دستگاه نانویی ساخت داخل با یک چهارم قیمت‌های جهانی

با تلاش محققان شرکت دانش‌بنیان سامانه تجهیز دانش، نیاز به تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی جهت توسعه فناوری نانو، آن هم با یک چهارم قیمت خارجی تأمین شده است.

شرکت دانش‌بنیان سامانه تجهیز دانش 8 سالی است که در زمینه ساخت تجهیزات مرتبط با آزمایشگاه‌های میکرو و نانو فناوری فعالیت می‌کند. این شرکت، مجموعه کاملی از زنجیره تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ساخت حسگرهای میکرو و نانو، کیت‌های میکروفلویدیک، لیتوگرافی و لایه‌نشانی را تولید می‌کند.

بنا به گفته علی‌اکبر وکیلی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، از جمله مهم‌ترین تجهیزات این شرکت می‌توان به اسپین‌کوتر، لیتوگرافی مسک‌الاینر، سلول‌های اچینگ، سیستم‌های لایه‌نشانی اسپاترینگ، پلاسما کلینر، گلاوباکس، کوره خلأ و پمپ سرنگ اشاره کرد.

دیگر محصولات این شرکت شامل تجهیزات ایزولاسیون اتمسفری (گلاوباکس‌های مورد نیاز در صنعت باتری لیتیومی و سلول خورشیدی) و سیستم‌های تزریق خودکاری نانولیتری (پمپ‌های سرنگی) می‌شود.

پوشش‌دهی دورانی روشی رایج، در علوم و مهندسی، برای نشاندن لایه‌های نازک و یکنواخت مواد بر روی یک زیرساخت مسطح است. در این روش معمولاً از یک ماده محلول مانند لاک نوری برای لایه زنی استفاده می‌شود.

لیتوگرافی هم یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال الگو از ماسک به سطح زیرلایه است. در ساخت ادوات میکرو و یا نانو در برخی مواقع نیاز است که چندین لایه بر روی یک زیرلایه اضافه و یا حذف شود. سیستم لیتوگرافی با ماژول حرکتی 5 درجه آزادی زیرلایه و دوربین نسبت به ماسک این امکان را فراهم می‌آورد. در این سیستم پس از همتراز کردن ماسک نسبت به زیرلایه توسط ماژول، نوردهی کنترل شده بر روی ماده حساس به نور صورت می‌گیرد.

پمپ سرنگ از جمله تجهیزاتی است که در یک آزمایشگاه برای تزریق مواد با نرخ مشخص به‌کار گرفته می‌شود، با قرارگیری سرنگ حاوی ماده مورد نظر در داخل دستگاه امکان تزریق خودکار مایع با نرخ مشخص و کنترل شده وجود خواهد داشت.

آن‌طور که این فعال دانش‌بنیانی می‌گوید: محصولات تولیدی این شرکت با یک چهارم قیمت‌های جهانی به بازار عرضه می‌شود که در صورت حمایت از خریداران و تأمین بودجه می‌تواند مانع خروج میزان زیادی از منابع ارزی کشور شود.

این شرکت دانش‌بنیان از سال 92 گواهی دانش‌بنیانی خود در زمینه ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته را دریافت و تاکنون 35 محصول دانش‌بنیانی طراحی و تولید کرده است.

به گفته او، تجهیزات پوشش‌دهی دورانی (اسپین کوتر) این شرکت، به دو کشور خارجی صادر شده است که در صورت رفع مشکلات صادراتی و تداوم فروش این محصولات به بازارهای جهانی، ارز زیادی به کشور تزریق می‌شود.