افزایش عمر خط‌کشی معابر با نانورنگ‌های ترافیکی ساخت داخل

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ایمنی ترافیکی که اهمیت بسیار بالایی دارد، خط‌کشی ترافیکی جاده‌ها است. خطوط ترافیکی با کارکردی که در تعیین مسیر در روز و شب دارند راهنمای رانندگان هستند و دولت‌ها سالانه بودجهٔ بسیار قابل‌توجهی برای خط‌کشی معابر ترافیکی هزینه می‌کنند. از آن جا که خطوط ترافیکی نیاز به تجدید رنگ دارند، پایداری، دوام و مهم‌تر از آن‌ها کارایی ترافیکی رنگ مورداستفاده بسیار مهم است. عمر مفید رنگ‌های ترافیکی گاهی اوقات به شش ماه می‌رسد و پس از این مدت نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد دارند. این موضوع به معنی صرف هزینه و ایجاد مشکلات ترافیکی و عبوری برای رانندگان در بازه‌های کوتاه زمانی است.

نانورنگ‌های ترافیکی یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا در خط‌کشی جاده و خیابان است و رنگ‌های معمول که امروزه در کشور ما به طور عمده استفاده می‌شوند با رنگ‌های نسل جدید جایگزین شده‌اند. نسل جدید رنگ‌های ترافیکی علاوه بر دوره عمر بالا، کارایی ترافیکی بالایی نیز دارند.

شرکت پیشگامان فناوری آسیا به‌منظور رفع نیاز داخلی کشور با طراحی و توسعه رنگ ترافیکی نانو این محصول را به‌طور گسترده در کشور تولید و ارائه کرده است.

در تولید این محصول از نانوذرات برای ارتقا عمر لایه خشک رنگ استفاده شده است؛ به طوری که با کاهش سایش و ارتقا مقاومت در برابر خراش، عمر رنگ افزایش و کارایی ترافیکی آن بهبود یافته است؛ بنابراین با افزایش کیفیت و عمر رنگ‌های مورداستفاده در خطوط ترافیکی، نیاز به تجدید این خطوط و هزینه‌های مربوط به آن کاهش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کیفی رنگ، دید خطوط در روز و شب است که براساس میزان واتابش نور اندازه‌گیری می‌شود و بر کارایی ترافیکی خطوط کاملاً تأثیر دارد. در محصول تولیدی شرکت پیشگامان فناوری آسیا این خواص بهبود یافته که تأثیر مستقیم بر ایمنی ترافیکی دارند.

این رنگ که با استفاده از فناوری‌نانو خواص آن بهبود داده شده، برای انواع خط‌کشی‌ها از جمله خطوط محوری در خیابان‌های داخل شهری و بین‌شهری، خط‌کشی پارکینگ، خطوط عابر پیاده و علائم ترافیکی افقی بر روی جاده استفاده می‌شود.

گفتنی است شرکت پیشگامان فناوری آسیا در سال ۱۳۸۲ تأسیس شده و از اولین شرکت‌های عضو در ستاد توسعه فناوری نانو بوده است. برای اولین بار ۴ شرکت موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانوی ایران شدند که این شرکت برای نانورنگ ترافیکی موفق به اخذ این گواهینامه شد.

عموماً مشتریان این محصول ادارات کل راهداری و شهرداری‌های کشور هستند که مسئولیت اجرای خطوط را برعهده دارند. گفتنی است تائید محصولات رنگ ترافیکی در این سازمان‌ها نیازمند توانمندی فنی رنگ و تائید نهادهای علمی و اجرایی دیگر است.

در عین حال از آنجا که عمده مشتریان این محصول نهادهای دولتی هستند، در فرآیند رقابت میان شرکت‌ها در برخی مواد محصولات با کیفیت بالا قابلیت رقابت با محصولات با قیمت و کیفیت پایین‌تر را ندارند.

دولت می‌تواند به منظور حمایت از توسعه محصولات جدید، ارتقای سطح استانداردهای محصول و اجباری کردن آن‌ها را در دستور کار قرار دهد. این اقدام ضمن واقعی‌تر کردن رقابت میان شرکت‌های فعال در این حوزه، برای رسیدن به ثبات در چرخه مالی محصول تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود.

شرکت پیشگامان فناوری آسیا توانسته در کنار گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو، تائیدیه‌ تست‌های رنگ ترافیکی براساس استاندارد ملی ایران از آزمایشگای‌های مرجع استاندارد و تائیدیه‌های وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران را نیز برای رنگ ترافیکی دریافت کند.

برای آشنایی بیشتر با رنگ ترافیکی شرکت پیشگامان فناوری آسیا به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.