بهبود کیفیت فرش دستباف ایرانی با فناوری‌نانو

استفاده از نخ‌های دارای نانوذرات نقره موجب ویژگی‌های جالب توجهی در فرش‌های دستباف شرکت فرش یادگار کهن جی شده است. خواص آنتی‌باکتریال، ممانعت از بو گرفتگی در محیط‌های مرطوب و دوام بالا از جمله این ویژگی‌ها هستند.

شرکت فرش یادگار کهن جی با استفاده از فناوری‌نانو اقدام به تولید فرش‌های دستباف با خواص ویژه کرده است. این شرکت با استفاده از نخ‌های دارای نانوذرات، فرش‌های دستبافی تولید می‌کند که دارای خواص آنتی‌باکتریال است.

میکروب‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌ها، عفونت‌ها و ایجاد بوی بد هستند. معمولا از مواد ضدعفونی‌کننده برای کاهش فعالیت این میکرواورگانیسم‌ها استفاده می‌‌شود. شرکت فرش یادگار کهن جی برای حل این مشکل از نخ‌های حاوی نانوذرات نقره استفاده می‌کند. محصولات آنتی‌باکتریال این شرکت در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پررفت‌و‌آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی بو نمی‌گیرد.

محمد جعفری اصل، مدیرعامل شرکت فرش یادگار کهن جی می‌گوید: «در فرش‌های دستباف به دلیل استفاده از نخ‌های طبیعی، پروتئین‌هایی وجود دارد که این پروتئین‌ها موجب تشکیل بید در فرش می‌شود. در این فرش‌های دستباف به دلیل وجود خواص آنتی‌باکتریال بید تشکیل نمی‌شود. همچنین این فرش‌ها عاری از بوهای بد رایج در فرش‌های دستباف هستند. اگر فرش دستباف رایج در محیط‌های مرطوب قرار گیرد به سرعت بو می‌گیرد این در حالی است که در این فرش‌ها بوی بد ایجاد نمی‌شود.»

مهندس جعفری درباره نانوذرات مورد استفاده در این نخ‌ها می‌گوید: «نوع فناوری به کار رفته در این نخ‌ها به شکلی است که نانوذرات از آن جدا نمی شود، بنابراین با شستشو، تاکردن فرش،  تکان دادن فرش و جارو کردن آن، نانوذرات جدا نشده و خواص فرش دستخوش تغییر نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت فرش یادگار کهن جی درباره بازار این محصولات می‌گوید: «این فرش‌ها در حال حاضر به کشورهای آمریکا و اسپانیا صادر می‌شود و بخشی از آن نیز در داخل کشور به فروش می‌رسد.»

این محصول علاوه بر دریافت گواهینامه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری‌نانو، توانسته تاییدیه بهداشتی از وزارت بهداشت را نیز دریافت کند.