صادرات دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس به چین و ترکیه

شرکت نانومهندسی سطح ژیکان دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس خود را به کشورهای چین و ترکیه صادر کرده است. این شرکت به‌دنبال مونتاژ این دستگاه در ترکیه و عرضه آن به بازارهای این کشور است.

نانومهندسی سطح ژیکان یکی از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات و فناوری‌های مربوط به سطح است که دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس را تولید و به بازار عرضه کرده است. این شرکت به تازگی اعلام کرده که تجهیزات خود را به چین و ترکیه صادر کرده است.

سید فرشید چینی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «علاوه بر صادرات این دستگاه به چین و ترکیه، رایزنی‌هایی نیز انجام شده که دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس شرکت نانومهندسی سطح ژیکان در ترکیه مونتاژ و به بازار این کشور عرضه شود.»

وی می‌افزاید: «استقبال از این دستگاه در داخل کشور قابل توجه بوده و در حال حاضر تقریبا سالی ۶ تا ۷ دستگاه به فروش می‌رسانیم. تاکنون ۱۱ دانشگاه داخل کشور از این دستگاه خریداری کرده‌اند و ما به ۴۰ دانشگاه نیز خدمات ارائه کرده‌ایم. دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه بناب و دانشگاه تهران از جمله دانشگاه‌هایی هستند که این دستگاه را خریداری کرده‌اند.»

مدیرعامل شرکت نانومهندسی سطح ژیکان می‌گوید: «یکی از مزیت‌های این دستگاه الگوریتم به‌کار رفته در نرم‌افزار آن است. این الگوریتم بسیار قدرتمند و کارا بوده و پیش از این جزئیات مربوط به فناوری آن در قالب مقاله‌ای در نشریات معتبر به چاپ رسیده است. مزیت دیگر این دستگاه، امکان اندازه‌گیری انرژی سطح جامد است، در حال حاضر تنها دو کشور دیگر در جهان – آمریکا و آلمان – دستگاهی برای تعیین انرژی سطح جامد تولید می‌کنند و ما سومین کشور هستیم. از مزیت‌های دیگر این دستگاه می‌توان به قیمت پایین آن اشاره کرد به طوری که این دستگاه کمتر از نصف قیمت نمونه‌های آمریکایی و آلمانی است.»

به زاویه‌ی تشکیل شده بین خط مماس رسم شده از نقطه‌ی تماس سه فازی و خط تماس مایع و سطح، زاویه تماس گفته می‌شود. این زاویه معیاری از ترشوندگی سطح ارائه می‌دهد. برای اندازه‌گیری زاویه تماس، روش‌های زیادی وجود دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به روش‌های قطره‌ بی‌پایه‌ استاتیک و دینامیک اشاره کرد. با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس می‌توان ترشوندگی سطح را ارزیابی کرد و از کیفیت خواص سطح پوشش‌ها اطمینان حاصل کرد.