مراحل پایانی ارزیابی قطره مکمل‌آهن نانو که دندان‌ها را سیاه نمی‌کند

مدیرعامل شرکت کیمیا کالای رازی از استقبال بازار از قطره خوراکی آهن لیپیفر خبر داد، قطره آهنی که به دلیل داشتن فرمولاسیون لیپوزوم مزیت‌های زیادی نسبت به قطره‌های آهن موجود در بازار دارد. سیاه نشدن دندان یکی از این مزیت‌ها است.
از اواخل سال گذشته شرکت کیمیا کالای رازی با تولید انبوه قطره آهن لیپیفر، این محصول نانو را وارد بازار کرد، محصولی که به گفته ارسلان پاشاپور، مدیرعامل این شرکت، برپایه لیپوزوم ساخته شده، تاثیر منفی روی سیستم گوارش نداشته و دندان را نیز سیاه نمی‌کند.
سیاه شدن دندان و مشکلات گوارشی از جمله عوارض مکمل‌های آهن است به همین دلیل گروهی از والدین نسبت به استفاده از این قطره‌ها اکراه داشته و بازار نیازمند محصولی است که عوارض جانبی قطره‌های آهن رایج را نداشته باشد.
از این رو شرکت کیمیا کالای رازی فرمولاسیون نانویی برای تولید قطره آهن ارائه کرده که در آن از لیپوزوم استفاده شده است. لیپوزوم ساختار میکروسکوپی کروی داشته که غشا فسفولیپیدی آن را محاط کرده است. به دلیل فضای خالی داخل لیپوزوم امکان حمل دارو و ترکیبات مغذی با این ساختار وجود دارد.
دکتر پاشاپور می‌گوید: «هرچند شروع توزیع این محصول با شیوع کرونا همزمان شد و مشکلاتی در بازاریابی این محصول به‌وجود آمد با این حال تا کنون استقبال خوبی از این محصول صورت گرفته است به طوری که در حال حاضر ماهانه تقریبا ۲۰ هزار بطری از این مکمل نانو در بازار به فروش می‌رسد. هرچند که هدف‌گذاری ما ۱۰۰ هزار بطری در ماه است که با توسعه برنامه معرفی این محصول به پزشکان و والدین تلاش داریم که به زودی به این رقم از فروش برسیم.»
وی می‌افزاید: «این محصول نانو به دلیل جذابیت‌هایی که دارد برای بازار صادراتی نیز مناسب است از این رو فعالیت‌هایی برای صادرات این محصول انجام شده است. نمونه‌هایی از این محصول به چند کشور مختلف ارسال شده و به زودی جلسه‌ای برای معرفی این محصول به بازار اندونزی خواهیم داشت. چند شرکت از کشورهای همسایه نیز نمونه‌هایی از این مکمل نانو را دریافت کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم با آن‌ها برای فروش وارد مذاکره شویم.»
به گفته دکتر پاشاپور یکی از جذابیت‌های این مکمل، نانوساختار بودن آن است که موجب افزایش جذب می‌شود. در واقع ما در این مکمل با دو ویژگی مختلف مواجه هستیم، لیپوزمال بودن که موجب ممانعت از سیاه شدن دندان و سازگاری با سیستم گوارش می‌شود و نانومقیاس بودن که موجب افزایش جذب ترکیبات می‌شود. از دیگر مزیت‌های این فناوری، سوسپانسیون بودن آن است، در حالی که نمونه‌های خارجی به صورت پودر بوده و باید پیش از مصرف توسط مصرف کننده با آب ترکیب شده و به سوسپانسیون تبدیل شوند.
دکتر پاشاپور همچنین از توسعه دو محصول دیگر خبر داد که در حال طی مراحل دریافت تاییدیه نانومقیاس هستند. گفتنی است قطره خوراکی آهن لیپیفر در مرحله اخذ مجوز از کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو قرار دارد.