امضای تفاهم‌نامه مشترک بین گروه صنعتی بارز و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو + دانلود فایلهای مربوطه

 تفاهم‌نامه مشترک میان گروه صنعتی بارز و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با محوریت شبکه تبادل روز سه‌شنبه چهارم شهریورماه ۹۹،در محل ستاد به امضا رسید. برگزاری رویداد بارز کمپ و طرح نانو از جمله بخش‌های مهم این تفاهم‌نامه همکاری است.

در این سند همکاری که به امضای دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد نانو و علی‌اکبر مشرفی؛ مدیرعامل گروه صنعتی بارز رسیده راهکارهای تشویقی و زیرساختی برای تولیدکنندگان حوزه خودرو و تایر که در محصولات خود از نانو مواد بومی استفاده می‌کنند، ارائه شده است.

بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل صنعت تایر؛ تصویب مشترک طرح جامع تولید تایرهای نانو بین گروه صنعتی بارز و ستاد نانو به‌منظور فراهم‌سازی سازوکار و زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن طرح، حمایت از توسعۀ پژوهش‌های کاربردی اولویت‌دار و تقاضامحور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران، اجرای طرح‌های کاربردی پژوهشی مشترک در راستای ارتقای صنعت تایر کشور، برگزاری نشست‌های تخصصی، رویدادها و کارگاه‌های مشترک در راستای ارتقای صنعت تایر کشور؛ هم‌افزایی گروه بارز و ستاد نانو برای بهره‌مندی صنعت تایر کشور از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو (شامل نانو مواد و فرآیندهای نانویی)، بهره‌مندی از زیرساخت‌های موجود بر مبنای نوآوری باز جهت ارتقای صنعت تایر کشور؛ تسهیل و همکاری در زمینه استفاده از خدمات آزمایشگاهی و خدمات تولید پایلوت طرفین بخشی از تفاهم‌نامه همکاری است.

 

از دیگر بخش‌های این تفاهم‌نامه همکاری، برگزاری رویداد بارزکمپ با همکاری مرکز نوآوری گروه صنعتی بارز و برنامه چالش‎های فناورانه است. بارز کمپ، یک رویداد استارتاپی است که به میزبانی گروه صنعتی بارز برگزار شده و هر دوره آن روی یک موضوع خاص متمرکز است. هدف برگزاری بارز کمپ شناسایی اساتید، دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان و به صورت کلی همه افراد توانمند بوده و منتخبان در این فرایند با حمایت و هدایت بارز و برنامه چالش‌های فناورانه، اقدام به ایده‌پردازی، تیم‌سازی و پیشبرد استارتاپ‌های خود می‌نمایند.

  • ایجاد یک زیرساخت و بستر مبتنی بر وب که صنایع مختلف بتوانند از آن طریق نیازهای خود را اعلام کنند و با پیاده‌سازی یک الگوریتم مشخص، درک واقعی از صورت مسأله ایجاد شود.
  • تدوین چارچوب برآورد قیمت و زمان تولید هر قطعه
  • ایجاد یک ساختار تولید قطعات در دسته‌های مختلف نظیر قطعات مکانیکی، الکتریکی و… و زیر بخش‌های آن (مثلاً در حوزه قطعات مکانیکی قطعات ماشین‌کاری، ریخته‌گری و…)
  • ایجاد زیرساخت و شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان مختلف مثلاً برای شناسایی کارگاه‌های ماشین‌کاری، رنگ‌آمیزی، ریخته‌گری، ساخت قطعات الکترونیکی و…
  • راه‌اندازی سیستم مدیریت پروژه

هدف این طرح، دستیابی به یک تایر نانوی واقعی است که در آن مواد، فرایند، طراحی، کنترل و سنجش در ابعاد نانو انجام می‌شود. موارد مشخص شده در این سند چارچوبی برای تعریف یک سلسله پروژه و اقدام هدفمند در راستای طرح مذکور ایجاد خواهد کرد. به‌طورکلی در قالب این طرح پروژه‌هایی بر مبنای استفاده و ترکیب نانومواد و کنترل و اندازه‌گیری در مقیاس نانو، اجرا خواهد شد که در نهایت منتهی به تولید تایر نانو حقیقی با مثلث جادویی ارتقا یافته شده و ارزش‌افزوده بالا خواهد شد. نکته‌ای که باید در این طرح به آن دقت نمود این است که در این طرح تنها قرار بر استفاده از نانومواد نیست، بلکه طراحی، شبیه‌سازی، تولید و سنجش نیز در مقیاس نانو انجام خواهد شد و درنتیجه می‌توان این طرح را استفاده کامل و جامع از فناوری نانو دانست.

اهداف و کاربرد این طرح عبارتند از:

  • امکان طراحی مواد جدید
  • امکان طراحی آمیزه‌های جدید
  • امکان پیش‌بینی و ارتقای هم‌زمان خواص به‌صورت بهینه
  • ایجاد درک صحیح بین خواص از سطح ماده تا سطح آمیزه و نهایتاً تایر
  • کاهش سعی و خطا در تولید آمیزه با خواص مشخص
  • کاهش هزینه‌ها و بهبود سرعت طراحی محصولات جدید
  • ایجاد دانش شبیه‌سازی و تجزیه‌وتحلیل مولکولی

برگزاری رویداد بارز کمپ از جمله بخش‌های مهم تفاهم‌نامه همکاری روز سه شنبه بود که در حال حاضر بارز کمپ شماره ۱ با موضوع تأمین سفارشی قطعات یدکی صنعتی در حال دریافت اطلاعات متقاضیان جهت برگزاری این رویداد است.

بارز کمپ، یک رویداد استارتاپی است که به میزبانی گروه صنعتی بارز و با همکاری شبکه تبادل فناوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود و هر دوره آن روی یک موضوع خاص متمرکز است. هدف برگزاری بارز کمپ شناسایی اساتید، دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌صورت کلی همه افراد توانمند بوده و منتخبان در این فرآیند با حمایت و هدایت انجام شده اقدام به ایده‌پردازی، تیم‌سازی و پیشبرد استارتاپ‌های خود می‌نمایند.

در هر فراخوان بارز کمپ، ابتدا علاقه‌مندان به موضوع اعلام شده در قالب یک یا چند مورد از حوزه‌های پیشنهادی رویداد، اعلام آمادگی و ثبت‌نام می‌نمایند. پس از یک غربال اولیه و انجام مصاحبه، منتخبان در یک دوره فشرده سه‌روزه شرکت کرده و در آن ضمن تشریح و بررسی موضوع کمپ از جنبه‌های مختلف، ایده‌های اولیه خود را پخته‌تر خواهند کرد. در این دوره سه‌روزه انواع آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های کاربردی، به‌روز و هدفمند در یک فضای صمیمی ارائه و در انتهای آن، تیم‌سازی انجام خواهد شد و پس از آن هر یک از تیم‌ها به موازات ایده و پیشنهاد خود را به پیش می‌برند.

مزایایی که تیم‌های منتخب در این کمپ از آن برخوردار خواهند بود عبارت اند از:

  • تضمین همکاری از طرف شرکت بارز در صورت به‌نتیجه رسیدن ایده و شکل گرفتن استارتاپ؛
  • خدمات پشتیبانی و حمایت مالی شامل امکان بازدید از کارخانه‌های بارز، استفاده از آزمایشگاه‌ها، مشاوره فنی و…؛
  • امکان دریافت حمایت‌های ستاد نانو در صورت تأیید طرح‌های نانویی؛
  • دسترسی و استفاده از فضای کاری اشتراکی بارز در دانشگاه امیرکبیر نیز از دیگر مزایای حضور در بارزکمپ است. حضور در این فضا ضمن برخورداری از امکانات مشاوره و منتورینگ، سبب گسترش ارتباطات، خلق و توسعه ایده‌های جدید و حل موانع و مشکلات خواهد شد؛
  • تعیین مربیان تخصصی که در طول دوره فعالیت تیم‌ها در کنار آن‌ها هستند؛
  • و امکان جذب سرمایه در صورت تأئید عملکرد و خروجی تیم‌ها توسط شرکت بارز.

متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این رویداد به اینجا مراجعه کنند.