استفاده از فناوری نانو در تولید اولین پداپیلاسیون ضدباکتری در ایران

افزایش دانش و آگاهی مردم در دنیای کنونی باعث شده تا بیش از پیش به مقوله سلامت توجه کنند، محافظت از خود در برابر عوامل بیماری‌زا در جهان باعث شده تا انسان‌ها به موادی روی آورند که علاوه بر از بین بردن میکروب‌ها، ضرر کمتری نیز به بدن انسان وارد کنند؛ از سوی دیگر با رشد جمعیت جهان و گسترش بیماری‌ها، شمار میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافته که خود باعث ایجاد عفونت‌ در بدن می‌گردد.

یون‌های نقره وترکیبات آن می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را از بین ببرد و تا به امروز گزارش رسمی مبنی بر آسیب رساندن آن به سلول‌های بدن انسان ارائه نشده است؛ بنابراین امروزه استفاده از نقره در اشکال مختلف یک روش رایج برای محافظت در مقابل باکتری‌ها به شمار می‌آید.
صنایع تولیدی اصفهان مقدم یکی از شرکت‌هایی است که با بهره‌گیری از این خاصیت یون‌های نقره و اثر ضد باکتریایی نانو کامپوزیت‌های نقره اقدام به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نموده است.
یکی از محصولات تولیدی این شرکت، پد اپیلاسیون ضد باکتری حاوی نانوذرات نقره است. غلظت یون نقره در این محصول کمتر از 5ppm است و این محصول فعالیت ضد باکتریایی قابل‌توجهی بر روی باکتری‌های اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس دارد.
از آنجاییکه در حین فرآیند اپیلاسیون، پوست بدن به صورت مستقیم در تماس با مواد و پد قرار میگیرد، احتمال افزایش میکروب و باکتری در حین و بعد از انجام آن افزایش می یابد و علاوه بر آن ممکن است در اثر حساسیت پوست به مواد مصرفی احتمال عفونت پوستی افزایش یابد؛ اما استفاده از نانو ذرات نقره در تولید پدهای مخصوص اپیلاسیون احتمال بروز عفونت و رشد میکروبها را به حداقل می رساند.
به گفته‌ی آقای محسن بهرامی، مدیر فنی این شرکت نانوذرات نقره قادر به از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری هستند، این نانوذرات فعالیت‌های ضد قارچی شدیدی نیز در مقابل بعضی از عفونت‌های قارچی از خود نشان می‌دهند. نانوذرات نقره با ترکیبات سولفور و فسفر پروتئین‌های غشاء واکنش داده و بر روی مورفولوژی و ساختار سلول باکتری اثر گذاشته و موجب مرگ آن می‌شود. با کاهش اندازه ذره، رهایش یون‌های نقره افزایش‌یافته که این موضوع باعث افزایش فعالیت‌های ضد‌باکتریایی آن‌ها می‌شود.
این محصول در خرداد ماه 1395 موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس با اعتبار یکساله شده است.
در حال حاضر این محصول علاوه بر فروش در بسته‌بندی‌های تکی می‌تواند به‌عنوان محصول واسطه به‌منظور تولید پدهای نهایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.