تولید بیش از ۶۸۴ محصول صنعتی نانو در کشور

بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران، تا ابتدای مرداد سال جاری، ۶۸۴ محصول نانو که دارای گواهی نانومقیاس‌ هستند، در کشور تولید می‌شود.

با آغاز توسعه فناوری نانو در کشور، تولید ثروت و افزایش رفاه به یکی از اصلی‌ترین اهداف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تبدیل شد و در این راستا تمرکز زیادی بر تولید نانومحصولات ایرانی انجام گرفت که ماحصل آن رشد قابل توجه محصولات نانو طی سال‌های گذشته بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری‌نانو ایران تا ابتدای مرداد ماه ۱۳۹۹ شرکت‌های ایرانی موفق به تولید ۶۸۴ محصول نانو شده‌اند.

از این ۶۸۴ محصول نانو، ۲۱۵ مورد مربوط به تجهیزات نانو و ۴۶۹ مورد مربوط به کالای نانو بوده است. این محصولات به بیش از ۴۵ کشور جهان صادر می‌شوند. استرالیا، چین، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه بخشی از مقاصد صادراتی این محصولات هستند.

در حال حاضر ۲۵۹ شرکت نانو در کشور موفق به دریافت گواهی‌نانومقیاس برای تولید محصولات نانو شده‌اند. نمودار زیر روند رشد تعداد محصولات نانو را طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که رشد تعداد محصولات از سال ۱۳۹۲ بسیار چشمگیر بوده است.

ستاد توسعه فناوری نانو در راستای ایجاد شفافیت بازار محصولات نانو و به‌ تبع آن ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و نهایتا توسعه بازار مواد و محصولات نانو به محصولات حوزه‌ فناوری‌نانو تاییدیه نانومقیاس اعطا می‌کند. این فرایند از طریق واحد ارزیابی موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) انجام می‌شود.

این واحد با بررسی مدارک و مستندات متقاضی، نسبت به تدوین دستورالعمل بازرسی و طراحی آزمون‌ها جهت بررسی محصول اقدام می‌کند. پس از بازدید و نمونه‌برداری از محل تولید و انجام آزمایش‌ها طبق طرح آزمون، گزارش فنی واحد بازرسی مبنی بر تایید/عدم تایید نانومقیاس محصول اعلام می‌شود. گواهی‌نامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می‌شود که تولیدکننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی اشاره شده، سایر الزامات تولیدی و تجاری مندرج در آیین‌نامه‌های موسسه (از جمله پروانه ساخت و یا بهره‌برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت و…) را رعایت کرده و قرارداد اعطای گواهی‌نامه نانومقیاس را امضا نماید. به محصولاتی که تولیدکننده آن صرفاً الزامات فنی محصول را برآورده است، گواهی‌نامه آزمایشی نانومقیاس اعطا می‌شود. لازم به‌ذکر است، مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند و به آن‌ها تأییدیه نانومقیاس اعطا می‌شود که مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین‌المللی (ISO/TS ۲۷۶۸۷) در فرایند بازرسی موارد زیر را دارا باشند:

مقیاس بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر

مهندسی بودن فرایند تولید

بهبود خواص نسبت به محصول مشابه (نمونه شاهد بدون استفاده از فناوری نانو)

گواهی‌نامه نانومقیاس با اعتبار یک‌ساله صادر شده و قابل تمدید است. همچنین در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولیدکننده، بازرسی‌های دوره‌ای از شرکت انجام می‌شود.