افزایش عمر قطعات صنعتی با نانوسیم‌جوش توپودری ساخت داخل

استخراج مواد معدنی، استحصال و فراوری آن‌ها از طرق مختلفی صورت می‌گیرد. در این میان، یکی از مشکلات این صنعت، سایش مواد معدنی، قطعات و دستگاه‌های مورد استفاده است. سختی مواد معدنی که دستگاه‌ها با آن در ارتباط هستند هرچه بیشتر باشد، میزان سایش آن‌ها نیز بیشتر بوده و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری قطعات و دستگاه‌ها بالاتر می‌رود. با توجه به هزینه بالای تعویض قطعات دستگاه‌ها، استفاده چندین و چند باره از روش‌های ترمیمی و تعمیرات قابل توجیه است. شرکت‌هایی مانند شرکت‌های فعال در صنعت سیمان که به شدت با پدیده سایش روبه‌رو هستند، هرساله مبالغ بالایی را برای انجام تعمیرات و ایجاد مقاومت به سایش در قطعات خود هزینه می‌کنند.

به‌منظور جلوگیری از سایش قطعات، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به روش‌های پاششی، استفاده از پلاستیک‌های ضدسایش و آبکاری فلزات اشاره کرد. در این بین، یکی از روش‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد یک پوشش بر روی سطح قطعه است که به‌صورت جوشکاری اعمال می‌شود.

از آنجا که ظهور فناوری‌نانو، مسیری تازه بر روی علوم و فناوری‌های کنونی گشوده و امکان تولید محصولاتی با خواص متفاوت و منحصربه‌فرد را فراهم کرده است، در ایران نیز شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد توانسته با استفاده از جدیدترین فناوری طراحی آلیاژی با به‌کارگیری فناوری‌نانو و مبتنی بر دانش تخصصی در زمینه جوشکاری، سیم‌جوش توپودری را تولید نماید که علاوه‌بر اینکه از لحاظ فنی قابلیت رقابت با بهترین الکترودهای دنیا را دارا است، مزیت‌هایی نیز در مقایسه با آن‌ها دارد. به گفته مسئولان شرکت، محصول تولید شده در ایران کاملاً بدیع بوده و تعدادی از محصولات این شرکت در دنیا رقیبی ندارند.

سیم‌جوش‌های توپودری تولیدی این شرکت در قطرهای مختلف به تولید می‌رسند و از طریق روش معمول جوشکاری (جوش CO2 یا همان MIG/MAG) بر روی قطعات صنعتی تحت سایش اعمال می‌شوند. سیم‌جوش توپودری در واقع یک غلاف استوانه‌ای فلزی و پیوسته است که داخل آن با عناصر آلیاژی مختلف و پودر فلاکس محافظ پر شده است. با استفاده از سیم‌جوش‌های توپودری می‌توان به طیف وسیعی از ترکیب‌های شیمیایی و ویژگی‌های متالورژیکی دست یافت.

نیاز گسترده صنایع و کارخانجات مختلف در زمینه تعمیر و نگهداری، سیم جوش‌های توپودری را به یک گزینه ایدئال برای جوشکاری تبدیل کرده است. این محصول در صنایع تولید سیمان خاکستری و سفید، فولاد و گندله‌سازی، معدن، حفاری، راه‌سازی، کاشی و سرامیک، سیلیس‌کوبی، نئوپان و ام‌دی‌اف و آجر، سفال و نسوز کاربرد دارد.

سیم‌جوش‌های توپودری در مقایسه با الکترودهای دستی از نرخ رسوب‌گذاری بسیار بالاتری (تا ۹۵ درصد) برخوردار هستند و همچنین نسبت به آن‌ها حرارت بسیار کمتری تولید می‌کنند. امروزه در دنیا به منظور بازسازی و سخت‌پوشی قطعات فلزی به طور گسترده از این نوع سیم‌جوش‌ها بهره گرفته می‌شود. این سیم‌جوش‌ها با استفاده از روش معمول CO2 یا همان MIG/MAG بر روی قطعات جوشکاری می‌شوند.

الکترودهای تولیدی شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد جزء نسل چهارم الکترودهای تولیدی هستند که پوشش با دانه‌بندی زیر میکرون دارای رسوبات نانومتری، دستیابی به‌سختی ۶۵ راکول در یک لایه در عین حال دارای مقاومت به ضربه بالا، دارای مقاومت به سایش ۳ برابر الکترودهای سخت‌پوشی رایج، بازده رسوب‌گذاری بیش از ۹۵ درصد الکترودها و بازخورد مثبت از اجرای پایلوت در برخی از صنایع داخلی از جمله ویژگی‌های آن‌ها است.

شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد در سال ۱۳۸۸ با حمایت ستاد توسعه فناوری‌نانو و با هدف کمک به ایجاد و توسعه فناوری‌های مرتبط با مواد و همچنین ساخت و تولید تجهیزات مربوط به آن‌ها تأسیس شد. عمده فعالیت این شرکت که در زمینه تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو در صنایع متالورژی فعالیت دارد، بر توسعه و تولید سیم‌جوش‌های توپودری بر پایه فولادهای نانوساختار متمرکز شده است.

رویکرد فعلی این شرکت طراحی آلیاژهای بسیار سخت و با مقاومت به سایش بسیار بالاتر از محصولات موجود در بازار، برای ایجاد لایه‌های سخت‌پوشی (Hardfacing) با هدف افزایش طول عمر قطعات است.

شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ تن سیم‌جوش‌های توپودری را دارا است و تاکنون ۱۰ نفر در این شرکت مشغول به کار شده‌اند.

این شرکت تاکنون توانسته برای تولید محصول سیم‌جوش توپودری تاییدیه‌ نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری‌نانو، استاندارد، ثبت اختراع و ثبت علامت تجاری را دریافت کند.