تولید نانورنگ‌های ضد امواج مایکروویو در ایران

شرکت توسعه‌ی فناوری‌های نوین توسعه‌ی سلامت سینا، نانورنگ‌های ضد امواج مایکروویو با پایه‌ی آب در مقیاس آزمایشگاهی تولید می‌نماید. این رنگ‌ها قابل‌اعمال بر روی تمامی سطوح، مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ امواج الکترومغناطیس از خود بروز می‌دهد.

امواج الکترومغناطیس به دسته‌ای از امواج اطلاق می‌شود که حاصل برهمکنش میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی هستند. امروزه استفاده از امواج الکترومغناطیس در تجهیزات تبادل اطلاعات بسیار گسترش یافته است. آنتن‌های مخابراتی BTS، تلفن‌های همراه و بی‌سیم، مودم‌های وای فای از منابع اصلی تولیدکننده‌ی این امواج هستند. این امواج می‌توانند تأثیرات مخربی را بر سلامت انسان داشته باشند و گاهی اوقات ابتلا به سرطان را در پی داشته باشند. ازاین‌رو، توسعه و تولید محصولاتی که خاصیت جذب یا انعکاس این امواج را داشته باشد می‌تواند موجب کاهش چشمگیر خطرات ناشی از استفاده از امکانات تبادل اطلاعات گردد.

شرکت توسعه‌ی فناوری‌های نوین سلامت سینا، مستقر در مرکز رشد فناوری های پیشرفته شریف با به کارگیری نانوذرات نقره در ترکیب رنگ‌های تولیدی خود، به محصولی با خاصیت مقاومت در برابر نفوذ امواج الکترومغناطیس در مقیاس آزمایشگاهی دست یافته است که در حال توسعه و ارتقا آن می‌باشد.

دکتر علی زینلی، مدیرعامل این شرکت، در رابطه با عملکرد این رنگ‌ها عنوان کرد: «در این رنگ همزمان از گرافیت انبساط‌یافته با ضخامت نانومتری و نانوذرات نقره استفاده شده است. حضور لایه‌های نانومتری گرافیت انبساط یافته موجب افزایش هدایت الکتریکی رنگ و همچنین افزایش بازدهی محافظت‌کنندگی در برابر امواج می‌گردد. به‌علاوه، نانوذرات نقره نقش افزایش دوام و عمر رنگ را نیز بر عهده دارند. گفتنی است، در این رنگ مکانیزم انعکاس و مکانیزم جذب به‌طور همزمان عمل می‌کنند و همین عامل موجب افزایش کارایی محافظت‌کنندگی این رنگ شده است.»

این محصول موفق به ثبت اختراع و دریافت تأییدیه‌ی آزمایشی نانو مقیاس در تاریخ 95/01/25 از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گردیده است.

بر طبق پیش‌بینی‌های محققین این شرکت: «این رنگ‌ها که قابلیت پوشش دهی تمام سطوح اعم از سطوح بتنی، چوبی، پلیمری و فلزی را داراست، قیمت تمام‌شده پایین‌تری نسبت به رنگ‌های مشابه خارجی خواهد داشت. همچنین این رنگ علاوه بر خصوصیت ضد امواج، از خاصیت ضد میکروبی نیز برخوردار است.»