خدمات پلاسمای سرد ایرانی به صنایع کشور

با همت و تلاش نوآورانه فناوران پلاسمای سرد بزودی شرکت‌های تولید ادوات پزشکی، شرکت‌های الکترونیکی از سازنده بردهای الکترونیکی گرفته تا آیفون‌های تصویری، و تولیدکنندگان قطعات خودرو نظیر چراغ اتومبیل و سپرخودرو در زمره مشتریان پلاسمای صنعتی قرار می‌گیرند.

در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، از حوزه پلاسمای صنعتی، دو شرکت کاوش یاران فن پویا و شرکت بسافن‌آوران نصیر حضور یافته و محصولات و سیستم‌های خود را در کاربردهای جدید ارائه نمودند. خدمات نوآورانه و متناسب با نیاز صنعت که این دو شرکت ارائه نمودند می‌تواند در آینده نزدیک تحولی در صنعت کشور ایجاد کند

شرکت کاوش یاران فن پویا از سال 1390 با بهره گیری از متخصصین پلاسما و فوتونیک کار خود را در زمینه ساخت و طراحی سیستم‌های پلاسمایی، ادوات پیشرفته آزمایشگاهی و توسعه کاربرد آنها در صنایع مختلف آغاز کرده است. این شرکت دانش بنیان یکی از شرکتهای فعال در زمینه طراحی و ساخت سیستمهای پلاسمایی اتمسفری می‌باشد. جت پلاسمای سرد اتمسفری که مولد پلاسمای سرد محسوب می‌شود یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله محصولات این شرکت است. در اثر پیمایش نازل بر روی سطح ماده در اثر ایجاد پیوندهای آزاد سطحی مانند پیوندهای کربوکسیل و هیدروکسیل و همچنین ایجاد خراش‌های سطحی با ابعاد نانومتری سطح ماده آبدوست می‌شود. این امر موجب افزایش چسبندگی چاپ به پلیمر و همچنین رنگ‌پذیر شدن سطوح پلاستیکی می‌شود. دو مورد صنعتی شده این فناوری توسط این شرکت، آب‌بندی و درزبندی چراغ اتومبیل و بهبود رنگ پذیری سپر خودرو است.

از دیگر کاربردهای این سیستم می‌توان به بهبود در رنگ پذیری سطوح فلزی حتی آلومینیومی، چسبندگی سیلیکون به شیشه بدون استفاده از چسب اشاره کرد. حضور این شرکت در نمایشگاه با استقبال بسیار خوب مخاطبین مواجه شد. پیش‌بینی می‌شود این شرکت بتواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای صنعتی مثل تولید چراغ‌های مدرن و آیفون‌های تصویری باشد.

شرکت خدمات فنی و مهندسی بسافن‌آوران نصیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که با هدف طراحی، ساخت و تولید سیستم‌های صنعتی با زمینه اصلی منابع و ژنراتورهای توان بالا در بازه فرکانسی DC تا مایکروویو شکل گرفته است و به پشتوانه تحقیق و توسعه 13 ساله تیم فنی خود در این حوزه‌ها، تاکنون محصولات صنعتی باکیفیتی ارائه نموده است. تخصص این شرکت در حوزه پلاسمای صنعتی، در دو بخش اتمسفری و خلأ می‌باشد. سیستم‌های تولید این شرکت مولد اتمسفری DBD، ژنراتور و مشعل پلاسمای کرونا، جت و مشعل پلاسما و سامانه پلاسمای تحت خلاء می‌باشند.

بسافن که پیشتر، از سامانه تحت خلاء خود بهره‌برداری نموده بود این‌بار در نمایشگاه نانو کاربردهای صنعتی جدیدی را به نمایش گذاشت. دراین دوره بسافن توان سامانه پلاسمایی خود را برای هدف ضد آب کردن و ضد فسفاته شدن و زنگ‌زدگی بردها و ادوات الکترونیکی در مقیاس صنعتی به مخاطبین حوزه الکترونیک ارائه نمود. در اقدام دیگری این شرکت حوزه ادوات پزشکی را با قابلیت ایجاد پوشش‌های آبدوست دائمی و پوشش‌های لغزنده بر روی کتتر و گاید وایر نشانه رفت.

گفتنی است این محصولات مورد استقبال بالای عموم قرار گرفت نوآوری در این محصولات و کاربردهای جدید از این فناوری توجه مخاطبین را بهمراه داشت که منجر به نشست‌های فنی با درخواست کنندگان شد.