رنگ نانویی شرکت گوهرفام بر بدنه هواپیماهای شرکت زاگرس

شرکت گوهرفام در جهت رفع مشکل تحریم و واردات رنگ‌های نانویی مورد استفاده بر بدنه هواپیما، اقدام به ساخت انواع رنگ‌های نانویی ضد اسکایدرول و بومی سازی این فناوری کرده است. این رنگ‌ها مورد تائید سازمان هواپیمایی کشور قرار گرفته و در حال حاضر شرکت هواپیمایی زاگرس از این فناوری جهت پوشش دهی هواپیماهای خود استفاده می‌کند.

رنگ استفاده شده بر بدنه هواپیماها بسیار استراتژیک و با اهمیت است و بایستی ویژگی‌های خاصی داشته باشد. کاربرد انواع پوشش‌ها مانند رنگ و رزین در صنایع و قطعات مختلف با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. این اهداف می‌تواند شامل زیبائی، مقاومت به سایش و خوردگی، افزایش خواص نوری و هدایتی و … باشد. یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از رنگ و رزین در صنایع هوایی، پوشش دهی بدنه، تأسیسات و کابین هواپیماها است. رنگ مورد استفاده بر بدنه هواپیما باید خواصی همچون مقاومت شیمیایی مناسب، عدم شره شدن، سختی و استحکام کافی، مقاومت در برابر شوک حرارتی و مقاومت در برابر اشعه فرابنفش را دارا باشد. هم‌چنین رنگ مورد استفاده بایستی مقاومت کافی در برابر عوامل شیمیایی مانند روغن هیدرولیک (اسکایدرول) استفاده شده در قسمت‌های مختلف هواپیما را نیز داشته باشد. اهمیت این موضوع از این جهت است که چنان‌چه این روغن هیدرولیک بر بدنه هواپیما نشتی پیدا کرده و موجب انحلال رنگ بدنه شود، در عملکرد هواپیما مشکلاتی به وجود می‌آورد. این مشکلات مورد توجه جوانان خلاق ایرانی قرار گرفته و به این ترتیب این صنعتگران توانمند در جهت رفع مشکلات راه حلی اندیشیده‌اند.

امروزه با استفاده از نانو ذرات می‌توان به بهبود گرانروی و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه پرداخت و به این ترتیب باعث افزایش کیفیت پوشش دهی هواپیما شد. شرکت گوهرفام موفق شده است که با استفاده از فناوری نانو به تولید رنگ‌هایی مناسب برای پوشش‌دهی هواپیما بپردازد. این رنگ‌های هوایی به تائید سازمان هواپیمای کشور نیز رسیده است. هم‌چنین شرکت هواپیمایی زاگرس از رنگ‌های نانویی این شرکت در هواپیماهای خود استفاده می‌کند.

رنگ نانویی تولیدی شرکت گوهرفام، دارای چسبندگی زیاد به زیرلایه، انعطاف پذیری، خواص مکانیکی مناسب، مقاومت شیمیایی زیاد در برابر موادی مانند اسکایدورل و هم‌چینن مقاومت در برابر شره شدن است. با توجه به وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در صنعت هوایی از جمله در بخش تأمین انواع رنگ مورد استفاده بر بدنه هواپیما، این شرکت نانویی تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرده و نیاز بخش هواپیمایی به انواع رنگ نانویی را رفع نموده است.