کاربرد فناوری نانو در محصولات پلیمری با خواص مکانیکی بالا

کاربرد فناوری نانو در محصولات پلیمری با خواص مکانیکی بالا

نانوکامپوزیت‌های پلیمری دسته جدیدی از مواد چندفازی هستند که شامل نانوذرات پرکننده شامل نانوذرات، نانورس‌ها، نانولوله‌ها، نانورشته‌ها و… هستند. به‌دلیل ابعاد نانومتری و نسبت سطح به حجم بسیار بالای نانوذرات، این مواد ترکیبی دارای خواص چند عملکردی هستند که توسط مواد مرسوم قابل‌دست‌یابی نیستند از جمله این موارد می‌توان به لوله‌های فاضلاب مستحکم، دریچه‌های آدم‌روی با استحکام بالا و… اشاره کرد. با استفاده از فناوری نانو میزان استحکام قطعات پلیمری به اندازه قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

قابلیت‌های منحصربه‌فرد نانوکامپوزیت‌های پلیمری توجه صنایع مختلفی را به این ترکیبات جدید مهندسی جلب کرده است. نیاز روزافزون صنایع به قطعات مستحکم و سبک منجر به گسترش سرمایه‌گذاری در این زمینه شده است. به عنوان مثال در صنایع خودروسازی اروپایی بیش از ۵ درصد گردش مالی در زمینه تحقیق و توسعه صرف می‌شود و تمرکز آن‌ها بر توسعه قطعات با دوام، مستحکم و همچنین پوشش‌ها و رنگ‌ها بوده است.

به همین جهت پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده انواع پلیمرهای نانوکامپوزیت در صنعت خودرو استفاده شوند. روند مشابهی در تمامی صنایع ایجاد شده است، با توجه به بازار رو به رشد نانوکامپوزیت‌های پلیمری در سراسر جهان، ضروری است توجه بیشتری به این حوزه شود و صنایع مختلف با قابلیت‌های این دسته از مواد جدید آشنا شده و در محصولات خود از آن استفاده نمایند. نمونه‌های موفق استفاده از نانوکامپوزیت‌های پلیمری در داخل کشور وجود دارد و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، رشد قابل توجه بازار این محصولات در آینده رخ خواهد داد؛ بنابراین ضروری است بر اساس یک برنامه مدون و با حمایت همه جانبه از شرکت‌ها و فناوران این حوزه، زمینه رشد و توسعه این محصولات در داخل کشور فراهم شود.

در گزارش صنعتی کاربرد فناوری نانو در محصولات پلیمری با خواص مکانیکی بالا به قابلیت‌های نانوکامپوزیت‌های پلیمری بیشتر پرداخته شده است.