانوصفحه جهت تولید محصولات متنوع صنعتی را محدود کرده است. با توجه به خواص مختلف اکسید گرافن، اصلاح سطحی این نانوصفحه یکی از راه‌های پیش رو جهت رفع عیوب آن و استفاده در حوزه‌های وسیع‌تری از کاربردهای صنعتی است.

بهبود مقاومت ترمو مکانیکی در حوزه کامپوزیت‌های پلیمری، بهبود جذب اشعه فرابنفش در محدوده نور مرئی جهت واکنش‌های کاتالیستی در حوزه تصفیه آب‌وهوا، بهبود پخش آن در ماتریس‌های پلیمری در حوزه رنگ و رزین جهت دستیابی به خواص مختلف، اهمیت اصلاح سطحی اکسید گرافن با پلیمر رسانای پلی‌آنیلین را جهت استفاده به عنوان یک نانوکامپوزیت هوشمند در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد؛ چرا که اصلاح این نانوصفحه با پلی‌آنیلین، دستیابی به حوزه وسیعی از کاربردها را هم‌زمان امکان‌پذیر می‌کند.

دستیابی به حوزه وسیعی از کاربردهای اکسیدگرافن
شرکت نانودانش دانا توانسته از طریق اصلاح سطحی اکسید گرافن با استفاده از مونومر آنیلین در حضور اکسنده آمونیومی اقدام به تولید سوسپانسیون اکسید گرافن پلی‌آنیلین کند.

اصلاح سطحی اکسید گرافن با استفاده از پلی‌آنیلین نه تنها باعث رفع عیوب ساختاری ذاتی این نانوصفحه می‌شود، بلکه قادر است با آب‌گریز کردن این نانوصفحه، بهبود پایداری آن در حلال‌های آلی مختلف و در نتیجه بهبود پخش آن در ماتریس‌های پلیمری را منجر شود.

این خصوصیت و دیگر خواص ذاتی این نانوکامپوزیت که از اکسید گرافن و پلی‌آنیلین ناشی می‌شود به مصرف‌کننده صنعتی نهایی این امکان را می‌دهد تا با علم به خواص ذاتی این نانوکامپوزیت، در طراحی و مهندسی محصولات مختلف بر پایه این نانوکامپوزیت نه تنها در محیط‌های آبی، بلکه در ماتریس‌های پلیمری و محیط‌های با حلال‌های غیرآبی نیز محدودیتی نداشته باشد. این محصول که در رنگ و پوشش و نیز محیط‌زیست کاربرد دارد، به میزان بسیار کمتری نسبت به مواد افزودنی مرسوم در این صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شرکت نانودانش دانا در سال ۱۳۹۸ شروع به کار نموده و در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر مستقر است.

این شرکت تاکنون قرارداد فروش یک کیلوگرم سوسپانسیون اکسید گرافن پلی‌آنیلین را با شرکت آذران فضانما منعقد کرده است و شرکت اطلس پوشش محافظ نیز از دیگر مشتریان این محصول است. در حالی که نانودانش دانا توانایی تولید سالانه ۵۰ کیلوگرم سوسپانسیون اکسید گرافن پلی‌آنیلین را دارا است اما پیش‌بینی می‌شود که میزان فروش سالانه آن در حال حاضر ۵ تا ۱۰ کیلوگرم باشد.

نکته جالب توجه در خصوص این محصول آن است که تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر تولید صنعتی این محصول در داخل و خارج از کشور ارائه نشده است هرچند سطح کیفیت محصولات ساخت داخل برای تولید این محصول، شرکت نانودانش دانا را با مشکلاتی در شروع کار مواجه کرده است.

نانودانش دانا برای محصول سوسپانسیون اکسید گرافن پلی‌آنیلین سنتز شده در حضور اکسنده آمونیومی گواهینامه نانومقیاس ستاد توسعه فناوری نانو را دریافت کرده و محصول خود را نیز در نمایشگاه محصولات نانو در سال ۱۳۹۸ ارائه کرده است.