استفاده از فرش‌های ایرانی نانو، برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا

چند شرکت تولیدکننده فرش داخلی، فرش‌های آنتی‌باکتریال تولید و به بازار عرضه می‌کنند که به دلیل ویژگی‌های ضدباکتریایی این فرش‌ها، استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاهش سطح عوامل بیماری‌زا در فضای داخل خانه کمک شایانی کند.

شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان (عضو گروه فرش فرهی) یکی از تولیدکنندگان فرش‌های آنتی‌باکتریال در کشور است که محصولات خود را به ۲۵ کشور جهان صادر می‌کند. فرش‌های این شرکت به دلیل استفاده از نانوذرات با خواص آنتی‌باکتریال می‌توانند مانع از رشد باکتری و کپک شده و از این رو این فرش‌ها برای کودکان و افراد کهنسال که حساسیت بیشتری به آلودگی‌های محیطی و فصلی دارند، بسیار مناسب است. هرچند در این فرش‌ها از نانومواد استفاده شده اما قیمت آن‌ها با فرش‌های معمولی تفاوتی ندارد.

شرکت فرش پامچال از دیگر تولیدکنندگان فرش‌های آنتی‌باکتریال است که محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. شرکت فرش پامچال با استفاده از مواد نانویی در تاروپود فرش‌ها موفق به ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در فرش‌های تولیدی خود شده است. این شرکت از اکسیدروی برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال روی الیاف اکریلیک استفاده می‌کند. فرش نانویی پامچال حساسیت‌های پوستی و تنفسی را تحریک نمی‌کند و برای افراد مبتلا به آلرژی، انتخاب مناسبی است. همچنین با توجه به تماس بیشتر بدن کودکان با سطح فرش و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان، استفاده از این فرش امکان ابتلا به بیماری‌های پوستی و حساسیت را کاهش می‌دهد. از طرفی دارا بودن خاصیت ضدبو باعث می‌شود فرش‌ها در مکان‌های با رفت‌وآمد زیاد بوی نامطبوع نگیرند و از این جهت، انتخاب بسیار مناسبی برای اماکن عمومی مانند مساجد، تکایا و مجتمع‌های فرهنگی هستند. نانوذراتی که در بستر الیاف فرش قرار می‌گیرند بافت و حس طبیعی فرش را تغییر نمی‌دهند. در واقع با استفاده از فناوری نانو می‌توان خواص فرش را به گونه‌ای تغییر داد که خواص اولیه آن از جمله راحتی و لطافت فرش حفظ شود و هیچ‌گونه تغییری در ظاهر فرش ایجاد نشود. علاوه بر این با اضافه شدن مواد ضداشعه و آنتی‌استاتیک به فرش، دوام فرش بیشتر شده و رنگ فرش برای مدت طولانی‌تری ثابت می‌ماند.

فرش مشهد نیز با استفاده از نانوذرات اکسیدروی خاصیت آنتی‌باکتریال در محصولات خود ایجاد کرده است. وجود این نانوذرات موجب حذف عوامل بیماری‌زا از روی فرش می‌شود.


اما فرش‌های آنتی‌باکتریال محدود به فرش‌های ماشینی نبوده و در فرش‌های دستباف نیز از نانومواد برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده شده است. شرکت فرش یادگار کهن جی فرش‌های دستباف با خواص آنتی‌باکتریال تولید می‌کند. خواص آنتی‌باکتریال، ممانعت از بو گرفتگی در محیط‌های مرطوب و دوام بالا از جمله این ویژگی‌های فرش‌های دستباف این شرکت است. میکروب‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌ها، عفونت‌ها و ایجاد بوی بد هستند. معمولا از مواد ضدعفونی‌کننده برای کاهش فعالیت این میکرواورگانیسم‌ها استفاده می‌‌شود. شرکت فرش یادگار کهن جی برای حل این مشکل از نخ‌های حاوی نانوذرات نقره استفاده می‌کند. محصولات آنتی‌باکتریال این شرکت در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پررفت‌و‌آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی بو نمی‌گیرد. نوع فناوری به کار رفته در این نخ‌ها به شکلی است که نانوذرات از آن جدا نمی‌شود، بنابراین با شستشو، تاکردن فرش، تکان دادن فرش و جارو کردن آن، نانوذرات جدا نشده و خواص فرش دستخوش تغییر نمی‌شود.