مزیت تجهیز خودروها به نانوفیلترهای ایران‌ساخت

در جهان سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. رشد فزاینده استفاده از خودرو یکی از دلایل اصلی بروز این آلودگی‌ها و مرگ‌ومیرها است. اما با تولید دانش‌بنیانی نانوالیاف‌ها، این آلودگی‌ها به میزان کمتری محیط‌زیست را آلوده می‌کنند. خودروها هم آسیب کمتری می‌بینند.

شرکت‌ دانش‌بنیان نانو ساختار مهرآسا، در کشور با شروع فعالیتش در حوزه ساخت و طراحی دستگاه صنعتی تولید انبوه الیاف نانو توانسته فیلتری تولید کند که مجهز به لایه‌های حفاظتی الیاف نانو است و هوای ورودی موتور را کاملاً تصفیه می‌کند. این فیلترها جزء محصولاتی هستند که با قیمت بالا به کشور وارد می‌شوند.

به گفته عطا اکبری مدیر عامل شرکت نانو ساختار مهرآسا، محصولات اصلی این شرکت شامل تولید انواع نانو فیلتر هوای خودرو و لایه نانو الیاف مورد استفاده در فیلتر خودرو و ماسک تنفسی می‌شود.

وی افزود: یک سری ذرات معلق در هوا هستند که از فیلترهای معمولی عبور می‌کنند و در بلندمدت باعث آسیب به سرسیلندر و موتور خودرو می‌شوند. ولی در نانوفیلترها با توجه به لایه نانو الیاف در سطح فیلتر، بیشتر ذرات ریز به این الیاف جذب می‌شوند و هوای تمیزتری وارد محفظه احتراق سوخت خودرو می‌شود. این کار به کاهش بنزین و آلودگی محیط‌زیست و محافظت از موتور خودرو کمک می‌کند.

این محصولات مزایایی مانند تصفیه هوای داخل محفظه احتراق، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به موتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن، کاهش مصرف سوخت، کاهش تخریب محیط‌زیست، کاهش آلاینده‌های مضر سلامتی و غیره دارند.

این فعال دانش‌بنیانی همچنین بیان کرد: 70 درصد فیلتر هوای خودروهای خارجی موجود در کشور، وارداتی است. همین موضوع هم باعث خروج میزان زیادی ارز از کشور می‌شود. اما با راه‌اندازی خط تولید فیلترهای خودروهای خارجی، خروج ارز از کشور کاهش یافته است.

با توجه به کیفیت خوب محصولات این شرکت، سال 96 ترکیه خریدار این محصولات شد؛ اما وجود برخی مشکلات اقتصادی، این روند را متوقف کرد.