دوره صنعتی کاربردهای فناوری نانو در حوزه کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین برگزار شد

دوره آموزشی‌صنعتی «کاربردهای فناوری نانو با رویکردی فناورانه و صنعتی در حوزه پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین»، با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو روز پنجشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۸ با ارائه محققان و فناوران فعال این حوزه برگزار شد.

معرفی توانمندی‌های فناوری نانو ایران و جهان در حوزه پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین به جامعه صنعتی و دانشگاهی کشور، معرفی محصولات، تجهیزات و شرکت‌های فناور موفق در حوزه پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین، معرفی سیاست‌ها و الگوهای حمایتی ستاد نانو، ایجاد بستر شناسایی و رشد فناوران، کارگزاران و مدرسان صنعتی فناوری نانو، تبیین چالش‌ها و نیازهای صنعتی و پژوهشی مورد نیاز برای حل مشکلات صنایع در حوزه پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین و ایجاد بستر تبادل دانش و فناوری بین جامعه دانشگاهی و فناوران و جامعه صنعتی کشور، از اهداف برگزاری این دوره بود.

در ابتدای این دوره، دکتر میلاد مهران‌پور؛ مدیرعامل گروه دانا پلیمر فناور، به معرفی مفاهیم پلیمری و معرفی کامپاندهای لاستیکی و پلاستیکی در قطعات مهندسی پرداخت. نگاهی به چرخه و فرآیند تحقیق و توسعه محصولات پلیمری، انتخاب مواد و فرمولاسیون مواد الاستومری و پلاستیکی، تشریح فرآیندهای شکل‌دهی لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها و توضیح عملکرد تجهیزاتی مانند غلطک و بنبوری از محورهای این ارائه بود. مجموعه‌های پیچیده پلیمری سیستم سوخت‌رسانی خودرو، ضربه‌گیر، قطعات الاستومری با ویژگی‌های خاص، بسته‌بندی‌های نوین مواد غذایی، گریس‌های هادی حرارت، پروفیل‌های پخش کننده نور کامپاندهای ویژه Tie-Layer و کامپاندهای بهبود‌دهنده خواص ضربه و ضربه‌گیرها، از دیگر موضوعاتی بود که در این ارائه، به حاضران توضیح داده شد.

در بخش معرفی کاربرد فناوری نانو در حوزه رنگ و رزین، دکتر محمد مهدویان احدی؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت اطلس پوشش محافظ، در قالب دو ارائه مجزا، به توضیح برخی کاربردهای فناوری نانو در پوشش‌های پلیمری پرداخت. وی با اشاره به زمینه‌های تحقیقاتی و فناوری اطلس پوشش محافظ در حوزه تهیه نانوذرات، تهیه رنگدانه‌های ضدخوردگی، پوشش‌های ضدخوردگی و خودترمیم‌شونده، بازدارنده‌های خوردگی، پوشش‌های تبدیلی و چسب، کاربردهای نانوپوشش‌های ارگانیک در کاهش خوردگی را تشریح نمود. ممانعت کننده‌های خوردگی، بررسی اثر انواع مواد مصرفی و پرکننده در پوشش‌های پلیمری و بررسی ساختار، نحوه اصلاح و آماده‌سازی پوشش‌های پلیمری مقاوم به خوردگی از جمله محورهای مورد بحث در بخش اول این ارائه بود. در بخش دوم این ارائه نیز، پوشش‌های تبدیلی نازک، برای کاربردهای حوزه پوشش‌های پلیمری معرفی شد. همچنین خصوصیات یک پوشش تبدیلی، مانند یکنواختی، پیوستگی، حلالیت کم در آب، اسید و قلیا، مقاومت در صورت رخداد نقص و ایجاد پیوند قوی با سطح فلز و پوشش، با بیان مثال‌هایی از آزمون‌های انجام شده و مقالات منتشر شده تیم تخصصی این شرکت تشریح شد.

در ارائه سوم این دوره، کاربرهای فناوری نانو در رنگ‌های پودری، توسط مهندس نوید کاووسی مقدم؛ مدیرعامل شرکت فام گستر ماهان، ارائه شد. شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان تولیدکننده انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک در شهرک صنعتی ایوانکی در زمینه بازرگانی و کارشناسی رنگ‌های صنعتی از جمله پوشش‌های پودری فعالیت می‌کند. در این بخش، پس از معرفی و تشریح پروسه تولید رنگ‌های الکترواستاتیک و پودری، به مزایای رنگ‌های پودری نانو از جمله مقاومت بالا در برابر حرارت، اشعه UV و عوامل خوردگی اشاره شد. همچنین انواع رنگ‌های پودری اپوکسی پلی‌استر hybrid ،TGIC ،HAA ،FBE (تک لایه و دولایه)، رنگ‌های اپوکسی PURE و رنگ‌های پلی‌یورتان و نحوه تولید و موارد مصرف آن تشریح شد.

در ادامه معرفی کاربرد فناوری نانو در حوزه رنگ و رزین، دکتر سیده لاله سید سعادت؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت نانوآریسا پوشش، به معرفی رنگ‌های ضدخوردگی این شرکت و فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام شده پرداخت و بخشی از پروژه‌های صورت گرفته توسط محققان این شرکت را ذکر نمود. رنگ‌های آنتی‌استاتیک، رنگ‌های ترافیکی، ممانعت کننده‌های خوردگی، سنتز نانوپودر اکسید گرافن و لاک‌های مقاوم به خوردگی با نام «لومینا»، برخی دیگر از محصولات دانش‌بنیان این شرکت فناور بود. نمایش عملکرد رنگ‌های ضدخوردگی آریسا با رنگ‌های معمولی و نمایش رنگ‌های مقاوم به حرارت این شرکت نیز از جمله محورهای این ارائه بود که با استقبال حضار مواجه شد.

در بخش صنایع پلیمری مطرح این دوره، دکتر رضا باقری؛ رئیس هیئت‌مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت پارسا پلیمر شریف (شرکت برتر فناور در تولید آمیزه‌های پیشرفته پلیمری)، ضمن تبیین جایگاه صنعت آمیزه‌سازی، ارائه توضیحاتی پیرامون اساس فناوری آمیزه‌سازی، به معرفی ماشین‌آلات ضروری در این صنعت پرداخت. وی با ذکر تاریخچه شکل‌گیری و پیشرفت شرکت پارسا پلیمر شریف، از دانشگاه تا تولید انبوه و بیان تجارب موفق این شرکت در تولید و صنعتی‌سازی محصولات پیشرفته پلیمری در کشور، توجه جدی به امر تحقیق و توسعه را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان دانست. دکتر باقری، با معرفی مرکز نوآوری و فناوری پارسا پلیمر شریف «نوفا»، و ارتباط این مرکز با صنایعی همچون صنایع قطعه‌سازی، مراکز پتروشیمی‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، فعالیت‌های مرکز نوفا را در جهت حذف شکاف میان تحقیقات و صنایع، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت پلاستیک و یکپارچه‌سازی اجزای اصلی فناوری‌های پلیمری دخیل برشمرد.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت پارسا پلیمر شریف، در ادامه به برخی محصولات پارسا پلیمر شریف شامل ParsaFlex (آمیزه‌های پایه PP با ضربه‌پذیری بالا عمدتا برای صنعت خودرو)، ParsaFill (کامپوزیت‌های پایه PP و PE با استحکام بالا)، ParsaAmid (آمیزه‌های تقویت‌شده پلی‌آمید)، ParsaAlloy (آمیزه‌های پلیمرهای مهندسی از قبیل ABS PC، PET وPBT)، ParsaNano (نانوکامپوزیت‌های پلیمری با خواص ویژه)، ParsaAdd (مستربچ‌های مهندسی برای بهینه‌سازی خواص و فرآیند) و ParsaBio (آمیزه‌های زیست‌پایه و زیست‌تخریب‌پذیر و قابل کمپوست) را برشمرد و خواص و ویژگی‌های هر محصول را تشریح کرد.

در بخش دیگر کاربردهای فناوری نانو در حوزه کامپاند و مستربچ و مواد UPVC و نانوکامپوزیت‌های PP توسط مهندس سروش رستگار مسئول تبادل فناوری شرکت آریا پلیمر پیشگام توضیح داده شد. افزایش مقاومت به ضربه، مقاومت به خراش، برخورداری از خواص مطلوب کششی و شفافیت، ضمن کاهش هزینه از جمله مزایای به‌کارگیری فناوری نانو در تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است که به همراه مکانیزم‌های علمی موجود به حاضران توضیح داده شد.

 

شایان ذکر است در پایان هر ارائه، مدرسان مدعو به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند و تقاضاهای صنعتی متعددی نیز از سوی فعالان صنعتی حاضر به ستاد ارائه شد.

در بخش پایانی شرکت‌کنندگان از نمایشگاه فناوری نانو بازدید نموده و گواهی پایان دوره از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کردند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آتی با ایمیل ips@nano.ir مکاتبه و یا با شماره‌های ۰۹۱۹۰۳۹۹۰۶۱ و ۰۲۱۶۶۹۰۳۰۴۲ تماس حاصل نمایند.