دستگاه ایرانی برای ایجاد خواص ویژه روی منسوجات

سامانه پردازش پلاسمایی منسوجات شرکت بسا فن‌آوران نصیر برای ایجاد خواص ضد آب و ضد لک و ضد روغن بر روی منسوجات و اشیا سه بعدی به کار می‌رود.

در دهه‌های اخیر، فناوری پلاسما زمینه مناسبی را برای اصلاح سطحی منسوجات در ابعاد نانو فراهم آورده است. استفاده از تکنیک‌های فعال‌سازی سطحی به کمک پلاسمای سرد، یکی از روش‌های جدید و مناسب برای آماده‌سازی سطوح منسوجات و قطعات پلیمری است. سطوح بسیاری از منسوجات به دلیل پایین بودن انرژی سطحی، به صورت مستقیم نمی‌توانند پذیرای رنگ و یا دیگر عملیات‌های تکمیلی مشابه باشند. لذا آماده‌سازی‌های مبتنی بر استفاده از پلاسمای سرد، به همین منظور توسعه یافته‌است.

از جمله آماده‌سازی‌های پلاسمایی، تغییر توپوگرافی ساده و تغییرات شیمیایی لایه‌های سطحیِ منسوجات، الیاف و پلیمرها می‌باشند. این اصلاحات، سبب ایجاد خواص آب‌دوستی، افزایش قابلیت چسبندگی به سطح، تأثیر بر فرآیند چاپ و رنگ‌رزی منسوج، تغییر خواص رسانایی الکتریکی الیاف و بهبود خواص ضد الکتریسیته ساکن، ایجاد خواص آب‌گریزی و روغن‌گریزی، کاربرد عوامل ضدمیکروبی، کاربرد عوامل کندسوزکنندگی آتش، عملیات ضدجمع شوندگی پشم، استرلیزه کردن و آهارزدایی پنبه می‌شود. از این رو، آماده‌سازی سطحی پلیمرها و پارچه‌ها بسیار مورد توجه صنعتگران در حوزه پلیمر و نساجی قرار گرفته است. اصلاح سطحی با توجه به نوع گاز، شدت پلاسما و مدت زمان در معرض قرارگیری، در چهار مرحله صورت پذیرد.

در مرحله اول، پلاسمای ناشی از گازهای نجیب نظیرهلیم و آرگون، موجب تمیزسازی سطوح و حذف آلودگی‌های سطحی از طریق شکستن چربی‌های سطحی و آلودگی‌ها می‌شود.

در مرحله دوم، با استفاده از گازهای فعال نظیر SF6، CF4 و O2 در ترکیب با گازهای نجیب، سطوح سابیده می‌شوند. در نتیجه، این مرحله سبب افزایش میکرو-زبری سطح می‌شود که می‌تواند در افزایش جذب رنگ سطوح عملیات شده بسیار مؤثر واقع شود.

در مرحله سوم، استفاده از گازهای فعال دیگری نظیر N2، He، Ar، NH3، N2O، CO2، هوا و یا برخی از ترکیبات آن، سبب تغییر ویژگی‌های سطح با جایگزینی یا افزودن گروه‌های عاملی فعال شیمیایی نظیر هیدروکسیل، کربونیل و کربوکسیل می‌شود.

این گروه‌های عاملی اضافه شده به سطح می‌توانند خواص جدیدی در سطح ایجاد کنند. ادامه یافتن فرآیندهای پلاسمایی، در مرحله چهارم، می‌تواند سبب تغییرات شیمیایی گسترده‌ای در سطح شود که ناشی از واکنش و پلیمریزاسیون گونه‌های گازی با رشته‌های پلیمری سطحی است. در این حالت یک پوشش یکپارچه سطحی با خواص کاملاً متمایز نسبت به ساختار درونی منسوج شکل می‌گیرد.

 

کاربرد سامانه پردازش پلاسمایی منسوجات شرکت بسا فن‌آوران نصیر شامل موارد زیر می‌شود؛

  • تولید پوشاک (کت و شلوار،‌ کفش،‌ کلاه،‌…) ضد آب و لک و روغن
  • ایجاد خواص ضد آب برای سیستم‌های الکترونیکی
  • ایجاد گروه‌های عاملی مورد نظر بر سطح کالا
  • دافعیت انواع لکه‌های آبی و روغنی
  • تمیز و ضدعفونی کردن سطوح
  • بهبود آب‌خور شوندگی
  • خواص آنتی‌استاتیک
  • فعال‌سازی سطوح
  • بهبود رنگ‌پذیری
  • بهبود چسبندگی

درباره شرکت بسا فن‌آوران نصیر

شرکت خدمات فنی و مهندسی بسافن آوران نصیر با هدف تولید سیستم‌های نوین مورد نیاز صنعت با زمینه اصلی طراحی و ساخت منابع و ژنراتورهای توان بالا در بازه فرکانسی DC تا مایکروویو، به پشتوانه تجربه 10 ساله تیم فنی خود در این حوزه‌ها، فعالیت خود را آغاز نمود. به طور کلی حوزه فعالیت شرکت بسافن، طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیکی – مخابراتی زیر می‌باشد:

تنها تولید کننده سامانه‌های ژنراتور پلاسمای فرکانس رادیویی و تطبیق امپدانس خودکار با قابلیت صنعتی با توان‌های مختلف در ایران.

تنها تولیدکننده سامانه‌های پردازش پلاسمایی صنعتی ایجاد خاصیت ضد آب و لک در ایران.

الکترونیک فرکانس بالا و ماکروویو.

سامانه‌های تولید پلاسما.

منابع تغذیه DC،AC و پالسی.

سیستم‌های الکترونیکی خاص.