عرضه نانوسکوپ تصویربرداری ایرانی با یک دهم قیمت نمونه خارجی

شرکت دانش‌بنیان نانوسیستم پارس یکی از تولیدکنندگان میکروسکوپ‌های نیروی اتمی و میکروسکوپ‌های تونلی روبشی در کشور است که قادر به تصویربرداری نانومقیاس از طیف وسیعی از نمونه‌ها است.

میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) شرکت نانوسیستم پارس در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز استفاده می‌شود. میکروسکوپ‌های این شرکت به کشورهای بولیوی، پاکستان، ونزوئلا، کوبا و بولیوی نیز صادر شده است.

به گفته رضا صابر مدیرعامل این شرکت با استفاده از نانوسکوپ می‌توان علاوه‌بر تصویربرداری از سطوح نانومتری، اندازه‌گیری سایز و همچنین اسپکتروسکوپی، حتی لیتوگرافی و یا حکاکی و جابه‌جایی مولکول‌ها و یا اتم‌ها را در خلأ انجام داد.

دکتر صابر می‌گوید: «قریب به ۱۴۰ دستگاه از میکروسکوپ‌های شرکت نانوسیستم پارس تاکنون به فروش رفته که بخشی از این میکروسکوپ‌ها به کشورهای بولیوی، پاکستان، ونزوئلا و کوبا صادر شده است که در حال حاضر در حال رایزنی برای فروش به چین هستیم.»

به گفته وی، این سیستم قادر به تصویربرداری از هر نوع سطح و ماده‌ای نظیر مواد زیستی و رسانا است. صابر با اشاره به تفاوت قیمت دستگاه ایرانی با نوع خارجی آن نیز با تاکید بر اینکه کارکرد اصلی دستگاه ایرانی مشابه نوع خارجی آن است، می‌گوید: «قیمت دستگاه ما یک سوم نمونه کره‌ای و یک دهم نمونه آمریکایی است و از نظر کیفی نیز تقریبا همان کیفیت تصویربرداری را دارد.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران می‌افزاید: «علاوه بر میکروسکوپ، ما دستگاه هایپرترمیا نیز تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنیم. یکی از بخش‌های مهم کسب‌وکار ما ارائه خدمات با این دستگاه است که مشتریان از سراسر کشور داریم. از خارج از کشور نیز برای انجام تست با این دستگاه نمونه برای ما ارسال می‌شود.»

میکروسکوپ پروب روبشی از جمله ابزار تحقیقاتی قدرتمند و مدرن است که اجازه می‌‌دهد که مورفولوژی و خواص موضعی سطوح مختلف با تفکیک‌‌پذیری فضایی بالا در حد نانومتر، انجام پذیرد. در میکروسکوپ‌‌های پروب روبشی، مشابه سایر روش‌‌های آنالیز روبشی، سطح نمونه روبش می‌‌شود و با اندازه‌‌گیری و پردازش سیگنال‌‌های به دست آمده از نقاط مختلف سطح روبش‌شده، تصویر تشکیل می‌شود. قدرت تفکیک و بزرگنمایی میکروسکوپ‌‌های پروب روبشی، بهتر از میکروسکوپ‌‌های الکترونی متداول است و امکان تهیه تصاویر سه‌بعدی از اتم‌‌ها را فراهم می‌‌آورد.