ساخت دستگاه لایه‌نشانی شیمیایی ایرانی به کمک پلاسما

دستگاه لایه‌نشانی شیمیایی از بخار به کمک پلاسما از جمله تجهیزات با فناوری بالا محسوب می‌شود که پیش از این از خارج از کشور وارد می‌شد و با همت یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. این دستگاه در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی کاربرد دارد.
حبیب اله دماوندی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پلاسما فناور امین در این‌باره گفت: عمده فعالیت‌های این شرکت در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های لایه‌نشانی تحت خلاء به کمک پلاسما و هم چنین انواع منابع تغذیه متناسب با کاربردهای مهندسی سطح است. دستگاه لایه‌نشانی شیمیایی از بخار به کمک پلاسما از جمله تجهیزات دانش‌بنیان این شرکت است که پیش از این صرفاً از طریق واردات تأمین می‌شد.

وی افزود: نیتروژن‌دهی پلاسمایی یکی دیگر از محورهای فعالیت این شرکت است. از جمله قطعاتی که به کمک نیتروژن‌دهی پلاسمایی تحت عملیات لایه‌نشانی سطحی قرار می‌گیرند عبارتند از چرخ‌دنده‌ها، میل‌لنگ‌ها، میل‌بادامک‌ها، قالب‌های دایکست، قالب‌های اکستروژن، قالب‌های فورج، قالب‌های شکل دهی، قالب‌های پلاستیک، حدیده‌ها، ابزارهای برشی، ماردون‌ها، محورها و سایر قطعات صنعتی،….

وی در تشریح بیشتر فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان افزود: مشتریان این واحد صنعتی، عموماً شرکت‌های هستند که با قالب‌های صنعتی سرو کار دارند. با کمک تکنولوژی ارائه شده از سوی شرکت، عمر این قالب‌ها چند برابر می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به صنعت خودروسازی و آلومینیوم‌سازی اشاره کرد.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی شرکت، اظهار کرد: برای برخی صنایعی که تیراژ تولید بالایی ندارن، خرید دستگاه لایه‌نشانی شیمایی برای ارتقایی سطح کیفی قالب‌ها برای آنان به صرفه نیست. به همین خاطر شرکت خود راساً با اخذ هزینه این کار را برای آنان انجام می‌دهد.

دماوندی تفاوت قیمت محصول تولد شده با نمونه مشابه خارحی در این شرکت را گاهاً تا 6 برابر کمتر عنوان کرد و افزود: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه اقبال بیشتری به خرید محصولات دانش‌بنیان از داخل ایجاد شده است. به ویژه آنکه با نوسان نرخ ارز و افزایش چند برابری قیمت محصولات خارجی و همچنین کیفیت قابل قبول محصولات دانش‌بنیان تولید شده در داخل واردات این محصولات دیگر توجیه چندانی ندارد.