تولید و عرضه پوشاک نانوی ایرانی با استاندارد‌های جهانی

رشد میکروارگانیسم‌ها بر روی سطح منسوجات باعث اثرات نامطلوبی نه‌تنها در خود پارچه بلکه در شخص استفاده‌کننده از آن منسوج می‌شود. این اثرات شامل بوی نامطبوع، کاهش استحکام مکانیکی پارچه، لکه و تغییر رنگ و احتمال آلودگی شخص استفاده‌کننده از محصول می‌شود. لباس‌های زیر و راحتی به دلیل ارتباط مستقیم با پوست بدن یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌های پوستی از قبیل حساسیت، قارچ، سوزش بدن و التهابات پوستی هستند. بنابراین به دلیل افزایش آگاهی از اثرات عوامل بیماری‌زا بر سلامت عموم در طول سال‌های اخیر، تحقیقات و پیشرفت‌های زیادی به‌منظور به حداقل رساندن و یا حتی از بین بردن رشد باکتری‌ها بر روی البسه صورت گرفته است.

لباس‌هایی مسلح به مواد آنتی‌باکتریال
استفاده از نانوذرات، به دلیل مساحت سطحی زیاد آن‌ها، راه‌حلی برای از بین باکتری‌ها به شمار می‌روند. این ذرات می‌توانند، نسبت به ذرات بزرگ‌تر موجود در محیط، مقدار زیادی از یون‌های فلزی را با سرعت بیشتری آزاد کرده و در نتیجه خاصیت ضدباکتریایی بیشتری را نشان دهند.

در این میان شرکت نیکو تن‌پوش توانسته با به‌کارگیری فناوری نانو در تولید محصولات خود اقدام به تولید پوشاک آنتی‌باکتریال و صادرات آن به کشورهای مختلف کند.

محصول نهایی تولید شده با این فناوری ۱۰ بار براساس آزمون استاندارد ملی ایران به شماره ۷۶۶۴ شسته شده است و همچنان فعالیت آنتی‌باکتریال بالایی را مطابق با آزمون استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ (تعیین فعالیت ضدباکتریایی در کالاهای نساجی) از خود نشان می‌دهد.

با توجه به نوع محصول و تماس مستقیم با پوست بدن، این ویژگی یکی از مزایای رقابتی عمده محصولات نیکو تن‌پوش بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

محصولات آنتی‌باکتریال تولیدی نیکوتن پوش در سه بخش اصلی لباس‌زیر، لباس راحتی و جوراب برای تمام رده‌های سنی و در انواع مردانه و زنانه تولید و عرضه می‌شود.

آیا این محصول مجوزها و تاییدیه‌های لازم را دارد؟
شرکت نیکو تن‌پوش علاوه بر برخورداری از استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001، استاندارد زیست‌محیطی ISO 14001 و استاندارد ایمنی و بهداشت OHSAS 18001 از کشور استرالیا، در سال ۹۶ موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی استاندارد OEKO-TEX 100 از کشور سوئیس شد. این گواهینامه مختص محصولات نساجی و پوشاک است که بر عدم استفاده از مواد مضر و آلرژی‌زا برای سلامت بدن انسان متمرکز شده است. این استاندارد شامل آزمایشات ویژه روی مواد اولیه، خطوط تولید، فرایندهای میانی تولید و تولید نهایی است که به منظور اطمینان مصرف‌کننده از عدم وجود این مواد مضر در کالاهای نساجی و پوشاک انجام می‌گیرد.

گواهینامه استاندارد و سلامت OEKO-TEX 100 از الزامات ورود منسوجات به کشورهای اروپایی بوده و تنها شرکت‌هایی اجازه صادرات پوشاک به کشورهای اروپایی را دارند که این استاندارد را اخذ کرده باشند.

علاوه بر استانداردهای فوق، این شرکت در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.

گفتنی است شرکت نیکو تن‌پوش که در سال ۱۳۷۶ فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید لباس‌زیر آغاز کرده است، پس از توسعه کیفی و کمی محصولات خود و ارتقا آن به انواع لباس‌زیر، لباس‌های راحتی و جوراب، ضمن جلب رضایت و اطمینان مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، توانسته خود را به عنوان پیشرو و رهبر بازار در این صنعت مطرح نموده و بازار داخلی کشور را از محصولات همتایان خارجی بی‌نیاز کند.

این شرکت با تجهیز کارخانه به تکنولوژی‌های پیشرفته بافت، برش، دوخت و دوز، چاپ و بسته‌بندی و همچنین بهره‌گیری از همکاری بیش از ۱۵۰ نفر نیروی انسانی کارآمد، توانسته است به تولید بیش از ۱۰ میلیون قطعه در سال دست یابد.

در حال حاضر فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر در سراسر ایران در حال فروش محصولات با برند نیکو تن‌پوش هستند. همچنین کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روسیه از جمله کشورهای مقصد صادرات محصولات این شرکت هستند.

البته روند تولید در این شرکت نیز همچون بسیاری از مجموعه‌های تولیدی دیگر، در شرایط عدم ثبات و رشد منفی اقتصاد با مشکلاتی مواجه است که عدم نقدینگی، مشکلات انتقال ارز و بروکراسی اداری مهم‌ترین آن‌ها است.

برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت نیکو تن‌پوش به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.