افزایش کیفیت آب آشامیدنی در کرمان با استفاده از فناوری‌نانو

با اجرایی شدن دو پروژه نصب تجهیزات تصفیه آب مجهز به فناوری‌نانو، کیفیت آب شرب مردم کرمان بهبود یافت. سه پروژه دیگر نیز در دست اجرا است که با اتمام آنها، ۵ شهر کرمان از مزایای این فناوری برخوردار خواهند شد.

بهاره کاویانی، مدیرعامل شرکت پیام‌آوران نانوفن‌آوری فردانگر (PNF) دراین باره می‌گوید: «سال گذشته، بنا به ضرورت تولید آب آشامیدنی منطبق با شرایط استاندارد، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مناقصه‌ای برای اجرای پروژه‌ تصفیه آب برای ۵ شهر استان کرمان برگزار کرد که شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر با توجه به فناوری و قیمت پیشنهادی برنده این مناقصه شد. در این پروژه‌ها با استفاده از فناوری‌نانو فلزات سنگین نظیر آرسنیک از آب مناطق حذف می‌شود که این کار در قالب ۵ پروژه تعریف شده است. در حال حاضر دو پروژه از این مناقصه به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. پروژه سوم نیز پایان مرداد به پایان خواهد رسید. پس از اجرایی شدن این پنج پروژه، کیفیت آب آشامیدنی ۵ شهر استان کرمان بهبود قابل توجهی خواهد یافت.»

این پروژه‌ها به ارزش ۲۳ میلیارد تومان بوده که در نهایت منجر به تصفیه ۳۲ هزار متر مکعب آب در روز در این مناطق خواهد شد.

خانم کاویانی از پتانسیل‌های بالای این فناوری خبر داد و افزود: «با توجه به وجود فلزات سنگین در آب شرب برخی از مناطق زاگرس، آذربایجان شرقی و غربی، این فناوری قابلیت ارتقاء کیفیت آب را در این مناطق دارد. در حال رصد مناقصه‌های این مناطق هستیم تا با استفاده از فناوری‌نانو مشکلات آب شهرهای مختلف را رفع کنیم.»

این سامانه مجهز به جاذب‌های مبتنی بر فناوری‌نانو بوده که امکان حذف فلزات سنگین با قیمت پایین را فراهم می‌کند. این جاذب‌ها دو مزیت عمده دارند اول این که نیاز به تنظیم pH ندارند در نتیجه بی‌نیاز از مواد افزودنی هستند و دومین مزیت آن‌ها قدرت جذب بالای آن‌ها است در نتیجه با این دو مزیت هزینه فرآیند به شدت کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که این اولین پروژه شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر نیست، اولین تجربه شهری این شرکت چند سال قبل با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمکعب در اردبیل انجام شد، پس از آن نیز با استفاده از جاذب‌های نانویی سامانه‌هایی در روستاهای مختلف کرمان نصب و راه‌اندازی شد. با اتکا به این تجارب و عملکرد، شرکت آبفا اجرای این پروژه را به شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر سپرده است.