نانو بتن‌های سبک، محصولی ایرانی جهت افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله

شرکت مهندسی طرح وندیداد، با به کارگیری نانوذرات  در ساخت بتن‌های سبک موفق به تولید صنعتی محصولی با وزن مخصوص بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر از بتن‌های معمول در بازار شده است. استفاده از این محصول می‌تواند باعث افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله و آسیب‌های ناشی از آن گردد.
مقاوم سازی بنا‌ها در برابر زلزله به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کاهش وزن سازهٔ ساختمانی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بتن بخش عمده‌ای از بار مردهٔ ساختمان را دربر دارد، لذا استفاده از بتن‌های سبک سازه‌ای و مهندسی شده، راهکار مناسبی برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله خواهد بود.
به گفتهٔ مهندس بهمن حاجی سامی، رییس هیأت مدیرهٔ شرکت مهندسی طرح وندیداد، این شرکت با به کارگیری نانوذرات سیلیس، اقدام به تولید بتن‌های فوق سبک با خواص بهبود یافته نموده است.
مهندس حاجی سامی در ادامه برخی از مزایا و ویژگی‌های این محصول را عنوان کرد و افزود: «استفاده از این محصول می‌تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر متر مکعب بتن ریزی نسبت به بتن‌های معمولی، کاهش دهد. این بدان معنی است که به ازای هر متر مربع، وزن سازه بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ کیلو گرم کاهش می‌یابد. به این ترتیب برای یک سازه با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع، وزن سازه بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ تن سبک‌تر خواهد شد. از آنجا که نیروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقیم با وزن ساختمان دارد، لذا با کاهش چشم‌گیر آن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می‌یابد. این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان‌ها، منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می‌شود. علاوه بر این با به کارگیری بتن‌های سبک و کاهش وزن ساختمان، میزان استفاده از آهن آلات و آرماتور‌ها کاهش می‌یابد. این ویژگی نیز کاهش هزینه‌ی مصالح مصرفی را در پی دارد که استفاده از این محصول را مقرون به صرفه‌تر می‌نماید.»
این محصول موفق به کسب تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعهٔ فناوری نانو شده و همچنین اختراعی از آن با شمارهٔ ۰۰۸۶۵۳ و تحت عنوان «تولید بتن سبک با مقاومت زیاد با استفاده از فناوری نانو» ثبت شده است.
به گفتهٔ رییس هیأت مدیرهٔ شرکت مهندسی طرح وندیداد، این شرکت محصولات تولیدی خود را به دو صورت، خشک و بسته‌بندی شده و نیز بتن‌تر عرضه ‌می‌کند.
وی در توضیح اثرگذاری نانوذرات بر ویژگی نهایی این محصول عنوان کرد: «عمل گیرش بتن ناشی از تشکیل کریستال‌هایی است که از ترکیب آب و سیمان بوجود می‌آید. در تولید بتن‌های سبک‌ سازه‌ای برای کاهش وزن مخصوص بتن، از سنگدانه‌های سبک و مقاوم استفاده می‌شود، اما این سنگدانه‌ها نسبت به ملات بتن از مقاومت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل در بتن‌های سبک سازه‌ای بر خلاف بتن‌های عادی مشکل شکست و ایجاد ترک از سنگدانه آغاز می‌شود. این در حالی است که در محصول تولیدی شرکت وندیداد، با به کارگیری نانوذرات سیلیکا، تشکیل بلور‌ها به جای سطح سنگدانه از خلل و فرج داخلی آن آغاز شده و یک لایهٔ کریستالی بر روی سنگدانه ایجاد می‌شود. این مسأله در ‌‌نهایت منجر به افزایش چشمگیر مقاومت فشاری بتن می‌گردد.»
مهندس حاجی سامی در پایان در خصوص صادرات این محصول توضیح داد: «در حال حاضر به منظور توسعهٔ تولید و عرضهٔ محصول خود مشغول انجام رایزنی‌هایی با توزیع کنندگانی از کشور‌های هند و اندونزی هستیم، ولی هنوز به مرحلهٔ نهایی نرسیده‌ایم.»